5 רעיונות השקעה

הטראומה הפיננסית מחזירה את המשקיעים לחפש הזדמנות בפסי הייצור בבתי החרושת

לימור גרובר היא מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות

הטראומה של משקיעים ושוקי ההון בעולם מהמוצרים הפיננסיים ניכרת גם בכך שמסתמנת חזרה להשקעה בחברות המייצרות מוצרים מוחשיים.

חברות אלה, נהנות מירידת מחיר הנפט שתוזיל את מחירי ההובלה ואת עלויות החשמל. כמו כן תורמת להן הירידה במחיר חומרי גלם, המאפשרת להוזיל את מחיר המוצרים שהן מייצרות, דבר שיצמצם פגיעה בביקוש, שעלולה להתרחש התוצאה מירידה בהכנסה הפנויה של הציבור.

על חברות אלה מאיימים הדברים הבאים:

  1. התייקרות האשראי שבשל המיתון יהיה קשה לגלגל אותה על הצרכנים.
  2. קושי להרחיב פעילות, בגלל צמצום בהשקעות חדשות.

סביר להניח שתנאי השוק החדשים יכפו הפסקת פעילות של חברות קטנות וחלשות או את מיזוגן לתוך חברות חזקות. יש מספר חברות שלהערכתנו יכולות לשרוד את המשבר ולשוב למגמת צמיחה כשיופיעו ניצני שיפור. להלן חמש כאלה.

בזן

  1. בזן היא הבעלים והמפעילה של בית הזיקוק הגדול בארץ. היא מייצרת חומרי גלם מתזקיקי נפט לתעשיות שונות בתחומי המוצרים הפטרוכימיים והארומטים.
    רוב תוצרת מגזר הזיקוק נמכרת בישראל ומיעוטה מיועד לייצוא, ולכן החברה מושפעת בעיקר משינויים במשק הישראלי - תנודות בדרישה לדלק והשפעות המיתון על אזרחי המדינה.
    הביקוש לדלק למכוניות לא צפוי לרדת משמעותית, בשל טבעו של הנהג הישראלי ובשל העדרה של אלטרנטיבה ראויה.
  2. השפעת השוק העולמי על החברה ניכרת במחיר הנפט. הפער בין העלות לתמורה ברבעון השלישי ובתחילת הרבעון הרביעי, יפעל לטובתה.
    גם ההאטה המשמעותית במסירת כלי רכב חדשים לא תתורגם לירידות בביקוש לדלק, שכן מספר המכוניות הקיים לא צפוי לרדת, וירידת מחירי הדלק תעודד את הביקוש.
  3. ברבעון השלישי והרביעי צפויים הפסדים כתוצאה מהחזקת מלאי. עם זאת הירידה במחיר הנפט, תורמת לחברה בטווח הארוך מבחינת תזרים המזומנים שלה ובזכות צמצום העלויות שלה עצמה, הכרוכות במחיר הנפט.
  4. כחברה שהכנסותיה ממכירות צמודות לדולר ועלויות כוח האדם שלה נמדדות בשקלים, נהנית בזן מההתחזקות הנוכחית שלו כנגד השקל.


נייר חדרה

  1. לחברה שלושה תחומי פעילות:
    1. חוגלה קימברלי, שפעילותה תסבול פחות ממיתון. החברה היא מובילת שוק בתחום החיתולים (האגיס), מוצרי נייר הטואלט ומוצרי ניקוי לבית של ניקול, ומשווקת את מותג ההיגיינה הנשית קוטקס.
    2. הפעילות הגדולה השנייה היא ייצור נייר אריזה לקופסאות קרטון. בפעילות זו החברה מתחרה עם יבואנים, שנהנים מירידת מחירים באירופה. עם זאת, לנייר חדרה יתרון על היבואנים הנובע מהקושי לאחסן את נייר האריזה בשל נפחו. הואיל ונייר חדרה היא היצרנית היחידה בארץ, רק היא יכולה להציע אותו ללקוחות מבלי שיצטרכו לאחסנו. החברה נמצאת בתהליך הכפלה של כושר הייצור בפעילות זו לקראת סוף 2009, ולאור היתרון שציינו, צפוי להיות הצדקה לכושר הייצור הגדול החדש.
    3. הפעילות השלישית בחשיבותה, ייצור נייר לבן, עשויה להיפגע לאור ירידה בביקוש באירופה, אך מצד שני, חלה במקביל ירידה בעלות חומרי הגלם שתפצה חלקית על הירידה ברווחיות.
  2. החשיפה של נייר חדרה למט"ח מוגבלת יחסית, בזכות פעילויות שונות שמקזזות אחת את השנייה.

אסם

  1. עד כה סבלו יצרניות המזון ממחיר חומרי הגלם שהתייקרו השנה בעשרות אחוזים והקשו על שיפור רווחים, בשל הפיגור בגלגול העלויות לצרכן. כעת, רושמים חומרי הגלם והאנרגיה ירידה. מחיר המוצרים אולי ירד גם הוא, אך במידה פחותה. לדבר תהייה כמובן תרומה לרווחיות החברה.
  2. ירידת מחירי חומרי הגלם תאפשר הוזלת מחירי מוצרי המזון ועידוד הצריכה ללא פגיעה ברווחיות היצרניות.
  3. התחזקות השקל התבטאה בשיעורי צמיחה נמוכים יותר שרשמה אסם בגין פעילותה בחו"ל (יצוא ומפעל טבעול בצ'כיה) אך יש לזכור כי מנגד, חלק ממוצרי החברה הם מוצרי נסטלה המיובאים גם הם מחו"ל.
  4. אסם נוקטת במדיניות של גידור מלא.
  5. מיתון כלכלי אומנם צפוי להשפיע על כל הצריכה הפרטית, אך אין ספק כי המזון יהיה מהענפים האחרונים להיפגע ועוצמת הפגיעה בו תהיה נמוכה מאשר בענפים האחרים של המשק.

