הבעיה של דלק נדל"ן לא נפתרה

על 3 האפשרויות שעומדות כעת בפני מר יצחק תשובה ועל השריר שעשו לו המוסדיים

הנסיגה של דלק נדל"ן מתוכנית החלפת האג"ח תוך יום, עדיין לא פותרת לחברה את הבעיה. החברה נותרה עם מינוף גבוה למדי, ותצטרך לפרוע תשלומי קרן משמעותיים בשתי סדרות בתוך פחות משנתיים.

כעת נראה כי בפני יצחק תשובה עומדות שלוש אפשרויות:

  1. האפשרות הראשונה היא להשאיר את המצב כמו שהוא, ופשוט לפרוע את התשלומים במועד, מצב שבדלק נדל"ן יעדיפו, ככל הנראה, להימנע ממנו.
  2. האפשרות השניה היא לבצע Buyback, רכישה חוזרת של האג"ח. אקט זה נתפס כחיובי בשוק ההון מכיוון שתשובה מכניס יד לכיס ומפגין מחויבות כלפי החברה, וכן יאפשר לדלק נדל"ן לרשום רווח הון ולהקטין את מצבת החוב שלה. הבעיה היחידה היא לגייס מזומנים לכך. דלק נדל"ן תוכל לעשות זאת באמצעות שעבוד הנכסים אותם התכוונה לשעבד במסגרת ההסדר שהציעה, ובכסף שתגייס, לרכוש את האג"ח.
  3. אפשרות השלישית, הנתפסת כבעלת הסבירות הגבוהה ביותר היא להציע הסדר חדש וטוב יותר למחזיקי האג"ח. הפעם, נקווה כי בדלק נדל"ן יפיקו לקחים וקודם יגששו עם משקיעים מוסדיים באשר לעמדתם בנוגע להסדר לפני שיפרסמו אותו באופן פומבי ויספגו ביקורת ותגובות שליליות.

אם בארזים

פחד, שיתוק, היסטריה - רבים מתארים כך את מצב השווקים הפיננסיים. לאחר קריסת חברות ענק כמו ליהמן ברדרס, מריל לינץ' ו-AIG, התחושה היא שכבר אף חברה אינה חסינה מפשיטת רגל.

אולם נראה כי למרות הפחד המניע היום את המשקיעים, הרי שהגופים המוסדיים בישראל עדיין אינם נואשים. המשקיעים המוסדיים שביקרו את ההצעה של דלק נדל"ן וככל הנראה נתנו אינדיקציות כי לא יסכימו להסדר המוצע, ביצעו למעשה הפגנת שרירים לתשובה ולשאר החברות ואותתו כי לא יסכימו בקלות רבה לפשרה בכל הקשור לאשראי שנתנו להן.

"אם היינו מסכימים להסדר שכזה עם חברה בסדר הגודל של דלק נדל"ן, אז לאיזה הסדר כבר נגיע כאשר חברות הנדל"ן הקטנות יחלו להגיע לחדלות פרעון", אומר אחד המוסדיים. *