רשות ההגבלים הודיעה סופית: עסקת 013 נטוויז'ן ו-HOT - הסדר כובל

כדי לאשר את העסקה יצטרכו הצדדים להגיש בקשה לפטור מהסדר כובל ; המשמעות היא שרוב הסיכויים שהעסקה לא תצא לפועל ; עם זאת, לא מן הנמנע שבנק לאומי יחליט לערער על ההחלטה בטענה לחוסר סמכות מצד הרשות

רשות ההגבלים הודיעה בסוף השבוע סופית על התנגדותה לעסקה בה מכר בנק לאומי 15% ממניותיו בחברת HOT ל-013 נטוויז'ן . הודעה על כך תפורסם בתוך זמן קצר.

רשות ההגבלים הודיעה לצדדים כי העסקה נופלת בגדר של הסדר כובל, ולפיכך - על מנת לאשרה - יצטרכו הצדדים להגיש בקשה לפטור מהסדר כובל. המשמעות היא שרוב הסיכויים הם שהעסקה לא תצא אל הפועל, אך יחד עם זאת הצדדים יצטרכו לשבת ולהחליט ביניהם על צעדיהם הבאים, שכן לא מן הנמנע שבנק לאומי יחליט לערער על ההחלטה בפני בית הדין להגבלים או בג"ץ, בטענה לחוסר סמכות מצד הרשות.

הסיבה להתנגדות היא צמצום קבוצות התקשורת בשוק, שכן המשמעות היא שקבוצת HOT למעשה מתאחדת באינטרסים שלה עם קבוצת אי.די.בי, בעלת השליטה בנטוויז'ן. רשות ההגבלים נותרה נאמנה לקו שהיא מובילה - של ריבוי שחקנים בשוק עד כמה שניתן, ומניעת אחזקות צולבות בין קבוצות השליטה בשוק.

סיבה נוספת היא צמצום התחרות, שכן לרשות הוברר מעבר לכל ספק כי אם העסקה תבוצע - HOT לא תיכנס לתחום ה-MVNO ולא תתחרה בסלקום מקבוצת אי.די.בי. HOT הכריזה מספר פעמים כי בכוונתה להיכנס לשוק הסלולר ולהפוך לשחקן MVN0 שיתחרה בחברות הסלולריות. לפיכך הגיעו ברשות למסקנה כי העובדה שאי.די.בי תשב בחברה, גם ללא דירקטור, תסכל את התחרות הפוטנציאלית בשוק הסלולר.

בנוסף, נוצר ניגוד עניינים נוסף בכל הקשור לתחום תשתיות התקשורת. סלקום היא בעלת תשתית פיזית של סיבים אופטיים והיא מתחרה ב-HOT. עסקה ביניהם משמעותה, שוב, צמצום התחרות באופן משמעותי, שכן מדובר בתשתיות מתחרות באופן ברור.

ל"גלובס" נודע כי ברשות הגיעו למסקנה כי מבנה הבעלות ב-HOT הוא כזה ש-4 בעלי המניות העיקריים מחזיקים בכ-15% מהמניות (ידיעות תקשורת, קבוצת פישמן, דלק השקעות ובנק לאומי). במצב כזה אין דבוקת שליטה ואין הסכמי הצבעה בין בעלי המניות, כך שכל אחד רשאי להצביע לפי האינטרסים שלו ועל-פי הקואליציות הנכונות מבחינתו לאותה סיטואציה. לפכך, ל-15% מהמניות יש משמעות כבדה ביותר.

בנוסף, נודע כי הרשות החליטה להעניק לבנק לאומי ארכה ממושכת על מנת שימכור את מניותיו ב-HOT. כזכור, המדינה היא זו שחייבה בעבר את הבנק למכור את אחזקותיו בחברה, במסגרת הסדר הנושים של חברת תבל והסכם המיזוג בין חברות הכבלים. כעת, משהוחלט שהרשות לא מאשרת את העסקה, התוצאה היא שבנק לאומי יוכל להמשיך ולהחזיק במניות עוד זמן ארוך, כך שיוכל למכור את המניות בזמן נוח.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".