"בהפרטת בית הזיקוק בחיפה יהיו לנו צרות של עשירים"

לדברי מייקל ישראל נציג HSBC, בז"ן אשדוד הציע הזדמנות להפוך לשחקני מפתח ואילו הנפקת בז"ן חיפה היא עסקה פיננסית

השלמת מכירת בית הזיקוק באשדוד לחברת פז בשבוע שעבר מסמנת בפני רשות החברות ובז"ן את המשימה הבאה: הנפקת חברת בז"ן חיפה, מהלך שיביא להשלמת ההפרטה. ההמחאה שרשם צדיק בינו, 800 מיליון דולר, עבור בז"ן אשדוד מציבה אתגר גדול לכל המעורבים.

מייקל ישראל, מנהל תחום הבנקאות להשקעות בישראל של הבנק HSBC, אשר ליווה את המדינה בתהליך להפרטת בז"ן אשדוד, אומר בראיון לגלובס: "בחיפה זה יהיה צרות של עשירים".

גלובס: כיצד להערכתך ישפיע המחיר שהשיגה המדינה בבז"ן אשדוד על השווי של חיפה?

ישראל: "העסקה של אשדוד והעסקה של חיפה הן שתי עסקאות שונות. באשדוד מדובר בעסקה של הכל או כלום מבחינת חברות הדלק המקומיות. באשדוד הסכימו חברות הדלק לשלם פרמיה אסטרטגית, שלא תשולם בחיפה.

"מה שדירבן את המחיר בבז"ן אשדוד היה העובדה שמכרו פה הזדמנות חד-פעמית להפוך להיות גורם משמעותי במשק האנרגיה. אין עוד נכס כזה למכירה, וזה מה שיצר את המחיר התחרותי. הסיפור של חיפה הוא סיפור שונה לגמרי, זאת עסקה פיננסית ושם יהיו בעיקר שחקנים פיננסים".

- מה להערכתך ישפיע על המחיר שיושג בחיפה?

"למחיר הבינלאומי של נכסים דומים שנסחרים בחו"ל תהיה השפעה משמעותית על מחיר בית הזיקוק בחיפה. המדינה תוכל לקבל אינדיקציה כאשר צדיק בינו ישלים את הנפקת פז המתוכננת לסוף השנה. למרות הנפילות במחירי הזיקוק והירידה במחירי הנפט, בתי זיקוק הם מוצר מבוקש והמחירים יפים מאוד".

- מדברים על מחיר של 1.5-3 מיליארד דולר?

"אני לא רוצה להתייחס למספרים. זה נכון שחיפה הוא נכס גדול יותר מאשדוד ויש לו ערכים מוספים משמעותיים שישתקפו במחיר. לדעתי הדרייבר של עסקת בז"ן חיפה הוא המחיר הבינלאומי".

- איך תשפיע הנפקת פז על ההנפקה של בז"ן חיפה?

"אין ספק שכאשר יש שתי הנפקות גדולות מאותו תחום ומאותה גיאוגרפיה זה משפיע. לבינו יש יתרון של ראשוניות. בינו מציע ראשון סחורה שלקונים ולמשקיעים אין אותה לא בישראל ולא בחו"ל. תמיד בעסקאות שכאלה עדיף להיות ראשון".

- שיקולים פוליטיים וחשש מחרם ערבי ישפיעו על השקעות זרות בחיפה?

"למשקיעים זרים הרבה יותר קל להשקיע בהנפקה מאשר ברכישת נכס כמו באשדוד. אני מניח שבין היתר העובדה שלא הגיעו משקיעים זרים לאשדוד נבעה משיקולים מדיניים וגיאופוליטיים. בהשקעה פיננסית חוקי המשחק הם אחרים. הסיבה שמשקיעים זרים לא הגיעו לאשדוד לא נובעת רק משיקולים פוליטיים, אלא בשל העובדה שחברות זרות זיהו שהמשחק באשדוד הוא בתחרות בין מקומיים. היה ברור שחברות הדלק המקומיות הולכות להתחרות מאוד חזק ולכן הזרים פחות רלוונטים. בחיפה העסקה מזמינה התעניינות של זרים".

- מה החשיבות של לוחות זמנים בהשלמת העסקה?

ישראל: "האינטרס של המדינה הוא שצריך להשלים את עסקת חיפה כמה שיותר מהר. נוצר מצב ביניים שבית זיקוק אחד מנוהל על-ידי הממשלה ובית זיקוק אחר הוא בידיים פרטיות. עדיף שפרק זמן זה יהיה כמה שיותר קצר. רצוי שתהיה תחרות בין שתי חברות פרטיות".

רשות החברות הממשלתיות צפויה לבצע את הנפקת בית הזיקוק בחיפה בתחילת 2007. על-פי מתווה המכירה, בית הזיקוק בחיפה יונפק באמצעות הבורסה, והמדינה תעביר את המפתחות לקבוצת השליטה.

בית הזיקוק בחיפה הוא בית זיקוק גדול יותר מבית הזיקוק באשדוד. כושר הזיקוק שלו הוא 8.4 מיליון טונות בשנה - פי 2 מיכולת הזיקוק של בז"ן אשדוד.

מכירת בז"ן חיפה כוללת בנוסף את חלקה של המדינה במפעלים הפטרוכימיים ובחברות גדיב וכרמל אולפינים. כיום ישנם 3 מתמודדים מקומיים עקריים - החברה לישראל, דייויד פדרמן, לאוניד נבזלין ויעקב גולדשטיין ובית ההשקעות החדש של יהושע רוזנצוויג.