לצמצם העובדים הזרים בבנייה

בהתחשב בקצב הנמוך מדי של ההשקעות בתשתית ובקצב המתון יחסית של בניית הבתים למיניהם, אפשר להגדיל את חלקם של העובדים הישראליים בענף, גם אם הם עולים מעט יותר

היו שאמרו: העבודה היא חיינו. והיו שהוסיפו: אבל לא בשבילנו. בשבוע שעבר רואיינו במוסף יואב סרנה ואברהם ליבר, בנושא התשתיות. אברהם ליבר אמר: "מדינת ישראל, ברמה הכלכלית שהיא נמצאת בה, לא יכולה לייצר עובדי כפיים בכמות להם היא זקוקה. זה לא יילך. לא תהיה ברירה אלא לאפשר בצורה מושכלת ומסודרת להביא עובדים מקצועיים מחו"ל".

באמת? הרמה הכלכלית של ישראל כוללת רכיבים רבים וביניהם אבטלה שאינה מצליחה לרדת בקצב מהיר, למרות חידוש הצמיחה. בין המובטלים יש רבבות שאולי אי אפשר להכשיר כמהנדסי כבישים, אבל בהחלט אפשר להכשיר למגוון עבודות תשתית שלמעשה ברובן כבר אינן עבודות כפיים במובן הישן של המונח. הכפיים הנדרשות לערבול בטון וליציקת קורות ועמודים לגשרים נועדו בעיקר להזזת מנופים וידיות וללחיצה על כפתורים. המכונה היא שעושה את עבודת הכפיים הישנה. גם תעלות כבר אין חופרים בטוריה ובמקוש, וגם את האספלט בכבישים אין מפזרים בכפיים. הכפיים מפעילות את המכונות.

ברור שצריך להכשיר את העובדים, ויש זמן להכשיר אותם. איך אמר יואב סרנה? "על-פי הוראות תוכנית המתאר הארצית, נדרשת השקעה של 470 מיליארד שקל בתשתיות כבישים עד 2020, ואנחנו ממש לא בכיוון הזה". גם אברהם ליבר זרה מלח על הפצעים: "אנחנו בינתיים לא מרגישים בשטח את ההשקעות הגדולות עליהן מדברים". בקיצור, יש זמן להכשיר מובטלים לעבודה מקצועית בתשתיות. מובן שהדבר מחייב עזרה ממשלתית, אבל הכשרה מקצועית המבטיחה עבודה, נזקקת לתקציב נמוך מזה הדרוש לתשלום דמי אבטלה. אפילו דמי אבטלה מקוצצים.

תהיה הרמה הכלכלית של ישראל אשר תהיה, בשנים האחרונות נכנסים רבבות ישראלים לעבודה בענף הבנייה. בדו"ח האחרון של אגף המידע במשרד הבינוי והשיכון נאמרו דברים שיעוררו השתאות בקרב הקבלנים הדוגלים בעבודה זרה, בשכר נמוך יחסית: "בשנים 2003 ו-2004 השתנתה המגמה וחל גידול במספר המועסקים תושבי ישראל, עד לכדי 133,900 במחצית הראשונה של 2006. ‘נטו' נוספו לענף הבניין 58,000 עובדים ישראליים מאז 1990. מתוכם, 23% מועסקים בעבודות רטובות".

בהתחשב בקצב הנמוך מדי של ההשקעות בתשתית ובקצב המתון יחסית של בניית הבתים למיניהם, אפשר להמשיך ולצמצם את מספר העובדים הזרים (לרבות הפלשתינים) ולקלוט בהדרגה עובדים ישראליים. נכון, צריך יהיה לשלם להם יותר, אבל לא יותר מדי. השכר הממוצע שמקבל ישראלי בענף הבנייה הוא 6,400 שקל בחודש - שכר נמוך בהרבה מן הממוצע במשק. הקבלנים יוכלו לעמוד בשכר הזה - אחרי שהממשלה תסייע להם בהכשרה המקצועית. ממילא, אם תיאסר הבאת פועלים זולים מחו"ל, ייאלצו כל הניגשים למכרזים להתיישר לפי השכר הישראלי.