עוד קצת רווח מההפסדים

5 כללים שמאפשרים להעביר כסף מחברה מרוויחה למפסידה - ולצמצם מאד תשלום מס

בעלי מניות בחברות מפסידות יכולים לנצל את ההפסדים בתבונה וכך לחסוך בתשלומי מסים. במאמר הקודם "דגי נוי במקום נדל"ן" המופיע ברשימה שבשמאל העמוד, דנתי ברכישת חברות מפסידות תוך קיזוז הפסדים כנגד הכנסות. במאמר זה אציע עוד דרך אחרת לניצול הפסדים לטובתכם.

אם בבעלותך חברה שצברה הפסדים, וגם חברה שצברה רווחים, ניתן במקרים מסויימים לנצל את ההפסדים באמצעות קיזוזם כנגד הרווחים. החוכמה היא להעביר את הרווחים מהחברה הרווחית לחברה המפסידה, מבלי להרגיז את פקיד השומה ולהקפיד על כך שהעברת הכספים תיחשב כעסקה כשרה.

תכנון המס

אחת הדרכים להעברת כסף מהחברה הרווחית לחברה המפסידה היא באמצעות עריכת "הסכם למתן שירותי ניהול". במקרה שלנו, החברה המפסידה תעניק שירותי ניהול לחברה הרווחית, תמורת תשלום דמי ניהול.

דמי הניהול שמועברים מהחברה הרווחית יחשבו כהוצאה מוכרת ויפחיתו את תשלומי המס של החברה הרווחית. כמו כן, החברה המפסידה, אשר נתנה את שירותי הניהול ואליה הועבר הכסף, תוכל לקזז את הכנסותיה מאותם כספים, כנגד הפסדיה, ולא לשלם בגין אותה הכנסה מס.

הבה נניח שיש לך חברה שהפסידה 100 אלף שקלים וחברה שהרוויחה 100 אלף שקלים. אם לא תנצל את ההפסדים, החברה הרווחית תשלם מס חברות בסך 27 אלף שקלים. אולם, אם החברה המפסידה תעניק "שירותי ניהול" לחברה המרוויחה ותקבל תמורתם 100 אלף שקלים, החברה "הרווחית" לא תשלם מס כלל, שכן תשלום דמי הניהול ייחשב כהוצאה מוכרת.

עמדת רשויות המס

רשויות המס עשויות שלא להתיר העברת דמי ניהול בין שתי חברות או בין צדדים קשורים, בטענה שמדובר בעסקה מלאכותית שמטרתה המקורית קיזוז הפסדים.

עיון בפסיקת בתי המשפט מגלה את המאפיינים המפחיתים את התערבות רשויות המס בקביעת דמי הניהול:

  1. פעילות עסקית המצריכה דמי ניהול: צריך להראות כי קיימת פעילות עסקית המצדיקה תשלום דמי ניהול. באחד מפסקי הדין נקבע שלא להכיר בדמי הניהול כי היו קשיים להצדיק את ההוצאה.
  2. שירותי ניהול ניתנו בפועל: בכדי להוכיח ששירותי הניהול אינם פיקטיביים, יש לתעד ישיבות דירקטוריון, הסכמים, תוכניות עבודה ובכלל זה לקבוע אבני דרך לביצוע שירותי הניהול.
    בפרשת רכב ישראלי נקבע: "תופעה כזו של מנהלי חברה המטפלים בענייניה החיוניים שלא במסגרת תפקידם כמנהלים, אלא כשכירים של גוף מאוגד אחר, אינה רגילה ומקובלת, ואת קיומו של הסדר יוצא דופן כל כך יש להוכיח במידת השכנוע הגבוהה מן הרגיל".
  3. תמורת דמי ניהול תשולם במשך השנה: על מנת למנוע את הטענה שמשובר בתכנון מס פסול, יש לשלם את דמי הניהול במקביל למתן שירותי הניהול. לא כדאי לפיכך להעביר פקודת תשלום על דמי ניהול, רטרואקטיבית, בסוף שנה.
  4. הסכם דמי ניהול: יש לחתום על הסכם דמי ניהול בין שתי החברות המפרט את השרותים הניתנים בתמורה לדמי הניהול, אופן התשלום ועיתויו. רצוי לקבוע בהסכם תנאים להגדלת דמי הניהול ומתן בונוסים כפונקציה של הצלחה.
  5. סבירות דמי הניהול: יש לקבוע דמי הניהול בגובה סביר, ההולם את היקף שרותי הניהול אשר ניתנו בפועל.

אבי נוב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי, ומרצה בבית הספר למשפטים של המכללה למנהל. ניתן לפנות אליו במייל avinov@bezeqint.net