האדריכלים נגד רמת השרון: העברת תכנון רחוב סוקולוב לסטודנטים - לא אחראית

העירייה: "הרעיונות - יצירתיים ורעננים; הביצוע ייעשה בליווי ופיקוח של אדריכלים מהשורה הראשונה בארץ"

סטודנטים מהטכניון בחיפה זכו במקומות הראשונים בתחרות לעיצוב מחדש של הרחוב הראשי במרכז רמת השרון, רחוב סוקולוב. בתחרות שערכה העירייה, בשיתוף עם הפקולטה לאדריכלות בטכניון והחוג לאדריכלות וסביבה בשנקר, התבקשו הסטודנטים להציע רעיונות לעיצוב המרחב הציבורי, באופן שיחייה את הרחוב הראשי של העיר, שהתיישן ואיבד מיוקרתו. הפרויקט מצטרף לשורת פרויקטים של פיתוח ותשתיות ברמת השרון, בתקציב פיתוח כולל של כ-500 מיליון שקל, לשנים 2004-2008.

פרויקט סוקולוב שימש חומר לימודי מעשי לסטודנטים, שהקדישו לו חודשים רבים. 22 עבודות עלו לשלב הגמר ו-2 קבוצות סטודנטים מהטכניון התחלקו בפרס הראשון - מילגה בסך 18 אלף שקלים מעיריית רמת השרון.

במסגרת הפרויקט, הנאמד בעשרות מיליוני שקלים, הרחוב יעוצב מחדש ויעבור מתיחת פנים כללית: יחודשו קטעי הרחוב עם דגש על עיצוב ואדריכלות נוף, עיצוב מודרני של חללי מסחר ובילוי, עיצוב ריהוט רחוב, בשילוב מסגרות מסחריות חדשות, שדרוג חזיתות הבניינים והחנויות, עיצוב תאורה חדשה, שילוט אחיד ועוד.

ראש עיריית רמת השרון, איציק רוכברגר, אמר: "בכוונתנו להחזיר את רחוב סוקולוב לתושבים ואת התושבים לרחוב, ולהשיב את היוקרה שהיתה לרחוב הראשי בעבר. העירייה תיערך לשלבי ביצוע ותכנון של הפרויקט שאותו ילוו אדריכלים מהמובילים בארץ. בסוף ההליך, רחוב סוקולוב יהיה מהיפים בארץ, הדבר יתרום לשיפור ניכר בחזות העיר, יעודד את המסחר ביישוב ויעלה את ערך הנדל"ן בכל רמת השרון".

עיריית רמת השרון הסבירה את ההחלטה לשתף פעולה עם בתי ספר לאדריכלות ב"חיפוש אחר רוח צעירה ורעננה ויציאה מהקיבעון של המשרדים השונים". בפרסום בנושא בעיתון "הארץ" אף נטען, שהמהלך נועד לחסוך לעירייה את התשלום הגבוה למשרדי אדריכלים עבור שלב התכנון.

פרסום זה עורר ביקורת קשה מצד אדריכלים, אשר רואים טעם לפגם בפנייה לסטודנטים, שאינה נעשית כתרגיל אקדמי אלא כבסיס לעבודה מעשית בשטח. במכתב ששלח יו"ר עמותת האדריכלים, יצחק ליפובצקי ליר, לראש עיריית רמת השרון, הוא מזכיר מקרים כמו אסון אולם האירועים ורסאי ואסון גשר המכביה, כמחדלים שנגרמים מעבודה עם גורמי תכנון בלתי מקצועיים, וחסכון על חשבון הבטיחות.

ליר: "במקום להעסיק אדריכלים מורשים פנתה העירייה לסטודנטים לאדריכלות, שלא סיימו את חוק לימודיהם ... סטודנטים לאדריכלות אינם מוסמכים ואינם מורשים לעסוק בתכנון, בוודאי לא בתכנון של המרחב הציבורי, מכיוון שכללי הבטיחות הבסיסיים, התקנים השונים, עמידותם של החומרים וכללים סטאטיים בסיסיים אינם נהירים להם.

"ארכיטקטורה איננה רק סדרה של סקיצות מרהיבות. היא נועדה ליצור חלל ידידותי עמיד לאורך זמן ובטוח למשתמשים. שכרם של האדריכלים מהווה אחוזים בודדים מסך כל ההשקעות בפרויקט. האם כדי לחסוך אותם מוצדק להעמיד את הציבור בסכנה?"

ליר נזעק במיוחד בשל הטענה בפרסום ב"הארץ", כאילו מדובר בהחלטה לחסוך בהוצאה הכספית על שכר האדריכלים ומותח ביקורת גם על שנקר והטכניון, ששיתפו פעולה עם המהלך, על חשבון העברת עבודות לתחרות בין אדריכלים מומחים.

"חשוב שהסטודנטים ייצאו לעיר ויתרגלו בה, חשוב לתת להם לחוש את דופק המציאות ואת המורכבות של התכנון, אולם הרעיון להציע את הפרויקטים הסטודנטיאלים כתחליף לעבודת תכנון אחראית גובל בגניבת דעת ובחוסר אחריות", כותב ליר.

"פרויקט דוגמת רחוב סוקולוב מתאים וראוי שיתוכנן באמצעות תחרות תכנון פומבית בין אדריכלי ישראל, בשיתוף עמותת האדריכלים, שתעשה את כל הדרוש להצלחתה. זאת הדרך הבלעדית לקבלת רעיונות מעשיים, אחראיים וברי מימוש".

אולם זעמם של האדריכלים יצא, ככל הנראה, בשל טעות בפרסום ולא בשל התנהלות לקויה. למכתבו של ליר מיהר להגיב אדריכל איציק הירש מהטכניון, שהיה בין המנחים המקצועיים של הסטודנטים בתחרות. הירש מבקש להבהיר הן את חשיבות עבודתם של הסטודנטים על פרויקטים "אמיתיים", והן את מקומם של האדריכלים המקצועיים בתכנון המעשי של הפרויקט:

"את הביקורת הנוקבת יש להפנות לעיתון שבחר להוציא דברים מהקשרם, לעוות את העובדות ולעשות הרבה נזק לציבור האדריכלים", הוא כותב. לדבריו, עבודת הסטודנטים נעשתה לצורך קבלת הצעות רעיוניות בלבד, מתוך הבטחה של העירייה, לאפשר לסטודנטים הזוכים לממש את הצעתם בשיתוף עם משרד אדריכלים מקצועי, שייבחר ויקבל שכר טרחה כמקובל. "כל הדיבורים על חסכון כספי וחוסר אחריות - לא רלוונטיים", הוא מבטיח.

"מחובתה של האקדמיה לעסוק בתכנון ובמיוחד במרחב הציבורי הנטוש והעלוב בו אנו חיים... עבודות הסטודנטים אינן 'רק סקיצות מרהיבות', אלא תכנון מלא ברעיונות יצירתיים, אחריות מקצועית וחברתית, מבוססות על היבטים רחבים של התכנון האדריכלי. הלוואי ויהיה בכוחם לשמר ערכים אלו בפרקטיקה המקצועית השוחקת".

דובר עיריית רמת השרון, גונן אליאסי, אישר בתגובה, כי העירייה תיישם את פרויקט סוקולוב ברוח עבודות הסטודנטים שזכו בתחרות, והדבר ייעשה "בניהול, בליווי ובפיקוח של אדריכלים מהשורה הראשונה בארץ".