בדויטשה בנק מרוצים מרמת הפיקוח על הבנקים הישראליים - אך מורידים את מחירי היעד למניותיהם

בבנק הגרמני העלו את ההמלצה למניית בנק מזרחי-טפחות ל"קנייה" ; ההערכה: שיעור ההפרשה לחובות מסופקים יגדל, אך לא יעלה על 1% מתיק האשראי

"במצב טוב, למרות האתגרים" היא הכותרת שהעניקו בבנק הגרמני דויטשה בנק לענף מניות הבנקים בבורסה בת"א. ובאמת, בדויטשה בנק מרוצים מרמת הפיקוח על הבנקים הישראליים, כפי שעולה מהסקירה.

ועם זאת, הסקירה לא משקרת, ובדויטשה בנק מפחית האנליסט דן הרווארד את מחירי היעד למניות הבנקים הגדולים, למעט מניית הבנק הבינלאומי שאינה מוזכרת בסקירה. מחיר היעד של מניית בנק לאומי הופחתה ב-17.7% ל-14 שקל, בנק הפועלים ב-18.5% ל-11 שקל, בנק דיסקונט ב-26.5% ל-5 שקלים ומחיר היעד של מניית בנק מזרחי טפחות ב-3.7% בלבד.

אגב מזרחי טפחות, בבנק הגרמני העלו את ההמלצה למניית הבנק הרביעי בגודלו ל"קנייה", ובכך מצטרפים להמלצת ה"קנייה" שניתנה למניית בנק לאומי. מניות הבנקים פועלים ודיסקונט נותרו בהמלצת "החזק".

בכמה גבוהים מחירי היעד שהעניק דויטשה בנק למניות הבנקים הישראלים? אם נסתמך על שערי הפתיחה הבוקר, הרי שמחיר היעד של מניית בנק הפועלים משקף פרמיה של 21.6% חרף המלצת ה"החזק", לאומי בפרמיה של 20.7% למרות המלצה גבוהה יותר, דיסקונט ב-4.7% ומזרחי טפחות ב-18.1%.

בחזרה לתחילת הסקירה, הרי שבדויטשה בנק מעודדים מהפיקוח, כי לטענתם היציבות של הבנקים היא פועל יוצא של הרגולציה הגבוהה בישראל; "אם העתיד של מערכת הבנקאות העולמית היא פיקוח הדוק יותר, בעלות ממשלתית חלקית אך פאסיבית, מינוף נמוך יותר ותשואות נמוכות יותר על ההון - הבנקים הישראלים כבר שם", כותב הווארד.

האנליסט סבור כי גם בפועלים וגם בלאומי נותרו "נכסים נזילים במאזן שיצטרכו להימחק", לדבריו, אך לא מדובר במחיקות גדולות דיין שיביאו את הבנקים להפסדים או להמיט על המערכת סיכון. "אנו לא רואים שהבנקים יזדקקו להזרמות הון, אלא אם כן המפקח על הבנקים יאמץ את המודל השוויצרי, וידרוש יחס הלימות הון בשיעור דו-ספרתי".

ההערכה היא, ששיעור ההפרשה לחובות מסופקים יגדל, אך לא יעלה על 1% מתיק האשראי, מה שמסביר את הפחתת מחיר היעד, כפועל יוצא של השפעת הגידול על מחיר המניה ורווחיותה. הרווארד לא מתרגש מהגידול בחובות המסופקים, המוגדרים על ידו כתהליך מחזורי - מה גם שרוב החובות הבעייתיים מרוכזים בשוק האג"ח הקונצרניות. יחס הכיסוי של ההכנסות התפעוליות (עמלות בעיקר) את ההוצאות התפעוליות בבנקים, יסייע גם הוא למתן את העלייה בשיעור ההפרשה לחומ"ס.

שיעור ההפרשה יגיע, לדעתו, ל-0.45%-0.7% מקרב הבנקים שאת מניותיהם הוא מסקר. את הרף התחתון מחזיק בנק מזרחי טפחות ולכן זוכה לשדרוג ההמלצה. "מודל העסקים של מזרחי טפחות הוא הפחות מחזורי מביניהם", נכתב בסקירה. הדבר בולט במיוחד על רקע בנק הפועלים (שיעור הפרשה צפוי לחומ"ס: 0.7%). בדויטשה בנק מבכרים את מניית לאומי על פניו בשל יחס הלימות הון גבוה יותר, ווודאות גבוהה יותר בכל הנוגע לתשואת הדיבידנד - שלא נאמר האחזקות הריאליות של הבנק (החברה לישראל , למשל).