"היה יותר טוב לערוץ 10 בלי הסכם הכדורגל"

כך אומר נתי דינר, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה בערוץ 10, שמודה לראשונה כי רכישת הזכויות של המשחק המרכזי בליגת העל ב-6.5 מיליון דולר לעונה היתה טעות ; "אין סיכוי בתנאים האלה שנשדר את הכדורגל בשנה הבאה"

עבור האירוע הזה שהתרחש בשבוע שעבר בקרית אליעזר על הדשא ושנמשך שעתיים - והכוונה היא למשחק בין הטוענת לכתר מחיפה לבין בני-יהודה - שילם ערוץ 10 להתאחדות לכדורגל סכום של 800 אלף שקל. גם עבור האירוע ששודר שבוע קודם לכן הוא שילם סכום דומה. ולמעשה, זהו הסכום הממוצע שמשלם הערוץ על כל אחד ממשחקי ליגת העל בכדורגל. כל זה במסגרת ההסכם לרכישת זכויות השידור של המשחק המרכזי, תמורתו שילם הערוץ להתאחדות לכדורגל סכום של 6.5 מיליון דולר לעונה לפני שנתיים. ובמלים אחרות, כ-30 מיליון שקל עבור "המשחק המרכזי". שווה את הכסף? בערוץ 10 מודים היום לראשונה כי ההחלטה ללכת על שידורי הכדורגל של ליגת העל היתה טעות קשה.

נתוני הרייטינג של פתיחת העונה הנוכחית הם הגרועים אי פעם מאז החלו עידן "המשחק המרכזי", כששלושת משחקי הפתיחה של העונה הניבו רייטינג ממוצע של 10% בלבד. המשחק בין מכבי חיפה לבני-יהודה בראשון - בסך הכל מחזור שלישי של הליגה - הביא רייטינג של 7.4%.

איפה זה עומד? ביחס לכל אחת מ-4 העונות האחרונות, החודש הראשון של הליגה בעונת 2008/09 רושם ירידה של כ-50% בהתעניינות. וזה דווקא בעונה שבה מכבי תל-אביב ומכבי חיפה עשו רעש של מי שיכולות להתמודד על התואר מול בית"ר.

"גם בשנה שעברה אי אפשר להגיד שהיינו שבעי-רצון מהרייטינג ומהעניין סביב הליגה", אומר ל"גלובס" נתי דינר, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה בערוץ 10. "בעונה שעברה, ברגע שמבחינה תחרותית הליגה הוכרעה בשלב די מוקדם, חלה פגיעה משמעותית בנתוני הצפייה. העונה הזאת התחילה לא טוב. עם מספרים מאוד נמוכים, גם בגלל שכבר אחרי מחזור אחד היתה פגרת נבחרת. אבל בעיקר התחושה היא שהכדורגל לא מעניין כמו שהוא היה. הרבה כוכבים משחקים בחו"ל, ואין תחושה שיש כאן כוכבים שיכולים ליצור עניין סביב הליגה הזאת. משהו בכל ההתייחסות לליגה הזאת דעך".

נתי דינר

* כשרוכשים מוצר ספורט כזה, שהוא יקר מאוד בשוק המקומי, לאן מכוונים מבחינת רייטינג?

"ההנחה הבסיסית שלך היא שהצפייה בו לא אמורה להשתנות משנה לשנה. אתה בטח לא בונה על ירידה בצפייה, כמו שקרה לנו בשנתיים האחרונות. קיווינו שהרייטינג יהיה סביב 15% ממוצע, שזה גם מה שהכרנו מהשנים לפני שנכנסנו, ומשחקי עונה יגיעו לכיוון 18% ו-19%. לא יכולנו לצפות את זה שהליגה עד כדי כך לא תעניין את האנשים, ושהקבוצות יהיו כל כך לא אטרקטיביות. לזה אפשר להוסיף את העובדה שכל שלושת המשחקים הראשונים ששודרו העונה היו משעממים"

* כדורגל בישראל הוא מוצר בעייתי לערוצים מסחריים?

"היום התברר לנו שהצבת משחק כדורגל בפריים-טיים ביום ראשון היא בעייתית. הכדורגל בכלל הוא מוצר בעייתי, כי להבדיל מהכדורסל אין פסקי זמן וקשה לשלב פרסומות, אז המפרסמים די נרתעים. הכדורגל הוא מוצר שיש לו בעיה להשתלב בטלוויזיה מסחרית".

* זאת היה טעות מבחינתכם להיכנס לשוק שידורי הכדורגל ולליגת העל?

"אין ספק שהיה יותר טוב לערוץ 10 אם לא היה לו היום את הסכם הכדורגל".

