בהתאם לאזהרת הרווח: בנק קרדיט סוויס השוויצרי עבר להפסד של 1.3 מיליארד פרנק שוויצרי

כור הישראלית שבשליטת נוחי דנקנר מחזיקה ב-3% ממניותיו ; הבנק מחק 3.2 מיליארד פרנק שוויצרי, הנובעים בעיקר מהלוואות ממונפות שלא הצליח למכור הלאה, ומניירות-ערך מובנים

בהתאם לאזהרת הרווח שניפק רק לפני שבוע בדיוק, בנק קרדיט סוויס השוויצרי עבר להפסד של 1.3 מיליארד פרנק שוויצרי. הבנק, שכור הישראלית שבשליטת קבוצת IDB של נוחי דנקנר מחזיקה ב-3% ממניותיו, מחק 3.2 מיליארד פרנק שוויצרי. המחיקות נובעות בעיקר מהלוואות ממונפות שלא הצליח למכור הלאה, ומניירות-ערך מובנים.

הבנק ספג פגיעה אנושה מההפכפכות בשוק, ברובו של הרבעון השלישי. חטיבת ניירות-הערך שלו רשמה הפסד שלפני מס עומד על 3.23 מיליארד פרנק שוויצרי, כלומר גבוה מההפסד הנקי כולו בשורו התחתונה. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הניבה החטיבה רווח של מיליארד פר"ש. הפער, 9.23 מיליארד פרנק שוויצרי, נובע מהפסדים "מהותיים", כלשון הדו"חות, בשל מכירות החסר בסטפמבר.

הזווית הישראלית של הבנק השוויצרי

הבנק מציריך גייס לפני שבוע 10 מיליארד פרנק שוויצרי בשבוע שעבר ממשקיעים פרטיים - 1.184 מיליארד פרנק שוויצרי מתוכם מכור תעשיות וגם מקרן ההשקעות הריבונית של קטאר, קטאר Investment Authority (ובראשית תיבות: QIA).

כיוון שכור מכרה את אחזקותיה בטרם הסתיים הרבעון ורכשה אחזקות לאחריו, נוחי דנקנר למעשה לא הופסד על אחזקותיו. באישון ליל דיווחה כור כי את הזיכוי בסך 16 מיליון פרנק שוויצרי עליו דיווחה אתמול, שהינו חלק מסכום ההשקעה שהוזכר למעלה, תזקוף להגדלת קרן ההון בגין השקעות זמינות למכירה ולא תכיר בו כרווח בדו"חות.

מניית קרדיט סוויס נעלה את המסחר בבורסה בציריך בשער 46.54 פרנק שוויצרי. כור רכשה את המניות בשער 35 פר"ש, כך ש"על הנייר" היא מורווחת ב-33%. כור מוגדרת כבעלת עניין בבנק השוויצרי. היתר שליטה בבנק תוכל לקבל מאחזקה של 10% ומעלה.

מצמצים חשיפה למשבר, מחזקים את ההון

בחזרה לבנק השוויצרי ולדו"חותיו, הרי שהמנכ"ל בריידי דוגן כינה את התוצאות "מאכזבות", ואמר כי הבנק זהיר ביחס לתחזית לרבעון הנוכחי, שכן תנאי השוק נותרו "מתאגרים למדי".

הבנק ציין כי בכוונתו להפחית את החשיפה לניירות-ערך נזילים ולהלוואות למטרת השתלטות על חברות ציבוריות. היקף החשיפה להלוואות ממונפות קטן ברבעון ב-16.8% ל-11.9 מיליארד פרנק שוויצרי "בלבד". היקף החשיפה לניירות-ערך מגובי משכנתאות קטן ב-1.9 מיליארד פרנק שוויצרי.

נזכיר כי רשויות הפיקוח בשוויץ העלו בחדות את דרישות יחס הלימות ההון מהבנקים לשיעורים דו-ספרתיים. הבנק בחר לא לגייס הון מהממשלה (אלא ממשקיעים פרטיים, כמפורט לעיל), והעלה את יחס הלימות ההון הראשוני ל-13.7% מ-10.4%.

Credit Suisse Group-RegCredit Suisse Group-Reg