"העירייה העניקה לעצמה היתר בלתי חוקי לשיפוץ היכל התרבות"

האם עיריית תל אביב דורשת מתושביה את מה שהיא לא דורשת מעצמה? שאלה זו עומדת במרכזו של ויכוח שניטש בחודשים האחרונים בין הוועדה המקומית תל אביב ושורה של ארגונים, ביניהם הפורום להצלת היכל התרבות, המועצה לשימור אתרים וגורמים נוספים המיוצגים על-ידי עו"ד רנאטו יאראק, ממשרד מ. פירון ושות'.

הוויכוח ניצת על רקע רצונה של עיריית תל אביב לשפץ את היכל התרבות, בטענה שיש להכניס בו שיפורי בטיחות, אך גם שהבניין סובל מאקוסטיקה גרועה. כדי להצדיק טענה זו גייסה העירייה את המנצח זובין מהטה, שטען שבהשוואה לאולמות אחרים, הוא חש באולם זה כאילו דחפו צמר גפן לאוזניו.

מנגד טענו המתנגדים לשיפוץ האולם, שלמרות טענות כבדות משקל אלה, שקשה להתווכח איתן, אסור בשום אופן לפגוע בצורתו הפנימית והחיצונית של האולם, שהוא אחד הבניינים החשובים בעיר תל אביב. לטענתם, היכל התרבות הוא אחד מתוך 60 בניינים בזכותם העניקה אונסק"ו לתל אביב את התואר העיר הלבנה. לכן, כל שינוי בצורתו הפנימית והחיצונית של האולם כמוה כפגיעה קשה בהגדרה זו.

את בקשת השיפוץ הגישה עיריית תל אביב לוועדה המקומית שלה, שאישרה את הבקשה. המתנגדים לתוכנית טענו מנגד שמדובר בשינוי מהותי, ולכן על העירייה להגיש את התוכנית לוועדה המחוזית. כחלק מטענה זו פנו המתנגדים לוועדת הערר המחוזית, שקיבלה טענה זו והחליטה לחייב את העירייה להגיש תוכנית.

"כשזה היה נוח לעיריית תל אביב, היא נפנפה בגאווה בהיכל התרבות שלה", אומר עו"ד יאראק. "אני רוצה להזכיר לעירייה איך היא מקפידה על צורתם החיצונית של הבניינים כאשר התושבים מבקשים לערוך בהם שינוי. כשזה נוגע לה היא שוכחת מכל העניין, ואף מעניקה לעצמה היתר בלתי חוקי, שסותר לחלוטין את תוכנית העיר. אני חושב שעירייה צריכה להחמיר עם עצמה יותר אפילו מאשר עם האזרחים הרגילים. לתושב מותר לרצות למצות את רכושו, אך על שומר החותם מוטלת אחריות גדולה שבעתיים".

גלובס: מה אמרו נציגי אונסק"ו?

יאראק: "לטענתם, הם קיבלו את נוסח השיפוץ של 2005, אך לא את גרסת 2006. אונסק"ו אומרים עכשיו, שאם יתנו להם את התוכניות הם יהיו מוכנים לבדוק אותן".

- אולי המוזיקאים צודקים והאולם הזה בלתי אפשרי?

"אין ספק שאת הויכוח בין האקוסטיקה לארכיטקטורה צריך להכריע בוועדה המחוזית, שהיא מאשרת תוכניות, ולא בוועדה המקומית, שיש לה סמכות תכנון מצומצמת ושהיא בעצם מוסד רישוי. והכי חשוב הוא, שהכרעה כזו צריך לעשות בשקיפות מרבית".

- על מה בעצם חילוקי הדעות?

"העירייה טענה שהתוכנית של משרד קולקר וקולקר היא טכנית בלבד, וכוללת שינויים קטנים, בין השאר שיפור השירותים, שיפור מערך כיבוי אש ועוד. זאת בשעה שהיא הכניסה שינוי מהותי במבנה, היא הגביהה את הגג ועשתה שינוי דרמטי בצורת הישיבה של הצופים, ממניפה למלבן וטרפז.

"אחד הדברים הייחודיים של האולם היא צורת הישיבה של הקהל, שמבוססת על עיקרון השוויון, שהיה כה חשוב למתכנני האולם, רכטר וכרמי, שתכננו אותו עוד ב-1957. צורת ישיבה זו קובעת שמכל מקום ניתן לצפות בכל הבמה. צורת ישיבה זו זכתה לתשבחות רבות, והיא אחד הדברים המאפיינים אולם זה. אנו מאמינים שהשינוי אולי יגרום לשיפור איכות הצליל, דבר שאני לא מבין בו, אך אין ספק שהוא יגרע משהו חשוב מאוד מהאיכות המיוחדת של האולם והתפיסה הליברלית שלו".

- מי אמור לממן את השיפוץ?

"העירייה טוענת שמצאה תורמים שהבטיחו לה כסף, אך לא הסבירה מי הם אותם גורמים. אין ספק, שכמו שזה קורה תמיד, הכסף הזה לא יספיק והעירייה תבוא לציבור כדי שיממן פרויקט שהרוב מתנגד לו".

דליה טל