געגועים לרחוב

הרחובות שלנו - תערוכת פרויקטים של עירוניות מתחדשת

אם העיר רחובות היתה מוקמת היום, קשה להאמין שהיו בוחרים עבורה את השם שבו היא מתהדרת. להיפך, יכול להיות שהשם רחובות נמצא בעוכריה היום, ומזיק לתדמית העיר המנומנמת והאפרורית. כי מה הם רחובות? רחובות הם אותם מקומות חשופים, מוצפי שמש ביום או אפלים בלילה, רוויי עשן מכוניות ורעש מנועים. רחובות הם לא "מקום נעים". האומנם?

תחשבו קצת אחורה. קצת רומנטיקה. "בואי נצא שוב לרחובות אותם הלכנו, אל ספסלי האהובים בגן העיר". יש שירים על רחובות ואין שירים על קניונים. כי אין עיר בלי רחוב ואי אפשר להגיע לספסל בגן בלי לעבור ברחוב. הרחובות הם המקום בו מתקיימים חיי העיר. תושבי הערים יודעים בדרך כלל באופן טבעי איזה רחובות הם in ואיזה out; איפה אפשר לקנות דברים ואיפה כדאי לחפש מקומות בילוי; באיזה פארק אפשר להחליק על רולרבליידס ואיפה לא כדאי לטייל עם התינוק בעגלה. גם המעבר של העשורים האחרונים לתלות בכלי רכב פרטיים, לא ביטל לחלוטין את ההליכה ברחוב.

גם צמיחתם של מתחמים סגורים וייעודיים, לא ביטלה את אופיו החי של הרחוב העירוני. עיר של מגדלי משרדים נקיים, עיר של קניונים ממוזגי אוויר, עיר של מבני תעשייה נקייה או מזהמת - אינה עיר אמיתית. עיר שנוסעים בה ולא הולכים, עיר שאין בה אזורים הומי אדם, נקודות חן ומוקדי עניין, אינה יכולה לחיות.

תערוכה חדשה שתיפתח ביום חמישי השבוע (6.7) בתחנת הכוח רידינג בתל אביב עוסקת בחיי הרחוב העירוני, מההיבט האדריכלי סביבתי. "הרחוב הוא מקום מפגש מתוכנן וגם אקראי", כותבים אנשי עמותת מרחב לעירוניות מתחדשת, בהזמנה לתערוכה המתקיימת זו השנה השנייה. ב-15 השנים האחרונות הבינו מתכננים וראשי ערים בעולם כי חיזוק העיר ומשיכת תושבים חזרה למרכזי הערים מותנה בשיקום וחידוש המרחב הציבורי - הרחוב העירוני. כדי לעשות זאת יש להעביר את מרכז הכובד וההתייחסות מהמכונית להולך הרגל".

ההתחדשות כוללת הרחבת המדרכות והצרת מסעי הרכב, נטיעת עצים, הוספת ריהוט ותאורת רחוב, סילוק רכב כבד ממרכזי הערים. אך פעולות עיצוביות בלבד אינן מספיקות. לצידן יש לעשות מאמצים תכנוניים וכלכליים שיעודדו חזרה של תושבים, ולאפשר שימושים מעורבים של מסחר ומגורים, מתוך הבנה כי תושבי העיר יהיו אלו שיזינו ויעודדו את המסחר, בתי הקפה והחייאת הרחוב.

הבשורה הטובה על פי מרחב היא, שבערים שנקטו פעולות מסוג זה, החלה הגירה חיובית של אנשים ומשפחות למרכזי הערים והחל תהליך של התחדשות עירונית אמיתית. תפישה תכנונית זאת התחזקה עד כדי כך, שבארצות הברית ניתן לראות כיום גם מרכזים מסחריים מחוץ לעיר המתוכננים כרחוב עירוני פתוח, על כל סממניו (אנשי מרחב מציינים כדוגמה את the Groove שליד לוס אנג'לס).

התערוכה, תחת הכותרת "הרחובות שלנו", תציג פרויקטים של מתכננים, אדריכלי נוף, רשויות מקומיות וסטודנטים, אשר עוסקים בתכנון וביצוע של התחדשות הרחוב העירוני בישראל. בין העבודות: התחדשות רחוב סוקולוב בהרצליה וברמת השרון, התחדשות במרכז העיר נתניה, שכונת בת גלים בחיפה, התחדשות עירונית בבאר שבע, תכנון מחדש של הפיאצה בחדרה, ככר מגן דוד בתל אביב, ציר הכנסיות בכפר כנא, הציר הירוק שינקין נגה, אינפיל עירוני בירושלים, נמל תל אביב ועוד. בתערוכה יוצגו גם: פרוייקט הרכבת הקלה ע"י חברת נ.ת.ע. נתיבי תחבורה עירונית, חזון העיר של עיריית תל אביב, ופרוייקט של תחבורה היום ומחר בשיתוף החברה להגנת הטבע.

ברחובות שלנו, תחנת הכוח רידינג, ת"א, 6-17 ביולי, 17.00-21.00, הכניסה ללא תשלום.