אחרי יותר מ-3 שנים: מלם-תים תחל בפרויקט מערכת המחשוב לסחר חוץ בשווי 290 מיליון שקל

המערכת תכלול 900 משתמשים במשרדי המכס

כמעט שנה לאחר שזכתה במכרז חתמה בסוף השבוע מלם-תים על הסכם פיתוח ותפעול מערכת ניהול סחר החוץ החדשה של המכס. המערכת, שתחליף את המערכת הוותיקה, שקיימת ברשות המסים כבר כמה עשורים, אמורה להיות מפותחת בשלוש השנים הקרובות. במקביל, תתמוך מלם-תים במערכת החדשה במשך 10 שנים. סך הפרויקט עתיד להסתכם בכ-290 מיליון שקל, שיתפרסו על פני התקופה.

תחילתו של הקשר בין תים-מלם לרשות המסים הוא ב-1991, מאז תמכה מלם (אז חברה נפרדת) במערכות סחר החוץ של המכס. הפעם האחרונה בה הוארך החוזה הייתה בדצמבר 2004 והוא עתיד להסתיים בסוף 2008. המכרז הנוכחי יצא לדרך כבר בשנת 2004 ועבר בדרך גלגולים שונים כולל עתירות לערכאות משפטיות. הנוסח הסופי נקבע ב-2006, כאשר המשתתפת היחידה בו הייתה מלם. למרות שלא היו סיבות להתלבטויות לגבי הזוכה, לקח לרשות המסים כמעט שנתיים לאשר את זכייתה של מלם-תים.

המערכת החדשה שתפותח תכלול כ-900 משתמשים במשרדי המכס ועוד אלפי משתמשים חיצוניים, כולל עמילי מכס, נמלי ים ואוויר, מחסנים, בנקים וגורמים אחרים שמעורבים בתהליכי סחר החוץ של מדינת ישראל. לטענת מלם-תים, תביא המערכת החדשה לתועלת כלכלית של מאות מיליוני שקלים בשנה למשק. מצד פיתוח המערכת, בחוזה יש שני חלקים: הפיתוח, שעלותו תעמוד על כ-120 מיליון שקל למשך שלוש שנים, ותפעול, שיחולק ל-5 שנים ראשונות תמורת כ-17.5 מיליון שקל בשנה, וחמש שנים נוספות תמורת כ-16 מיליון שקל בשנה.

כיום מפעילה מלם-תים את המערכת הישנה. בדו"חות החברה לא מפורט הסכום המדוייק שתורמת פעילות זו להכנסות החברה, אולם המכס מוכר כלקוח מהותי בתחום מיקור החוץ. מלם-תים מפרטת כי סך ההכנסות מתפעול המערכת הוותיקה במכס לא עולה על כ-5% מכלל הכנסות הקבוצה, שמסתכמות בכ-1.4 מיליארד שקל ב-2007, כלומר כמה עשרות מיליוני שקלים. נתון נוסף שיכול לספק אומדן בנושא הוא סך הכנסות החברה ממיקור חוץ, שהסתכמו בכ-125 מיליון שקל מהמגזר הציבורי ב-2007 והחוזה מול המכס מהווה חלק משמעותי ממנו. בשורה התחתונה, ייתכן והחוזה החדש עליו חתמו מלם-תים והמכס יפגע בסך ההכנסות שתקבל חברת שירותי ה-IT מרשות המסים.

משרד עו"ד רונן ברק, המתמחה בייצוג חברות היי-טק, תקשורת ומערכות מידע, ייצג את חברת מלם-תים במו"מ לחתימת החוזה עם רשות המיסים.