המדינה שבה והחליטה: האחים עופר לא יבנו תחנת כוח של גז במישור רותם

לטענתה, O.P.C ניסתה לשנות תנאים במכרז בדיעבד; "ביצוע כיום יפגע בתחרות במשק החשמל"

ההתנהלות של משפחת עופר תרמה להתמשכות הליכי המכרז להקמת תחנת כוח במישור רותם וזו הסיבה המרכזית לביטול המכרז. כך עולה מעמדת המדינה בנוגע לפרויקט הקמת תחנת כוח במישור רותם.

במסמך שנשלח לאחרונה לגיורא אלמוגי, מנכ"ל O.P.C - שותפות בין משפחת עופר לחברת סימנס, כותבים מנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר, והחשב הכללי, ירון זליכה, כי המדינה שבה ובחנה את עמדתה והחליטה סופית לא להשלים את ההתקשרות עם הקבוצה.

המדינה מנמקת את עמדתה ב-3 גורמים: התנהגותה של קבוצת O.P.C וניסיונה לשנות בדיעבד את תנאי המכרז; אי התאמת המכרז לתנאי הרגולציה החדשים במשק החשמל; והשפעה שלילית של מחיר הגז בפרויקט על משק הגז הטבעי.

לטענת זליכה וקוגלר, חברת O.P.C סירבה לחתום על מסמכים שהופיעו במכרז המקורי, ביקשה שיוכנסו בו שינויים בניגוד לתנאים המקוריים, וסירבה לקבל על עצמה את תנאי הרגולציה שחלו על המכרז.

בנוסף להימשכות ההליכים, לטענת המדינה השתנתה המדיניות בין מועד הזכייה להיום, ויש תנאים נוספים במכרז המנוגדים למדיניות כיום. המדינה מציינת עוד, כי המכרז שפורסם ב-2001 התבסס על תנאי רגולציה שאינם תקפים עוד. מטרת המכרז היתה לשמש כקבלן משנה לחברת החשמל, לייצר ולמכור לה חשמל. לדעת המדינה, תחנות כוח אלה אינן מקדמות את התחרות במשק האנרגיה.

עוד טענה המדינה, כי על-פי תנאי המכרז הזוכה מחויבת בניהול מו"מ לרכישת גז טבעי בתנאים הטובים ביותר. לטענתה, על-פי תנאי המכרז המדינה מכסה את העלויות של רכישת הגז, ולכן לקבוצת O.P.C אין אינטרס לקיים מו"מ תקיף על המחיר. לטענת המדינה, O.P.C עלולה לרכוש את הגז במחיר גבוה, דבר שישפיע על מחירי הגז הטבעי בישראל ויפגע בתחרות במשק החשמל.

בדצמבר לפני שנה החליט משרד האוצר ומשרד התשתיות לבטל את ההתקשרות עם הקבוצה להקמת תחנת כוח פרטית במישור רותם. ההחלטה התבססה על התעלמות קבוצת O.P.C מפניות ועדת המכרזים בנוגע למחיר המקסימום במכרז.

קבוצת O.P.C זכתה באוקטובר 2004 במכרז להקמת תחנת כוח פרטית בהיקף של 380 מגה-וואט על בסיס גז טבעי. במכרז התגלתה טעות שהיתה עלולה לעלות למדינה 130 מיליון שקל. O.P.C סירבה לתקן את הטעות ולאחר פניות רבות החליטה המדינה לבטל את ההתקשרות, ו-O.P.C עתרה לבג"ץ כדי לבטל את ההחלטה.

O.P.C מסרה בתגובה: "אנו כופרים בטענות המדינה בעניין זה. את טענותינו נפרט בהרחבה בפני בג"ץ".