"ארה"ב היתה יכולה לייצר כיום את כל האנרגיה ממקורות מתחדשים"

לטענת ה-Worldwatch, כיום מקורות מתחדשים מספקים רק 6% מהאנרגיה בארה"ב

ארה"ב יכולה הייתה לייצר את כל צריכת האנרגיה שלה ממקורות מתחדשים כבר כיום, אבל הממשל האמריקני שם מקלות בגלגלי התהליך. זאת המסקנה שעולה מדו"ח האנרגיה המתחדשת בארה"ב, שפרסם באחרונה ה-Worldwatch Institute האמריקני, מוסד מחקר עצמאי המתמחה בפתרונות חדשניים בנושאים של סביבה וכלכלה.

הדו"ח שופך אור על הנעשה במגזר האנרגיות החלופיות הן בארה"ב והן בעולם, בהיבטים של צמיחה בשימוש, גידול בהשקעות (כולל של הון סיכון), ירידה בעלויות, תמיכה ממשלתית ותרומה ממשית למעגל התעסוקה. מיותר לציין שהכל אומנם מתחיל ונגמר בהפחתת זיהום כדור הארץ והתחממותו, אבל אחד המשפטים בדו"ח מציין מפורשות: "אנרגיות נקיות הן כבר מזמן לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא שהן גם הפכו לאפיק לעשיית כסף".

כיום מקורות מתחדשים מספקים רק 6% מתצרוכת האנרגיה של ארה"ב, אך ב-Worldwatch טוענים כי הנתון יכול לצמוח במהירות בשנים הקרובות, שכן רבות מהטכנולוגיות הפכו להיות תחרותיות במחיר, וחלקן קרובות לכך. מהדו"ח עולה, כי השימוש באנרגיית רוח בעולם יותר מאשר שילש את עצמו מאז 2000, וסוג זה של מקור מספק אנרגיה למשקי בית של יותר מ-30 מיליון אמריקנים.

באשר לתעשיית האנרגיה מתאים סולאריים מציין הדו"ח, כי היא מהצומחות בקצב המהיר ביותר בעולם, עם גידול של 45% ב-2005 וזינוק של פי 6 לעומת שנת 2000. הפקת אתנול מפסולת חקלאית יותר מאשר הכפילה עצמה ב-2000-2005, וביודיזל מפסולת ירקות צמח פי 4 באותה תקופה.

בארה"ב עצמה מתחיל להסתמן שינוי חיובי ביחס לעידוד השימוש באנרגיה חלופית, כאשר רק ארבע ממדינותיה לא מעודדות את המהלך. 12 מדינות חוקקו חוקים מעודדי שימוש באנרגיה חלופית בשנים האחרונות וארבע מדינות הגבירו את היעדים שלהן ב-2005, והדבר מאותת על מומנטום פוליטי.

על-פי הדו"ח בולטות לחיוב קליפורניה, וכן - למרבה ההפתעה - טקסס ואיווה. קליפורניה מפיקה כבר היום 31% מתצרוכת האנרגיה שלה ממקורות מתחדשים, כש-12% מתוך זאת מגיע ממקורות כמו רוח או אנרגיה גיאותרמית.

זאת ועוד, קואליציה של 200 ארגונים עסקיים ואזרחיים חתומה על התחייבות להביא את ארה"ב למצב שתוכל לספק 25% מתצרוכת האנרגיה שלה ממקורות מתחדשים עד 2025. אם אכן כך יקרה, הגירעון המסחרי של ארה"ב צפוי להתכווץ משמעותית בשל הקיצוץ בייבוא הנפט. נציין, כי ב-2005 הסתכם ייבוא הנפט לארה"ב ב-300 מיליארד דולר.

בנושא ההשקעות באנרגיה חלופית מציין הדו"ח, כי היקפן הגלובלי ב-2005 (להוציא אנרגיה מסכרים ומפלים) מוערך ב-38 מיליארד דולר, וזהו שיעור של 20% בקירוב מהיקף ההשקעה במגזר החשמל. ההשקעות באנרגיה חלופית כמעט שהכפילו עצמן בשלוש השנים האחרונות, ועד 2010 היקף ההשקעות צפוי לזנק ל-70 מיליארד דולר.

באמצע 2005 הושקו ב-13 מדינות בארה"ב 17 קרנות השקעות ציבוריות ממוקדות אנרגיה נקייה בשווי של קרוב ל-3.5 מיליארד דולר. בגיזרת ההון סיכון עבר תחום האנרגיה החלופית בשנה החולפת את צבר ההשקעות במוליכים למחצה, לדברי הקלינטק ונצ'ר נטוורק. בנובמבר 2005 התחייבה גולדמן סאקס להשקיע יותר ממיליארד דולר בפרויקטים של אנרגיה ממקורות מתחדשים, וב-2006 הנאסד"ק השיקה את מדד הקלין אדג'.

בשל המומנטום ההולך וצובר תאוצה אין זה מפתיע שענקיות האנרגיה מתחילות לבצע רכישות של טכנולוגיות וחברות בתחומי האנרגיה החלופית השונים ובהן BP, רויאל דאטץ'/של ו-GE.

השורה התחתונה של הדו"ח, הקוראת לממשל להירתם לקידום השימוש באנרגיה חלופית, תורגמה למספר מסקנות אופרטיביות: על הממשל להרבות במתן תמריצים על בסיס ייצור או חיסכון באנרגיה; על הממשל לתמחר את מחירי האנרגיה כך שישתלם יותר לפעול בתחומי האנרגיה הנקייה מאשר בתחומי הדלק הפוסילי; על הממשל לצמצם את מתן הסובסידיות לדלק פוסילי, מתוך הכרה שהשימוש בו גורם לזיהום כדור הארץ והתחממותו.

למקרא הנעשה בעולם בתחום המעבר לשימוש באנרגיה חלופית, קשה שלא לחשוב על חוסר העשייה שמגלה הממשלה הישראלית בתחום. ישראל הייתה יכולה להסתמך על אנרגית השמש כבר מזמן, אבל תחנת כוח סולארית ראשונה בנגב היא הבטחה שנסחבת ומתעכבת כבר שנים רבות.