אלביט מערכות

  1. מתוך 11 אלף עובדים שמעסיקה אלביט, כאלפיים נמצאים בארה"ב והיתר בישראל. בשל כך, ומשום שמכירותיה למשרד הביטחון הישראלי היוו פחות מ-20% במחצית הראשונה, סבלה החברה מהתחזקות השקל ביחס לדולר. עם זאת, גידור פיננסי מוצלח לצד צעדי התייעלות, אפשרו לה להשיג שיפור ברווחיות.
  2. התחזקות הדולר ביחס לשקל צפויה להיטיב איתה.
  3. מימון תוכנית החילוץ האמריקאית עלולה לקצץ בכספים המופנים לתעשייה הביטחונית. בהקשר זה קוטנה של אלביט הופך ליתרונה. היא אינה אחד הספקים הגדולים של משרד הביטחון האמריקאי, ולכן תפגע פחות מהקיצוץ.
  4. צמצום ההשקעה בתשתיות חדשות יחייב את צבא ארה"ב להשביח ציוד קיים שנשחק בלחימה המתמשכת בעיראק.
  5. צבר ההזמנות של אלביט צומח.
  6. יש לה הנהלה ותיקה.
  7. תהליך ההתייעלות שלה צפוי להימשך.

טבע

  1. חברת התרופות הגנרית טבע פועלת באחד התחומים היחידים שהמיתון עשוי להשפיע עליהם באופן חיובי וזאת בהיבטים הבאים:
    1. הירידה בהכנסה תגרום גם לצרכנים וגם לרושמי המרשמים להעדיף תרופות גנריות.
    2. המיתון הכלכלי והאתגרים התקציביים העומדים בפני ארה"ב בתקופה זו עשויים לתרום לחקיקה לטובת חברות גנריות. תופעה זו תתחזק גם באירופה וביפן.
    3. המשבר יקשה על חברות קטנות בשלב צמיחה להשיג מימון להמשך פעילותן וחלקן ייסגר. בכך תצטמצם התחרות. טבע פועלת בסביבה המתאפיינת אמנם בכניסה ויציאה תכופה של חברות, אולם במציאות הנוכחית תהייה רק יציאה של חברות.
    4. להתחזקות הדולר השפעה חיובית על רווחי טבע, שכן כ-30% מההוצאות שלה הן בישראל, בשקלים, בעוד שרק 4% מההכנסות מגיעות מישראל. ב-2008 צפויות המכירות בארה"ב לתרום כ- 55% מההכנסות.
  2. עוצמתה של טבע באה לידי ביטוי ביכולתה לממן את רכישת באר תמורת כ-4.5 מיליארד דולר במזומן ועוד 2.5-3 מיליארד דולר במניות. טבע לא התקשתה להשיג הלוואת גישור בגובה 1.75 מיליארד דולר מבנק לאומי ומבנק הפועלים על מנת להשלים את הרכישה, וכפי הנראה לא תתקשה לגייס הלוואה ארוכת טווח.

החברות שמנינו עונות על מצוקת המשקיעים ועל רצונם להשקיע בתעשייה, במוצרים, לעומת אי הוודאות האופפת את ההשקעה בתחומי הפיננסיים. קיימות עוד ולא מעט חברות נוספות דפנסיביות, שהסבירות שישרדו האטה או מיתון גבוהה, ובהן גם כאלו שאינן תעשייתיות, כמו חברות תקשורת ורשתות מזון.

המאמר נכתב בשיתוף האנליסטים טליה לויברג, נעם פינקו, פלי שביב ורונית חלימה

אין לראות באמור לעיל יעוץ/שיווק השקעות או תחליף ליעוץ/שיווק השקעות המותאם אישית לצרכי הלקוח. המידע מבוסס על נתונים שהיו גלויים לציבור ועל בסיס הענפים בהם פועלות החברות הנ"ל והנחות שנעשו על בסיס נתונים אלו. המידע מעודכן למועד פרסומו לראשונה ואינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. פסגות ו/או עובדיה אינם אחראים למהימנות המידע, לשלמותו, לדיוק הנתונים הכלולים בו או להשמטה, שגיאה או ליקוי אחר במידע. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. חברות מקבוצת פסגות ("התאגידים") ו/או בעלי שליטה ו/או בעלי עניין במי מהן עשויים להחזיק עבור עצמם ו/או עבור מי מלקוחות התאגידים ניירות הערך של החברות הנ"ל, ו/או עשויים להיות בעלי שליטה ו/או בעלי עניין במי מהחברות הנ"ל ו/או עשויים לפעול בניירות הערך של מי מהחברות הנ"ל במכירתם ו/או ברכישתם.