בוררות וגישור

המשותף בהליכי בוררות וגישור הוא בסיס ההסכמה הוולונטרית של הצדדים ומינויו של בורר/מגשר בהסכמת שני הצדדים * בבוררות אין דרך חזרה ואילו את הגישור ניתן להפסיק בכל רגע

מעצם טבעו של המקצוע שבו אנו עוסקים, יש בו אלמנטים הגורמים לסכסוכים, הכוללים - מעבר לשאלות המשפטיות והעובדתיות - גם מטען משמעותי של רגשות. מקורן של רגשות אלה בהצגת עמדות ופירושים שונים של הצדדים לסכסוך בכל הקשור לפרשנות משפטית מסוימת, וגם ל"מערכת הבטחות", שניתנה בע"פ אך לא עמדה בשום מבחן משפטי.

רכישת דירה, כמו כל עיסקה אחרת הקשורה בכספים, מוגדרת מטבעה כעיסקה פיננסית לכל דבר, ויש לה השלכות משמעותיות לאורך זמן. לאור המערכת המורכבת שנוצרת בין הנפשות הפועלות, הסכסוכים בענף הבניין יכולים להיות מורכבים וטעונים.

מאחר שמעטים המקרים שבהם הסכסוכים נפתרים בשיחה משותפת בין הצדדים, מידרדר הסכסוך בדרך כלל לכיוון תביעה משפטית, הגורמת לצדדים להתחפר בעמדותיהם, וכך מועברת ההכרעה אל פיתחו של בית המשפט.

ישנן שתי דרכים משפטיות נוספות לפתרון סכסוכים: בוררות וגישור. יש להן מכנה משותף בשני יסודות:

בסיס ההסכמה לקיום ההליך הינו רצוני (וולונטרי);

האדם שנבחר ע"י הצדדים לשמש בורר/מגשר, חייב להיות מוסכם על שני הצדדים.

אך יש גם שונה ומפריד בין שתי הדרכים ולהלן אפרט את היתרונות והחסרונות של ההליכים השונים.

בוררות

לאחר החתימה על סעיף הבוררות, הסכם בוררות, או פסק דין בהסכמה כי מעבירים את הסכסוך לבוררות - אין דרך חזרה מהליך זה. זהו הליך המשול לרכבת אקספרס, שכל העולה עליה יודע, כי יוכל לרדת ממנה רק בתחנת היעד, ולענייננו - רק עם קבלת פסק הבורר.

הליך הבוררות איננו זול והוא מתנהל בעיקרון בעזרה ותוך כדי ייצוג של הצדדים ע"י עורכי-דין. מצד שני, יתרונותיו רבים, כפי שיפורט להלן:

מאחר וברוב המקרים ממנים הצדדים את הבורר בהסכמה - אפשר למנות אדם מיומן ובעל יידע מקצועי רב בתחום הספציפי. אפשר אף למנות אדם בעל כישורים כפולים, דהיינו משפטן בעל יידע וניסיון בענף הבניין. ולא חסרים כאלו. ההליך מאפשר לצדדים לפרוש את טענותיהם באופן רחב ביותר ולהבהיר את כל ההיבטים האפשריים של מקורות הסכסוך.

למרות היות ההליך פורמלי, הרי שבידי הבורר להפכו לידידותי בין שני הצדדים, וזאת על ידי מתן אפשרות להגיש עדויות ומסמכים, שבבית המשפט לא תמיד מאפשר להגישם, הן מבחינת סדר הדיון והן מבחינת זמינותם. ומאחר שהבורר הינו בעל רקע טכני, הנדסי וקבלני - יכול הבורר גם לחסוך לצדדים בעדויות המומחים, בגלל הבנת הנושאים השנויים במחלוקת, אשר אדם שאין לו את הרקע המתאים יתקשה להבין.

מסקנה אפשרית: פסק בורר שיינתן לאחר הליך כפי שפורט לעיל, יהיה נכון גם משפטית, גם טכנית, ובעיקר - סביר להניח שיהיה אף צודק יותר.

גישור

הגישור הינו הליך חדש יותר, שמתנהל בצורה מסודרת לחלוטין, ובעיקרו באופן לא פורמלי. ההנחה היסודית מבוססת על הבאת הצדדים באמצעות מגשר מקצועי (או שניים) להסכמות, תוך כדי הבנה עמוקה ומהותית לצרכיו של כל צד - מהבחינה המעשית, המחשבתית ומהבנה לדרישות הצד השני, אפשרויותיו ומגבלותיו, ומציאת פתרון הולם, שיתאים, תוך הסכמה, לשני הצדדים.

הליך זה הינו וולונטרי. כל צד יכול להפסיקו בכל עת והוא סודי וחסוי, משמע - אין להשתמש בהצהרות, דיבורים, מסמכים וכל דבר אחר אשר הועלה, נאמר או סוכם, במידה והליך הגישור לא צלח. יתירה מזאת: אין אפשרות לזמן את המגשר למתן עדות, או לנקוט עמדה כלשהי בכל הליך משפטי שיהיה, באם הליך הגישור ייכשל.

בהליך זה יש יתרון נוסף לעומת הבוררות: המגשר רשאי, ואף חייב, לקיים פגישות נפרדות עם הצדדים. פגישות אלו מאפשרות למגשר להבין טוב יותר את הצדדים, האמורים להביע את עמדותיהם בצורה טובה יותר. חובת הסודיות המוטלת על המגשר בשיחות הנפרדות הינה מוחלטת, ואין הוא יכול להעביר לצד השני כל מידע שהוא, אלא אם קיבל רשות מפורשת מהצד שסיפק את המידע לעשות כן.

במידה והצדדים הגיעו להסכם עם סיום הליך הגישור, יוגש ההסכם לבית משפט ויקבל תוקף של פסק דין.

* עו"ד אבי שטרן, בעל ניסיון של למעלה משלושים שנה בענף הבנייה, שימש כבורר/מגשר במאות בוררויות גישורים בנושאי בניין.