נהרס הבית הטמפלרי בו נוסד חיל האוויר בקריה בת"א

דווקא בימים בהם חוזרים ועולים על סדר היום סיפורה המרתק של המושבה הטמפלרית שרונה בתל-אביב, והפוטנציאל התיירותי והכלכלי הטמון בה הולך ומתבהר - נהרס אחד המבנים ההיסטוריים החשובים במקום. החודש מימשה העירייה (כחוק) תוכנית ישנה להריסתו של "בית קוטין", שברח' דוד אלעזר 23, לצורך חפירת כביש תת קרקעי בפרויקט הקריה.

בית קוטין היה בית חווה טמפלרית, מהראשונים שנבנו בשרונה, בסוף המאה ה-19. לאחר הקמתו היה חלק בלתי נפרד ממתחם היקב המפורסם של המושבה. בתקופת מלחמת העולם הראשונה, לאחר שגורשו הטמפלרים בידי הבריטים למצרים, הפך המקום לבית מגורים להשכרה עבור עובדי היקב. באותו בית התגורר ועבד במשך למעלה מעשור הרופא היהודי המפורסם אליאס אדווין קוטין, שמרפאתו נודעה בכך שטיפלה במקביל ביהודים ובערבים. בשנת 1938 נסעו ד"ר קוטין ואשתו תרזה לביקור משפחתי בפולין, ונרצחו שם ע"י הנאצים. בנם אסף, שנותר בארץ, היה לימים מבכירי צלמי העיתונות בארץ.

ערב הקמת המדינה שימש בית קוטין כמפקדה הראשונה של חיל האוויר, ובו הורכבו המטוסים הראשונים של כוח המגן העברי. מתוך מבנה זה תואם ונוהל שירות האוויר של ה"הגנה", לעזרת היישובים הנצורים בכל הארץ.

גם המבנה הסמוך לבית קוטין, דוד אלעזר 21, אף הוא בית חשוב מימי ראשית המושבה - נהרס, לצורך חפירת הכביש. זאת למרות שעל פניו ניתן היה לסלול כביש קרקעי, שכן קיים מרחק של 35 מ' בין דוד אלעזר 19 לבית קוטין.

תמר טוכלר, מנהלת מחוזות ת"א ומרכז במועצה לשימור אתרים: "בית קוטין, בדיוק כמו שכנו בדוד אלעזר 21, הופיע ברשימת השימור העירונית כמבנה לשימור, ורק בעקבות מהלך חד-צדדי של מהנדס העיר הקודם, דני קייזר, הוצא מרשימת הבתים לשימור בשרונה. לא היתה שום סיבה בעולם להרוס אותו, זהו מהלך מקומם ומטופש, תוצאה של משחקי כוח של העירייה מול המועצה לשימור. ראש העיר, שמוביל סיורים במקום, לא מנע הריסה מיותרת, וחבל, כי אפשר היה למצוא פתרון אחר. בעתיד יהיה ביקוש גדול לשיווק מבנים אוטנטיים, אך מספרם הולך ופוחת. לו היה המבנה משוקם היה לו ערך עצום, במיוחד עקב מורשתו כמקום הולדת חיל האוויר".