ההכנסות מפעילות של 7 תאגידי המים הגיעו ל-617 מיליון שקל בשנת 2004

הגיחון בי-ם הוא הגדול ביותר עם הכנסות של 318 מיליון שקל; הערכות: השנה יוקמו עוד 5 תאגידים

ההכנסות המצרפיות מפעילותם של 7 תאגידי המים בישראל הסתכמו ב-617 מיליון שקל בשנת 2004. כך עולה מדרוג דנס 100 של תאגידי המים בישראל שערכה חברת דן אנד ברדסטריט.

את הדרוג מוביל "הגיחון" תאגיד המים של עיריית ירושלים שהכנסותיו הגיעו ל-318 מיליון שקל בשנת 2004.

במקום השני, מדורג תאגיד המים מניב ראשון של ראשון לציון עם הכנסות בסך 110.4 מיליון שקל לשנת 2004. התאגיד סיפק 20.4 מיליון מ"ק ל-71,851 בתי אב.

לדברי כלכלני דן אנד ברדסטריט, חוק תאגידי המים והביוב חוקק במטרה להקים בכל הארץ 30 תאגידי מים, שיטפלו בכלל התושבים במקום מאות רשויות מקומיות העוסקות בזה היום.

תאגיד המים יתפקד כחברה כלכלית עצמאית מחוץ למסגרת הרשות המקומית, כאשר ההכנסות מתשלומי המים של התושבים יושקעו אך ורק במשק המים ולא בפעילות האחרות של הרשות המקומית.

למרות שעל-פי החוק עד ל-2008 מחויבות הרשויות המקומיות לעבור לפעול באמצעות תאגידי מים, עד עתה הוקמו 7 תאגידי מים בלבד, כאשר על-פי התכנון במהלך השנה הנוכחית יוקמו לפחות עוד 5 תאגידים.

הכלכלים מוסיפים, כי היתרון הכלכלי בהקמת תאגידי המים הוא האפשרות להפריט את התאגידים ולהנפיק אג"ח המבוסס על תקבולי המים ובכך להפוך את תאגיד המים לנכס מניב.

לדבריהם, בשנה האחרונה ארבע רשויות כבר ביצעו או החלו בביצוע ההליך של גיוס הון חיצוני. ההנפקה הראשונה של אג"ח בוצעה על-ידי המניב הראשון, שגייס 80 מיליון שקל.

הממונה על תאגידי המים ומנהל מנהל המים במשרד הפנים, שלמה דולברג, אמר, כי הקמת תאגידי המים מהווה שינוי אסטרטגי של משק המים והביוב העירוני, לפיו יוצאת הפעילות הזו מהמסגרות העירוניות הרגילות ומועברת לחברות כלכליות עצמאיות.

לדבריו, על-פי החקיקה החדשה, תאגידי המים מתנהלים במנותק מהפוליטיקה העירונית, תוך הפעלת שיקולי ניהול כלכליים ועסקיים בלבד, ובפיקוח של גורמי הרגולציה שנבנו לצורך זה.