מכונית מוגזת

אנגסטור הישראלית מקדמת בהודו את המצאתה להנעת כלי רכב בגז

חברת אנגסטור הישראלית שהוקמה ב-2002 רשמה פטנט על צורת אחסון גז טבעי במיכל בתוך כלי רכב, לשם הנעתו. מדובר, כמובן, בחלופה לצורת ההנעה והתדלוק הרווחת באמצעות בנזין. החברה החלה את דרכה כסטארט-אפ במסגרת חממת א.ת.י ובשנה שעברה יצאה לדרכה העצמאית והתמזגה, במסגרת חברת אחזקות שנקראת יורוספארק, לתוך החברה הצרפתית הוותיקה פיטרס (Peters SA), שמובילה בתחום ציוד הגז בצרפת. המיזם המשותף לשתי החברות נקרא מורגזטק (MoreGasTech).

לייב זיידנברג (52), מי שעומד מאחורי מיזם אנגסטור, הוא יו"ר ומנכ"ל יורוספארק, ועומד בראש המיזם הישראלי-צרפתי מורגזטק. פרשת אנגסטור החלה להתגלגל לאחר שהכיר את פרופ' יורי גינצבורג, אף הוא עולה מבריה"מ לשעבר. "הוא עסק בפיתוח כלי רכב מיוחדים בבריה"מ, בעיקר לצרכים צבאיים אבל לא רק, וגם באחסון גז טבעי On Board (בתוך כלי רכב)".

זיידנברג, העושה כעת בדלהי, הודו, מסר כי ביום ד' החברה חתמה על זיכרון דברים שמותנה בבדיקות, עם חברת bajaj, יצרן הודי של אופנועים מהגדולים בעולם, המייצר 3 מיליון אופנועים בשנה. החברה מייצרת 300 אלף ריקשות שמתוכן 20% כבר ממונעות באמצעות גז.

על-פי זיכרון הדברים, עד ה-1 באפריל החברה ההודית תבדוק את הטכנולוגיה של אנגסטור, ואם הבדיקה תהיה לשביעות רצונם המערכת של אנגסטור תיכנס לייצור סדרתי. זיידנברג מציין, כי החברה ההודית מעריכה שהם ירכשו מיליון יחידות בשנה. מערכת איחסון שלמה תעלה כ-450 דולר, כלומר מדובר בפוטנציאל בסך 450 מיליון דולר בשנה.

"אחד היתרונות הגדולים של ההתנעה באמצעות גז טבעי", אומר זיידנברג, "הוא שכל מנוע של בעירה פנימית עובד אוטומטית על גז טבעי. כלומר, כל מי שיש ברשותו מכונית, יכול להסב אותה בעלויות נמוכות לשימוש בגז טבעי. לא מדובר בעלויות של מכונית חשמלית, מכונית על מימן וחלופות אחרות. מימן גם לא קיים בטבע, צריך להפיק אותו. תהליך ההפקה אוכל המון אנרגיה וזהו תהליך יקר, ולכן אנחנו מתמקדים בגז הטבעי, שבעתיד הנראה לעין הוא מהווה את החלופה ההגיונית ביותר לנפט כחומר דלק".

הטכנולוגיה הסטנדרטית של אחסון גז בכלי רכב נקראת CNG ( (Compress Natural Gas), ומדובר בגז טבעי שדחוס ב-200 אטמוספירה. כלומר פי 200 על כל יחידת נפח. "זאת טכנולוגיה יקרה כי היא חייבת להיות בטיחותית; אנחנו הרי לא רוצים שתא האחסון יתפוצץ. גם תהליך הדחיסה יקר, כי צריך לבנות מדחסים מיוחדים", אומר זיידנברג.

"היום יש בעולם רק מיליונים ספורים של מכוניות שנוסעות על גז. המדינה הכי מפותחת בנושא הזה היא ארגנטינה, שבה שליש מהמכוניות נוסעות על גז; עכשיו גם גרמניה מתקדמת מאוד, שם כבר קיימות כמה מאות תחנות תדלוק בגז טבעי בשיטה גרמנית מתקדמת, ובונים עכשיו עוד אלף תחנות.

"איך עושים את זה? זה כאילו נגד האינטואיציה. לוקחים מיכל, ממלאים אותו בפחם פעיל וכך, למרות שיש בתוך המיכל חומר, אנחנו יכולים לדחוס בתוכו פי 4-5 גז מאשר במיכל ריק", הוא מסביר.