האוצר מסרב לתת מענק, וחברת כרייה מקסיקנית מאיימת לבטל השקעה של 200 מיליון ד' בתמנע

אהמסה מבקשת מענק עבור הקמת המפעל בתמנע שצפוי להעסיק אלפי עובדים אך משרד האוצר דורש שהחברה תקבל הטבות מס ללא מענקים

מחלוקת בין החברה המקסיקנית, אהמסה, הכורה נחושת בתמנע, לבין המדינה בנוגע למסלול ההטבות שתקבל אהמסה מסכנת את המשך השקעתה של החברה בישראל. כך נודע ל"גלובס".

אהמסה מבקשת לקבל מענקים מהמדינה, בעוד אגף התקציבים באוצר מתנגד, ודורש כי החברה תיכנס למסלול הטבות של משקיע אסטרטגי ללא מענקים. בימים הקרובים צפויים נציגי החברה להיפגש עם שרי האוצר והתמ"ת, בכדי לבחון את המשך דרכם.

אהמסה חנכה בספטמבר מפעל הפיילוט לכריית נחושת, ומעוניינת לבצע להמשיך ולהשקיע בפרויקט. אולם, על פי עבודה כלכלית שביצעה עבורה פירמת דלויט ברייטמן אלמגור, ההשקעה במסלול אסטרטגי, אינה משתלמת לחברה, אלא רק אם תקבל מענקים מהמדינה, שכן מדובר בהשקעה של 200 מיליון דולר.

על פי מסלול המענקים, אמורה החברה לקבל 40 מיליון דולר, אך מרכז ההשקעות אינו מוכן לתקצב זאת, מחשש שכל תקציבו ילך לפרויקט הזה. המרכז דורש מהאוצר לתקצב את הפרויקט, אך באוצר מתנגדים. באגף התקציבים טוענים בין היתר כי החברה כבר קיבלה "מתנה" בצורת זיכיון לכרייה של מכרות,. כן הושמעה הטענה, כי החברה תעסיק עובדים מירדן.

לעזרת אהמסה נחלצו גורמים רבים, בהם גורמים פוליטיים בכירים, לרבות נשיא המדינה, שמעון פרס, שנחשף לנושא מהתקופה ששימש כשר לפיתוח הנגב והגליל. בנוסף, התאחדות התעשיינים אף היא הביעה עמדתה, לטובת אהמסה, ואף עשתה סקר, ולפיו החברה תיצור 600 מקומות תעסוקה ישירים ועוד 1800 עקיפים. גורמים המעורבים בנושא, הביעו חשש מכך שהמחלוקת תגרום לאהמסה לחזור בה מכוונתה להשקיע בישראל.

לדברי חברת מינהלת ההקמה של המפעל, יוסי שניר, המשקיעים "מאוד מעוניינים להשקיע בישראל, אך מאוד מאוכזבים ממהלך העניינים". לדבריו, "לא מדובר בעוד איזה מפעל הי-טק. מדובר כאן במפעל עוגן - אין הרבה כאלה במדינה. הזיכיון לכרייה ניתן על פי דין. זו לא מתנה. גם את ההמצאה על עובדים מירדן שמעתי כבר, וזה מרתיח אותי. המשקיע התחייב שלא להעסיק עובדים זרים?"

מנהל מרכז ההשקעות, חזי צאיג, אמר בתגובה: "בהחלט מדובר במפעל ייחודי מה גם שמדובר בנגב הדרומי. שנים רבות לא הגיעה תעשייה לאזור חבל אילות ואילת. כל הסימנים וכל מה שנעשה עד היום מעידים על כוונות רציניות ביותר. יחד עם זאת, כיום המקורות התקציביים שעומדים לרשות מרכז ההשקעות, מאפשרים חלוקה למפעלים רבים. מאחר ומדובר בהשקעה אסטרטגית, המקור התקציבי לכך צריך להגיע מהאוצר".

מאהמסה ישראל נמסר בתגובה: "לבעלי החברה אין כל ספק, שמדינת ישראל שמלווה את הפרויקט ומעודדת משקיעים זרים תאשר את המענק, החברה עומדת בכל הקריטריונים אותם הציבה המדינה, וזוכה לתמיכת כל הגורמים הרלוונטים, הפרויקט אף הוגדר כפרויקט בעל חשיבות לאומית". ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כשהנושא יגיע לדיון, נביע את עמדתנו".