בית המשפט: מי שנהנה ומשתמש בנכס ישלם את דמי החכירה ולא הבעלים הפורמלי

הכריע בסכסוך בין אחיות בנוגע לנכס בהרצליה פיתוח; "לא יעלה על הדעת כי הנתבעת תשתמש בנכס אך לא תשלם את המיסים החלים עליו"

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן נקבע כי החובה לתשלום דמי חכירה וארנונה לא תוטל בהכרח על בעל הנכס, אלא על מי שמשכיר אותו ונהנה מההכנסה בפועל.

במקרה זה נתברר סכסוך של שנים בין שתי אחיות, אשר רשומות בלשכת רישום המקרקעין כחוכרות של 782 מ"ר בהרצליה פיתוח, נכס שהיה שייך לאימן.

כל אחת מהאחיות רשומה כחוכרת על מחצית המגרש. מחצית הזכויות במקרקעין הדרומיים העבירה האם לנתבעת בעודה בחיים. לגבי המקרקעין הצפוניים קבעה בצוואה כי זכויות הבעלות (החכירה) יהיו לתובעת, אולם הוסיפה כי כל עוד הנתבעת בחיים היא תוכל להשכיר את הבית על השטח ולקבל את דמי השכירות.

דמי החכירה השנתיים על המגרש, שבבעלות קק"ל, הם 11 אלף שקל ובמהלך השנים נצבר חוב של דמי חכירה של 70 אלף שקל.

במאי 2005 הגישה התובעת תביעה שלישית נגד אחותה, כאשר השאלה העיקרית במחלוקת היתה מי צריך לשלם את דמי החכירה: התובעת, מכוח היותה החוכרת הרשומה במינהל ובטאבו, או הנתבעת, אשר משתמשת בנכס ומקבלת ממנו דמי שכירות.

באמצעות עו"ד בועז גרינברג טענה התובעת, בין השאר, כי דמי החכירה משולמים בגין זכותו של החוכר להשתמש בנכס ולכן לא ניתן לדרוש ממנה לשלם.

השוטפת ורדה פלאוט קיבלה את טענותיה ונתנה סעד הצהרתי, לפיו הנתבעת היא זו שצריכה לשאת בתשלום דמי החכירה והארנונה כל עוד אחותה התובעת אינה יכולה ליהנות מהנכס. "לא יעלה על הדעת כי הנתבעת תשתמש בנכס אך לא תשלם את המיסים החלים עליו", כתבה פלאוט.