עכו: המינהל יאפשר לעמידר למכור 1,300 נכסי רשות הפיתוח

מינהל מקרקעי ישראל יאפשר לחברת עמידר למכור 1,300 נכסי רשות הפיתוח (ר"פ) בעכו העתיקה. משמעות ההחלטה היא מתן אפשרות לדיירי בתי המגורים ולבעלי העסקים המתגוררים בהם בדמי מפתח, לקבל הסכם חכירה לדורות. נכסי רשות הפיתוח הם ברובם רכוש נטוש.

בעבור העברת הבעלות יתבקשו הדיירים לשלם בעבור שליש משווי הנכס, השייך כיום לרשות הפיתוח, וזאת על-פי הערכת השמאי הממשלתי. כדי לעמוד בתשלום יוכלו הדיירים ליטול משכנתא. במסגרת המבצע תינתן הנחה של 50% על החלק המוגן, וכן 30% הנחה על החלקים הלא מוגנים, שהם תוספות בנייה חוקיות ולא חוקיות שנעשו במשך השנים.

העברת הבעלות תבטל גם את חובתם של הדיירים לשלם שכר דירה במסגרת דמי המפתח, ותאפשר להוריש את הנכס ללא המגבלות החלות על כך כיום. בין המגבלות, חובה של בן משפחה מדרגה ראשונה להתגורר בנכס לפחות שלוש שנים לפני פטירת הדיירים החוקיים.

לדברי יו"ר מועצת המנהלים של עמידר, רו"ח דורון כהן, פירוש המהלך הוא הפרטה והקניית זכויות בעלות לאזרחים המתגוררים בנכסי רשות הפיתוח. לדבריו, ההחלטה היא בעלת משמעות כלכלית רבה, שכן האחריות על הנכסים עוברת לידי הדיירים, שמעתה צריכים לדאוג לנכס ולסביבתו. כהן מדגיש, שהעברת הבעלות תסייע למאמצים להפוך את העיר העתיקה לעיר תיירותית, שכן הקניית זכויות בנייה תאפשר לדיירים לפתח את המקום ולבעלי העסקים להרחיב את עסקיהם.