תקופת הברזל

חברות הבנייה מצטיידות בברזל בעסקאות ענק, הלילה התייקר מחירו בעוד 17%; אלקטרה בנייה: בתוך 4 חודשים זינק המחיר ב-70%

אם בשבועות האחרונים היו עסוקים בתקשורת בעיקר בהצטיידות בשקי אורז בארץ ובעולם, או בחברות המבקשות להגביל את צריכת הדלק של עובדיהן, בהלת התייקרות הסחורות והמזון בעולם הגיעה ביתר שאת גם לחברות הבנייה.

ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר התגברה מגמת רכישות הברזל מראש ובמזומן של חברות שונות, שרוצות להבטיח מראש את מחירי רכישת המתכות היקרות ו"מגדרות" אותו בהזמנות גדולות משמעותית מהמקובל. החברות מזמינות גם עבור פרויקטים חתומים שמועד הביצוע רק בעוד מספר חודשים.

כך למשל, אלקטרה בנייה ביצעה בשלושת החודשים האחרונים עסקאות מזומן בהיקף של למעלה מ-20 מיליון שקל, כאשר הקצב התגבר בשבועות האחרונים. החברה רכשה ברזל ממספר ספקים כמו החברות חד אסף מעכו, יהודה רשתות וש. כהן מירושלים. ההצטיידות בברזל תיתן לאלקטרה מרווח צריכה של 3-4 חודשים על מנת לבחון מה המגמה בשוק. אמש (א') קיבלו חברות קבלניות מכתב מספק הברזל הגדול במדינה, חד אסף, על עליית מחיר מיידית של 17%.

מנכ"ל אלקטרה בנייה, שאול דנקור מסר ל"גלובס" בתגובה לנתונים כי "לפני כארבעה חודשים שילמנו בסביבות 2,900 שקל לטון, המחיר אחרי ההעלאה האחרונה עומד על 4,950 שקל, עלייה של 71%".

לדבריו, "אנחנו מזמינים רק לפרויקטים חתומים וסגורים, לא קנינו סתם ברזל אלא פר פרויקט. בעבר היינו צורכים צריכה שוטפת ולא היינו עושים עסקאות מזומן. היינו מזמינים ומשלמים שוטף פלוס 90 עכשיו אני משלם שוטף מינוס 90 ואני גם סופג את עלויות המימון שזה הרבה כסף".

התאחדות הקבלנים פועלת בשבועות האחרונים נמרצות בנושא של עליית מחירי הברזל. ההתאחדות פנתה לחשב הכללי בדרישה לקבל פיצוי על עליית מחירי הברזל לקבלנים החוזיים.

בנוסף פנתה ההתאחדות לשר האוצר ולרשות המיסים בדרישה לבטל את המכס על הברזל בשיעור 10%. מחר (ג') תתקיים בהתאחדות ישיבת חירום לבחינת דרכי פעולה נוספות לרבות פניה לערכאות משפטיות. לטענת הקבלנים, נגרמים להם נזקים כבדים בפרויקטים רבים בהם לא הייתה הצמדה למחירי הברזל ובפרויקטים שבהם הייתה הצמדה למדד תשומות הבנייה. זאת, משום שלדבריהם, מדד תשומות הבנייה אינו משקף נאמנה את עליית מחירי התשומות ואינו מעניק לקבלנים את ההגנה הראויה.

מההתאחדות נמסר כי, "מדד תשומות הבנייה ירד מתחילת השנה בשיעור של 0.2% ואילו תת המדד של הברזל עלה בשיעור של 15%. למרות מחירי הברזל, עדיין מוטל מכס על ייבוא ברזל המביא לכך שמחיר הברזל בישראל גבוה ב-10% ממחירו בעולם (מעבר לעלויות ההובלה). אם לא יינתן מענה לחברות הקבלניות, פרויקטים לאומיים חשובים ורבים ייעצרו ואחרים לא יתחילו. כמו כן, נהיה צפויים לקריסה של חברות קבלניות נוספות, מעבר לאלה שכבר פרסמו אזהרות רווח".

מנכ"ל קליל, אריה (ריצ'י) ריכטמן מציין כי במקביל לעליית מחירי הברזל חלה עלייה בכל מחירי המתכות לרבות מחירי האלומיניום. מחיר האלומיניום עלה בחודשים האחרונים מ-2,500 דולר לטון למעל 3,200 דולר לטון, עלייה ריאלית של 15%. לדברי ריכטמן, "המשמעות היא התייקרות של 5%-10% במחיר החלונות".

אנדריי ויידה מנכ"ל חד אסף הציבורית, ספקית הברזל הגדולה בישראל אומר כי "מאז סוף 2007 המחירים עלו ב-60%. זה חמור מאוד והחברות הקבלניות סובלות מכך. אנחנו מנסים להיענות לבקשות הקבלנים ככל האפשר. אבל אין לנו מה לעשות עם זה, מה שקובע זה השוק העולמי. אני יכול לנסות לדחות את עליית המחירים. אם הוא משלם מזומן במקום לשלם שוטף פלוס 60 על טון, אני חסכתי 60 שקל, אבל הקבלן חסך 500 שקל, זה פשוט כדי לתמוך בלקוחות".