כמעט 300 סרטים רחוקים מהעין

ספריית סרטי האדריכלות של סמינר ירושלים מחפשת בית מקצועי

הסמינר הירושלמי לאדריכלות, המבוסס על סדרה רב-שנתית של כנסים, מחזיק אוסף סרטים עשיר, המונה כיום כ-300 סרטים, מרביתם בווידאו וחלקם בפורמט DVD. אולם לדברי מפעיליו, האוסף, המיועד למטרות חינוך ותמיכה באדריכלות בישראל, אינו מנוצל מספיק. לדברי לין רוסמן, מנהלת האוסף והאחראית על ענייני הסמינר ביד הנדיב, יש למצוא לאוסף "בית טוב", במקום שבו יזכה לניהול מקצועי ולפיתוח הולם.

כנס היסוד של הסמינר הירושלמי לאדריכלות נערך בשנת 1992, עם חנוכת משכנו החדש של בית המשפט העליון. על ייסודו החליט מנכ"ל יד הנדיב דאז, ארתור פריד, שנעזר בייעוצו של אדריכל ארתור ספקטור. הכנס, שנערך מאז אחת לשנתיים בשנות ה-90, עבר מאז שנת 2000 למתכונת ארבע-שנתית, בעיקר בשל מגבלות הפקה ותקציב. סדרת הכנסים מתמקדת בכל פעם במספר נושאים מובילים ומארחת מומחים ידועי שם, וכך נוצר מעין סמינר מתמשך.

כבר מראשית דרכו נחשב הסמינר לוועידת פסגה איכותית של אדריכלים בישראל עם אדריכלים מובילים מחו"ל, הן למטרות לימוד והשתלמות מקצועית והן כבסיס לקשרי עבודה.

ספריית הסרטים החלה להתגבש במקביל לסמינר הראשון, עם תיעוד ההרצאות והסדנאות. מייד אחר כך החליטו ביד הנדיב להפנות תקציב לרכישת סרטים, על מנת להפוך את הספרייה, שאין לה תחליף בשום מקום בארץ, לכלי עבודה תומך לאדריכלים וסטודנטים, כמו גם לקהל הרחב.

פעילות הקבע של הספרייה היא אלמנט חריג במסגרת הפעילויות של יד הנדיב. לדברי לין רוסמן, נושא הבנייה ופיתוח בר קיימא היה אחד האינטרסים של הלורד רוטשילד וכקרן, זו אחת הדרכים לתרום לחינוך ולאדריכלות טובה בישראל. יחד עם זאת, היא מציינת, הקרן אינה הגוף המתאים לניהול ספרייה וזו אולי אחת הסיבות לכך שהספרייה אינה נמצאת בשימוש רב.

רוסמן: "יש כמה מורים בבצלאל שמודעים יותר לקיומה של הספרייה ויש כמה בבתי ספר אחרים. יש משרדים בודדים שלוקחים כמה סרטים ועורכים יום עיון לעובדים, אבל בהחלט הייתי שמחה אם היה הרבה יותר - גם בתי ספר אחרים וגם משרדים וכנסים עצמאיים".

לדעתה יהיה שימוש טוב יותר אם האוסף יעבור לטיפולה של ספריה מקצועית:

"אנחנו מחפשים מקום מקצועי שיוכל לקבל את האוסף ולנהל אותו. הכוונה היא גם להעשיר את האוסף בעתיד, כי אוסף שלא מתחדש גווע. חשוב לנו ביותר שהספרייה תישאר פתוחה לקהל ובעלויות סמליות, ולא סגור בבית ספר אחד. דבר נוסף, מכיוון שאנו תומכים באוסף, חשוב לנו שיישאר בירושלים", אומרת רוסמן.

כיום משאילה הספרייה סרטים לכל דורש תמורת 300 שקל לשנה ללא הגבלת כמות או 30 שקלים להשאלה בודדת. שירות ההשאלה כולל משלוח לכל מקום בארץ, והתנאי העיקרי שמציבה הספרייה היא שמירה על זכויות היוצרים. באתר הסמינר יש קטלוג מלא של הסרטים, הכולל תיאור ותקציר של כל סרט לנוחות החיפוש. לדברי רוסמן, הלהיטים הגדולים של הספרייה הם "הארכיטקט שלי", סרטו של נתנאל קאן על אביו, האדריכל לואי קאן, סרטי אדריכלות סביבתית וסרטים על אדריכלים בולטים בני זמננו, כמו ז'אן נובל אלווארו סיזה ואחרים. יש גם ביקוש להרצאות מהכנסים עצמם ובכנס האחרון היה תיעוד מצויין של סדנאות האמן שערכו שיגורו באן, ג'יימס קרפנטר ואחרים, שהן אוצר של ידע מקצועי, אשר אינו זוכה לחשיפה הראויה לו.

לפרטים: http://www.jersemar.org.il