לא שווה אפילו חצי

בערוץ 10 עוד למדו בשלב די מוקדם לאן הם הולכים עם שידורי הספורט. לפני שתי עונות, מלבד המשחק המרכזי, רכש הערוץ גם את תוכנית סיכום המחזור של יום שבת עבור 2.2 מיליון דולר. למזלם, ההסכם מול ערוץ הספורט היה לעונה אחת בלבד, וכשנתוני הצפייה היו כל כך גרועים שמחו בערוץ 10 להיפטר מהתוכנית אחרי אותה עונה. אגב, אותה תוכנית נמצאת היום אצל ערוץ הספורט שמנסה להיפטר ממנה בכל דרך אפשרית, גם תמורת הפסד כספי.

* שילמתם הרבה כסף עבור השידורים, ועכשיו הרייטינג צונח. זה אומר שמראש תוותרו בשנה הבאה על שידור הכדורגל?

"אין סיכוי בתנאים האלה שערוץ 10 ישדר את הכדורגל בשנה הבאה".

* לאור מה שקורה עם ליגת העל, כמה שוות הזכויות האלו היום מבחינה ריאלית?

"אני מעריך שהזכויות שוות אולי מחצית מהסכום שאנחנו שילמנו".

* כמה אתם מפסידים להערכתך על שידורי הספורט?

"על הכדורגל אפשר להגיד שאנחנו מפסידים די הרבה. אם ניקח את מכבי ת"א ביורוליג, ולמרות שהסכומים ששילמנו עבורה הם גבוהים (3.8 מיליון דולר לעונה - ט.ו), אם היא עושה עונה טובה והולכת לשלבים המכריעים, זה כבר הופך להיות עסקה משתלמת עבורנו".

* מה אתה חושב על הכדורגל הישראלי ושוק שידורי הספורט?

"לאור מה שקורה בשנתיים האחרונות עם ליגת העל, אני יכול לתאר לעצמי שבקיץ הקרוב נמצא את ערוצי הברודקאסט הרבה פחות נלהבים לקחת על עצמם את שידורי הספורט".

קיץ ארוך

* מתי הבנתם שעשיתם טעות עם שידורי ליגת העל?

"הכניסה לאירועי הספורט בזמנו היתה כאשר לא היתה לנו אפשרות ויכולת למלא את לוח השידורים שבעה ימים בשבוע. הספורט מאוד עוזר לך למלא את לוח השידורים, כי מדובר בשידור ארוך יחסית. בשנה שעברה וגם השנה הוא ממלא לנו יומיים. העניין הוא שהיום כשאנחנו כבר יודעים לייצר תוכן בעצמנו, אנחנו אומרים שחבל שקנינו תוכן כל כך יקר כמו שידורי הכדורגל שלא מייצר לנו רייטינג. גוף שידור שנמצא בתחילת דרכו לוקח תכנים כמו ספורט, כדי לעזור לו לבנות את לוח המשדרים, ואחרי שהוא עומד על הרגליים ומצליח להעמיד הרגלי צפייה, הוא משחרר את התכנים האלה".

* כמו שעשו בזמנו ערוץ 2 עם ליגת העל.

"כן".

* אם זה כל כך גרוע, למה לא ניסיתם להשתחרר מזה, גם תמורת הפסד כספי?

"היו בדיקות וניסיונות להשתחרר מהמשחק המרכזי. גם בעונה הזאת ניסינו לצאת מזה".

בהקשר הזה, בערוץ 10 הציעו בקיץ האחרון להתאחדות לכדורגל להחזיר לה את הזכויות של המשחק המרכזי ואף לשלם לה 5 מיליון שקל כדי להיפטר מהעונה האחרונה של החוזה. בהתאחדות לכדורגל לא היו מוכנים לשמוע.

בקיץ הקרוב יהיה תורה של ההתאחדות לכדורגל להזיע. בליגה של 16 קבוצות, עם הרבה קבוצות בינוניות וחלשות, יש רק דרך אחת להתאחדות להשיג את הכסף - לפרק את החבילה לכמה שיותר פרטים. היא תוכל להציע יותר ממשחק מרכזי אחד, בימים ראשון ושני, בתקווה שערוצי הברודקאסט יסכימו בכל זאת להיכנס להרפתקה מאחר וזו תהיה זולה יותר עבורם. אגב, את הלחץ של ההתאחדות לכדורגל בעניין הזכויות אפשר לראות כבר עכשיו: עוד בקושי התחילה העונה הנוכחית וכבר החלו בהתאחדות לגשש אצל הגופים השונים אם יהיו מעוניינים לשדר את ליגת העל בעונת 2009/10.