אזור מחקר חופשי

פרס אדריכלי בינלאומי למכון ערבה, שיוקם על שטח ישראלי וירדני

בניין המרכז הייחודי למחקר ולהשכלה, שעומד לקום בערבה בהשקעה של 10 מיליון דולר, על גבול ישראל-ירדן, זכה בפרס לעיצוב פרויקטים עתידיים מטעם מגזין האדריכלות היוקרתי Architectural Review. הפרס הוענק לנציגי הקרן, במסגרת יריד שיווק המקרקעין הבינלאומי הגדול מסוגו בעולם - MIPIM, שהתקיים באמצע החודש בעיר קאן שבצרפת.

הפרס בקטגוריית החדשנות מוענק לקרן Bridging the Rift ולמשרד האדריכלות Skidmore, Owings & Merrill LLP (SOM) מניו יורק, על היוזמה המרשימה ופורצת הגבולות ועל התכנון המרשים, המתאים לסביבתו ולתפקודיו של המרכז המיוחד. את המרכז ייצגו בקאן מתי כוכבי, מייסד ונשיא הקרן, והאדריכל מוסטפה עבאדאן (Mustafa Abadan) מחברת SOM.

קרן BTR (גישור על השבר) יזמה ומובילה מאז שנת 2000 שיתוף פעולה נדיר בין מדענים מישראל ומירדן, ובהשתתפות מדענים מהאוניברסיטאות האמריקניות סטנפורד וקורנל. הפרויקט, שזכה לברכתם של המלך עבדאללה מירדן ושל ראש הממשלה אריאל שרון, החל לפעול כבר לפני מספר שנים. הנהלת הקרן הצליחה לרכז קהילה של מדינאים, אנשי כלכלה ואנשי מדע, הפועלים במשותף לקידומו של הפרויקט.

באחרונה הודיעו שתי המדינות, כי כל אחת מהן תקצה 300 דונם משטחה לטובת המרכז, שהוגדר כ"איזור השכלה ומחקר ללא גבולות". הכניסה למרכז תתבצע באמצעות כרטיס מגנטי, ללא צורך בהצגת דרכון או אשרת כניסה. המרכז הבינלאומי יתמקד בתחומים של מדעי החיים ומדעי המחשב ומחקר הדגל שלו יהיה "ספריית המזרח התיכון", האמורה להקיף את כל צורות החיים באזור, תוך התמקדות בתובנות חדשות לצורות חיים שהצליחו לשרוד בתנאי מחיה קיצוניים. הכוונה היא, שבעתיד יסתייעו המדענים בתובנות אלו כדי להגיע לפריצות דרך בתחומים של תעשיית התרופות, החקלאות ועוד.

"מרכז המחקר שלנו הוא הראשון מסוגו במזרח התיכון" אומר כוכבי. "מרכז המחקר נועד מלכתחילה למדענים מירדן ומישראל, ובהמשך גם למדענים מארצות נוספות. חיוני שנתעלה מעל מחלוקות ההווה ונאמץ חזון של שיתוף-פעולה למען עתיד טוב יותר. בכוחו של המרכז לשרת את קידום המדע והשלום בו זמנית", מדגיש כוכבי.

תפיסת העיצוב של האדריכלים בחברת SOM שמרה על נאמנות לרוח החזון של שיתוף פעולה חוצה הגבולות. כך לדוגמא, תוכנן ועוצב הבניין הראשון של הקמפוס העתידי, כנקודת ציון במדבר, הפותחת מעין מרחב ניטרלי, היוצר אפשרות לשיח ולהידברות.

אדריכל הפרויקט מוסטפה עבדאן (Mustafa Abadan), אומר: "זה בהחלט אתגר לגבש את צורת המבנה הנטוע בנוף השומם של המדבר. ניסינו להדגיש את יופיו של הנוף תוך יצירת מבנה, שמתאים פונקציונלית ומשקף את החזון של מרכז המחקר".