חיפה: קריאה להצלת בית האבות "לב הכרמל"

בניין הבאוהאוס משנת 1937 הוא שריד לתקופה בה פעלו על הכרמל עשרות בתי מרגוע ופנסיונים קטנים, ולמרות שהוא נכלל ברשימת השימור העירונית מקודמת תוכנית לתוספת שתי קומות " עיריית חיפה: "רק לאחר שהיזם יגיש בקשה להיתר בנייה נוכל לדון בתוכנית"

מנהלת אזור חיפה במועצה לשימור אתרים, יעל סיוון-גייסט, פנתה לראש העיר חיפה, יונה יהב, בבקשה לפעול לאלתר למניעת הריסתו של בית האבות ההיסטורי "לב הכרמל". זה מכבר אושרה תוכנית להוספת שתי קומות לבניין, שיפגעו בו באופן חסר תקנה. לאחרונה אף נודע למועצה, כי מקודמת תוכנית להריסתו המוחלטת של המבנה לטובת מבנה חדש, זאת ללא ביצוע סקר שימור ומבלי להתייחס לצורתו המקורית של המבנה.

המבנה, שנבנה במקור כבית מלון "לב הכרמל", תוכנן בשנת 1937 ע"י האדריכל משה חת בסגנון הבינלאומי, ה"באוהאוס". מעבר לערכו האדריכלי, המבנה הוא שריד לתקופה בה פעלו על הכרמל עשרות בתי מרגוע ופנסיונים קטנים, בהם מלון הרצליה במתחם אורנים.

הרחוב המעגלי בו שוכן בית האבות הוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת כחלק משכונת בן ציון, וידוע היום בשם כיכר היינריך היינה. הרחוב מקיף כיכר רחבה, שבקצה האחד מגדל מים מרשים בגובהו, וגן ציבורי ציורי ע"ש שמואל הכהן, מראשוני הכרמל ופעיליו. הגן הנטורליסטי, שבו בריכת דגי זהב, תוכנן על-ידי האדריכל הנודע צבי מילר כאחד הגנים הציבוריים הראשונים על הכרמל.

בשנים האחרונות סובל המתחם הייחודי והשקט מיוזמות נדל"ניות, המבקשות להרוס את הקיים ולבנות בו מבני מגורים, העלולים לשנות לחלוטין את אופיו. ניסיון קודם להרוס את המתחם היה בשנת 1997, כשיזמים תכננו לבנות שלושה מגדלי מגורים במקום בית האבות והגן הציבורי, דבר שהיה מחסל את הייחוד הארכיטקטוני והסביבתי של השכונה. בעקבות התוכנית החל ועד פעולה של תושבי השכונה במאבק ציבורי להכרזתו של מתחם היינה כמתחם לשימור. המאבק נשא פרי, ובשנת 1999 החליטה הוועדה לשימור של עיריית חיפה לכלול את המתחם ברשימת השימור העירונית.

בפנייתה מבקשת המועצה לשימור אתרים מראש העיר לפעול מיידית למניעת הרס מבנה ייחודי זה ולשימורו על-פי הנחיות שימור מקצועיות. "למתחם כולו יש ערך אדריכלי ואורבני מן המעלה הראשונה, בכך שהוא מציג מכלול עירוני ייחודי היוצר מרקם מבנים אופייני לסגנון הבינלאומי ולתקופה".

עיריית חיפה מסרה ל"גלובס" בתגובה, כי בית האבות לב כרמל כלול ברשימת המבנים לשימור, אולם מדובר בנכס פרטי אשר לבעליו זכויות בנייה מוקנות על-פי תוכניות מאושרות מזה שנים. לדברי העירייה, "רק לאחר קבלת בקשה להיתר בנייה מטעם היזמים תוכל העירייה לבחון את בקשת ההיתר ואת ההצעה לתוכנית שימור שהגישה המועצה לשימור, במטרה למצוא פתרון שיאפשר ליזמים לממש את זכויותיהם המוקנות תוך שימור האיכויות הייחודיות של המבנה".