"עוד 10 שנים נעבור רף מכירות של 100 מיליון דולר"

מעריך מנכ"ל הסטארט-אפ טריטק, שפיתח טכנולוגיה זולה לטיהור מים; החברה נרכשה ע"י סולאור וצפויה להגיע לבורסה

היה יום קר וגשום כשפגשתי את רפי נבו, ממייסדי חברת טריטק21 ועד לאחרונה מנכ"לה, בחממת ההיי-טק שבאשקלון. מים רבים ירדו מהשמים - תפאורה הולמת לשיחה עם נבו, אשר מרכז את הקמת אשכול מיזמי המים של החממה (הנקראת את"י - אשקלון תעשיות ידע).

טריטק היתה מיזם המים הראשון של נבו ושל שותפיו היזמים-הממציאים פרופ' אבנר עדין (אביו של מנכ"ל חדשות 10, גלעד עדין) וד"ר ניקולס וסקן בחסות החממה. לפני יותר משנה החברה הבשילה ויצאה מתחומה.

נתון מכריע מבחינת השוק הוא העובדה שהטכנולוגיה של טריטק מאפשרת טיהור מים זול יותר. לפי בדיקות ועדת ענבר של המשרד לאיכות הסביבה, לבדיקת כלכליות השידרוג של מכוני הטיהור בארץ, העלות של טיהור המים בשיטה הקונוונציונלית היא 30 סנט ויותר למטר מעוקב ובטיהור שלישוני (כלומר שהופך את המים ראויים להשקיה) המחיר יכול להאמיר ל-40 סנט ויותר למטר מעוקב. לדברי נבו, בשיטה של טריטק נחסכים עשרות אחוזים בכל שלב.

לחברה טכנולוגיית אלקטרו-פלוקולציה ייחודית בתחום טיהור המים, שמבוססת על היכולת של אנרגיה חשמלית המופקת מאלקטרודות שעשויות ממתכות פשוטות, ליצור שדה חשמלי ולגרום לפירוק מולקולות או להפריד באופן מואץ מזהמים ממים. זאת, ללא תופעות לוואי ובעלויות נמוכות.

"טריטק מטהרת מים כדי לענות על כמה צרכים: השקיה, מיחזור לצרכים שונים בתוך המפעל וניקוי לצורך הזרמה לנחלים", אומר נבו.

הטכנולוגיה של טריטק עוררה עניין בחברת סולאור מנתניה, המחזיקה גם בשליטה בחברת התכוף, והיא החליטה לרכוש את החברה.

באחרונה פרש נבו מניהול פעיל בטריטק. מנכ"ל טריטק החדש, עופר שרון, מיועד להצעיד את החברה לפריצה לשוקי חו"ל. שווי החברה מוערך על-ידי גורמים בשוק ביותר מ-10 מיליון דולר.

בחמש השנים הקרובות מעריך נבו את מכירות החברה בעשרות מיליוני דולרים בשנה, ובתוך 10 שנים הוא צופה שיעברו את רף ה-100 מיליון דולר.

"מכרנו ב-2005 בארץ, וגם בחו"ל לקונצרנים בתחום השפכים התעשיתיים", הוא אומר. המחזור שסגרה החברה השנה מוערך בשוק במיליון שקל. על-פי הערכות ב-2006 צפויה החברה למכור בהיקף של 12 מיליון שקל, רק מפעילות בארץ, כשגם בחו"ל צפויות עסקאות.

מנכ"ל סולאור, דוד אורון, אינו מוכן לדבר על שווי החברה. להשקעה בחברה הגיע מתוך הכירות עם חבר משותף של רפי נבו, ולאחר שהתוודע לפעילות החברה הגיע להכרה ש"מדובר בשוק עצום שרק ילך ויגדל. השוק העולמי מגיע ל-370 מיליארד דולר, מתוך זה תחום מי השופכין מקיף 70 מיליארד דולר והשוק גדל בקצב של 7% בשנה לטווח של 15 שנה קדימה". להערכתו, החברה תהפוך לרווחית בתפר בין 2006 ל-2007.

הרכישה שביצעה סולאור מעוררת מיד שאלות לגבי כוונות עתידיות של הרוכשת. "אנפיק את טריטק בתוך שנתיים, אם שוק ההון יעורר בי את מידת האופטימיות הדרושה", אומר אורון.