החורף הרוסי היכה שוב

כך התגלגלה לה במורד ההנפקה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בחו"ל

תשס"ז הייתה (ברובה לפחות) השנה של לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל. לבייב, שהתקבל בשוק ההון בחשדנות בסוף שנות ה-90, הפך תוך פחות מעשור ליקיר המשקיעים. אפריקה אף הייתה בשנת תשס"ז, לתקופה מסוימת, מניית העם החדשה, שרשמה עליות בלתי פוסקות במחזורי מסחר גדולים במיוחד. אירוע השיא היה ההנפקה המוצלחת של החברה הבת אפ"י פיתוח בבורסה הראשית בלונדון. אפ"י פיתוח, המרכזת את פעילות אפריקה ישראל ברוסיה, גייסה 1.4 מיליארד דולר, ושווייה בהנפקה נקבע על לא פחות מ-7.3 מיליארד דולר.

הייתה זו ההנפקה הגדולה ביותר שביצעה חברה ישראלית אי פעם בחו"ל, וכתוצאה ממנה רשמה אפריקה ישראל רווח הון מרשים של 3.4 מיליארד שקל.

היה זה אכן רגע השיא עבור אפריקה, שכן מיד לאחריו התהפך המומנטום בכל הקשור לאפריקה. מניית אפ"י פיתוח נפלה על רקע השווי הגבוה לפיו הונפקה, וגררה אחריה מטה גם את מניית אפריקה ישראל, הנסחרת בבורסה בתל אביב.

תשס"ח

זה לא סוד שהשנה החולפת הייתה רעה למניות הנדל"ן, אולם אפריקה ישראל שהייתה אהובת המשקיעים, סבלה במיוחד מהמשבר והתרסקה בשנה החולפת ב-73%. אם בשיאה הייתה אפריקה שווה יותר מ-30 מיליארד שקל, הרי שהיום היא חזרה למעשה לשווייה מלפני ארבע שנים, העומד על 1.4 מיליארד דולר.

ההתרסקות נבעה בעיקר מהנפילות באפ"י פיתוח, שאיבדה מאז ההנפקה לא פחות מ-81% השווי הגבוה לפיו הונפקה ומשבר האשראי שהעמיד בסימן שאלה את שווי הנכסים שלה ברוסיה, הם שהפילו את מנייתה בלונדון. לכך יש לצרף את החשש מפני משבר בכלכלת רוסיה, שגרם לנפילות חדות במיוחד בבורסה הרוסית ואף לסגירתה למשך כמה ימים, מה שמעלה עוד יותר את רמת הסיכון והאי ודאות של פעילות אפריקה ברוסיה.

אפריקה התמודדה השנה עם קשיים נוספים בדמות עזיבות בדרגי הניהול של החברה, קשיים בזרוע הקבלנית דניה סיבוס והורדת דירוג חדה של מעלות שהביאה למתקפה חסרת תקדים של אפריקה על חברת הדירוג.

בשיאה של הפאניקה בשווקים, נראה היה כי המשקיעים איבדו את האמון בחברה. הירידות החדות במניה אף יצרו גל שמועות סביב מצבה הפיננסי של אפריקה לאור רמות המינוף הגבוהות שלה. הראיה לחוסר האמון של השוק הייתה באירות החוב של אפריקה שנסחרו לאחרונה ברמת תשואה של 10%-15%. לבייב שניסה להרגיע את השווקים, הזרים מיד 600 מיליון שקל לפירעון אג"ח חברת ממורנד הפרטית שבבעלותו, אם כי גם זה לא הרגיע ממש את המשקיעים.

ראש או זנב

בורסות העולם פועלות לעתים קרובות לפי טרנדים: המניה הפופולארית של היום היא המנודה של המחר. כל עוד הגאות שלטה בשוק ההון והנדל"ן, הכול היה בסדר, אף אחד לא חשש מרמת המינוף של אפריקה או מרמת הסיכון המאפיינת חלק מנכסיה. אולם היום, כששוק הנדל"ן נמצא במקומות רבים בהאטה והמילה מינוף הפכה למילה גסה, כל נקודות החולשה של אפריקה מיד בולטות ואף אחד כבר לא זוכר את היתרונות.

בהחלט ייתכן שההיסטריה של שוק ההון מוגזמת, ומצבה של אפריקה טוב יותר מהקרדיט שנותן לה השוק. עם זאת, אם אכן הכול טוב ויפה, היינו מצפים מאפריקה להתנהגות אחרת בימים אלה.

נזכיר כי חלק מרכזי מהצלחתה של אפריקה הגיע לאחר פיגועי הטרור של 11 בספטמבר. בעוד ארה"ב מלקקת את פצעיה ותחושת סוף העולם שוררת בשוק, ניצל לבייב את הפחד וביצע סדרת רכישות של נכסים בניו-יורק במחירי רצפה. ואילו במשבר הנוכחי? דממה, לבייב שומר על פרופיל נמוך.

מדוע לבייב שהוכיח בעבר את חוש הריח המפותח שלו להזדמנויות לא מנצל את המשבר הנוכחי לרכישות? אולי באמת הפעם אפריקה הגיעה פחות מוכנה למשבר לעומת תחילת העשור. עד כמה היא פחות ערוכה? רק הזמן יאמר.