ניצחון לירוקים: נדחתה תוכנית כריית הפוספטים באיזור חצבה מערב

לדברי יו"ר הוועדה המחוזית, דוד כהן, ניצול אוצרות הטבע הוא אכן אינטרס לגיטימי וחשוב, אולם אין לשכוח את הנוף, הטבע, השימור וההיסטוריה

ועדת המישנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית דרום, דחתה את התוכנית של מפעל רותם אמפרט, בבעלות האחים עופר, לכרות פוספטים באתר חצבה מערב.

לתוכנית התנגדו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים וכן גופי סביבה רבים נוספים. גופים אלה ארגנו מחאות ציבוריות נרחבות נגד הכרייה באיזור זה, המוגדר כארץ בראשית, וכדרך הבשמים ההיסטורית.

הסיפור המלא על תוכנית הכרייה פורסם בהרחבה בתחילת החודש ב"גלובס נדל"ן". בעלי המפעלים טענו כי אין להם חלופות אחרות וכי פרנסת רבים תלויה בכריה באזור שבמחלוקת.

המתנגדים הודיעו לא אחת, שהם אינם מתנגדים לכריית פוספטים, אך הם דורשים שלא לכרות אותם באיזור זה. רותם אמפרט התחייב לשקם את האיזור לאחר סיום העבודות.

באשר ליתר השטח, הוועדה החליטה שהנושא ייבחן בעתיד על-ידי ועדת היגוי.

לדברי יו"ר הוועדה המחוזית, דוד כהן, ניצול אוצרות הטבע הוא אכן אינטרס לגיטימי וחשוב, אולם אין לשכוח את הנוף, הטבע, השימור וההיסטוריה.

כהן הדגיש, שפגיעה בלתי הפיכה באלה ראוי שתיעשה רק במקרים חריגים ונדירים ביותר, וכי במקרה זה יש להעדיף את הטבע.

הוועדה ציינה, שדחיית התוכנית אין משמעותה התעלמות מוחלטת מהשיקול הכלכלי, אלא להיפך. הוועדה רואה בטבע ובתיירות משאב כלכלי ארוך טווח, ואילו הכרייה תותיר בשטח פצעים פתוחים, שלא יאפשרו את מיצוי הפוטנציאל הכלכלי והתיירותי של האיזור.