פורום הערים הגדולות מתנגד לחוק התיאגוד: הוצאת הטיפול במים מידינו - אי אמון מוחלט בראשי הערים

חוק התיאגוד קובע שעל הרשויות להקים תאגידי מים וביוב עירוניים המופרדים מניהול העירייה

פורום 15 הערים הגדולות הודיע היום למנכ"ל משרד הפנים, אברהם בלינקוב, ולמנהל מינהל המים והביוב במשרד הפנים, שלמה דולברג, שהוא מתנגד לחוק התיאגוד כפי שהוא בא לידי ביטוי בחוק ההסדרים.

חוק התיאגוד קובע שעל הרשויות להקים תאגידי מים וביוב עירוניים המופרדים מניהול העירייה. תאגידים אלה יתפקדו במשק סגור ויטפלו באספקת מים לתושבים, גבייה, וטיפול במערכת המים והביוב. יש לציין, כי בשלב הראשוני ינוהלו התאגידים על-ידי מועצה ציבורית ובשלב השני יפורטו.

עד כה הוקמו ברחבי הארץ מספר תאגידים בראשל"צ, במועצה האזורית עמק חפר, במטולה, בנתניה, במודיעין ועוד. בתום המהלך מתוכננים להיות 30 תאגידים בכל הערים הגדולות בארץ. ישובים קטנים לא יחויבו להקים תאגידים אך יוצע להם להקים תאגידים משותפים למספר ישובים.

לטענת הפורום, הוצאת הטיפול במים מידי הרשויות כמוהו כהבעת אי אמון מוחלט בראשי הערים הגדולות בארץ וביכולת הניהול שלהם. לדבריהם, הממשלה אינה מבחינה בין רשויות המנוהלות היטב לכאלה בהן קיימים אי-סדרים. הממשלה קובעת ענישה קולקטיבית לכל הרשויות.

ראשי הרשויות מתריעים שמינהל המים כבר הודיע שבעקבות הרפורמה יתייקרו תעריפי המים ב-50%. לא רק זאת, העיריות בהן אחוזי גבייה גבוהים של מיסים ייאלצו לסבסד את העיריות החלשות שהגבייה בהן נמוכה. לדברי ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, לקיחת הסמכויות מהרשויות היא שערורייתית שכן היא מהווה אי אמון מוחלט בראשי הערים המנהלים תקציבים של מיליארדי שקלים.

ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, אמר שמטרת המהלך היא להקים 30 תאגידים חדשים שלהם שורה ארוכה של משרות חדשות. אלה יגרמו לעליית מחיר המים ולבזבוז משאבים. ראש עיריית חולון, מוטי ששון, אמר שהממשלה מנסה לסבסד רשויות חדשות על גבן של רשויות מקומיות חזקות וכי מטרת כל המהלך היא להעביר את משק המים לניהול משרד הפנים.

יצוין שבראשית ינואר תוקם רשות המים שתפקידה יהיה לטפל בכל נושא המים המפוצל כיום בין משרדי הממשלה השונים. בין שאר תפקידיה יהיה לפקח על תאגידי המים והביוב.