עו"ד פינברג: "הפאניקה במשק הישראלי מוצדקת - וחייבים לחלחל אותה לעובדים; חשש מעשרות אלפי מפוטרים"

עוה"ד של המעסיקים: "האנשים הכי חשובים במשק, שהיו מוכנים לשים יד תחת האש ולומר 'שום דבר לא יקרה', כמו יצחק תשובה ולב לבייב - היום אי-אפשר בכלל לדעת מה קורה איתם"

"כבר היום יש לנו כ-5,000 מפוטרים שנפלטו לשוק, וזה לא הסוף. זה ייגמר באלפים רבים של עובדים מפוטרים, ואני לא בטוח שזה לא יגיע לעשרות אלפים. כואב הלב להיות נביא זעם, אבל אני פסימיסט". כך אומר היום (ה') ל"גלובס" עו"ד נחום פינברג, המתמחה בייצוג מעסיקים בתחום דיני העבודה, ואחד המומחים המובילים בתחום בישראל.

פינברג מלווה את לקוחותיו, בהם בנקים, רשויות מקומיות, חברות ציבוריות, מפעלי תעשייה והיי-טק, בהליכי ההתייעלות והצמצומים לקראת המשבר. התמונה שהוא רואה מאחורי הקלעים עגומה. "אני מייצג חברה אחת גדולה מאוד שמייצרת 80%-90% מהייצור שלה לארה"ב. בשבת הראשונה שאחרי פרוץ המשבר, טילפן אלי המנהל ואמר 'החלטתי לפטר 250 עובדים'.

"שאלתי 'למה?' והוא ענה: 'כי אני יודע שאני לא אוכל למכור בארה"ב, ואני לא רוצה לחכות שיהיה לי מלאי, אני חייב לפטר'. בזכות זה שהוא פיטר 250 עובדים, הוא הציל 700 איש אחרים שעובדים שם. הוא לא חיכה וישר הקטין את הייצור, כי הוא ידע שהמוצר ירד ב-20-30-40 אחוז אז למה הוא צריך לחכות לזה?".

לדברי פינברג, מי שלא יתעורר בזמן צפוי לקרוס. "לדאבוני, לא כולם הפנימו את זה. הפאניקה עוד לא חלחלה. יש לי לקוחות שעוד לא הצליחו להעביר לעובדים את הצורך בשיתוף ובהבנה שלהם. גם המנהיגים של המוסדות הכלכליים עוד לא למדו את המשבר הזה עד סוף, ולכן הם עוד לא יודעים איך להעביר את התחושות הלאה. הפאניקה כבר פה במובן מסוים, אבל היא צריכה לחלחל עוד יותר לשכבת העובדים, כדי שיבינו שצריך לפעול מוקדם ככל האפשר כדי להימנע מנזקים".

- לחלחל עוד יותר? הרי העובדים כבר בפאניקה. הם לא צריכים להירגע קצת?

"הפאניקה במקומה, וככל שהיא תקדים להגיע יהיה יותר טוב. האחריות להעביר אותה מוטלת על מנהלי המוסדות. ככל שהם יבינו קודם, וייערכו לכך, הנזק יהיה יותר קטן. בין אם זה ייעשה בהורדות שכר, או בצמצומים ובהתייעלויות. אין מה לעשות, זה מגיע ויגיע לכל המקומות. המצב לא טוב. האנשים הכי חשובים במשק שהיו מוכנים לשים יד תחת האש, ולומר 'שום דבר לא יקרה', כמו יצחק תשובה ולב לבייב, היום אי אפשר לדעת מה קורה איתם".

לדברי פינברג, ביקור קצר בארה"ב הספיק לו כדי להבהיר את גודל הקטסטרופה שצפויה לנו בארץ. "הייתי בניו-יורק לפני שבועיים והסתובבתי עם חבר מקומי. כשעברנו ליד בניין בן 70 קומות, הוא אמר לי 'תביט על הבניין, מה מיוחד בו?'. רק אז הבחנתי שבבניין אין אור, באף קומה, הכול חשוך. הוא אמר לי 'נכון, כי אין בו אף עובד'.

"בתשע בבוקר הודיעו בכריזה לכל העובדים שבעוד חצי שעה סוגרים את הבניין, ושכולם מפוטרים. תוך חצי שעה כולם ירדו עם קרטונים ארוזים, וסגרו בניין של 70 קומות. ככה פיטרו בניו-יורק 100 אלף איש. מניסיוני אני יכול לומר, שאחרי ה-100 אלף איש הולכים עוד 500 אלף איש. זאת אומרת, שבניו-יורק יש כבר 600 אלף מפוטרים בגלל המשבר. אז מה, לארץ זה לא יגיע? מישהו באמת מאמין בזה?

"אני רוצה לקוות שהמדינה תכניס עכשיו את הכסף לתשתיות, תבנה ותסייע. ובכל זאת, יהיו וחייבים להיות פיטורים מאסיביים, צמצומים והתייעלויות. זה יכול להתבטא גם בהורדת שכר למנהלים ולבכירים, ולא בפיטורי עובדים זוטרים. אני בעד הורדות לבכירים. כשיאיר המבורגר הוריד את השכר לשכבה הבכירה בהראל, שמרוויחה יותר מ-15 אלף שקל לחודש, שלחתי לו מייל שאני מעריץ אותו. אמרתי לו: 'אתה לא חלש אתה סופר-חזק'. יש בצעד הזה אלמנט סמלי לא פחות מהאלמנט המעשי. הוא אומר 'אני החזק הגדול מזדהה ורוצה להראות לכל הקבוצה, לעובדים ולקליינטים שלי, שאני מוריד שכר ונערך למשבר'".

פינברג צופה, שגל הפיטורים לא ייעצר בהיי-טק. "היום מדברים על הפיטורים בתחום ההיי-טק. נכון שעובדי ההיי-טק נפגעו ראשונים, אבל זה יגיע גם ללואו-טק. אם אתה מייצר מכוניות ממוגנות או טילים, שארה"ב כבר לא רוכשת באותו קצב, שלא לדבר על בגדים, חקלאות ופרחים, שהרי אם יש משבר לא קונים פרחים, אתה תיפגע. זה יגיע לכל המקומות. יקנו פחות סחורות, יהיו פחות הכנסה ועבודה, הכול יהיה פחות. אז יהיו גם פיטורים. אי אפשר להימנע מזה.

"זה לא ייעצר בהיי-טק ולא בתעשייה ספציפית, משום שזו מערכת שלובה, כלכלה שלובה, ולכן לדאבוני המשק יתכווץ באופן מאוד משמעותי גם במפעלים ובתאגידים שלכאורה נמצאים מחוץ למשבר, אפילו עד הרמה של התחבורה והדלק".

- מה אפשר לעשות כדי להימנע מהתמוטטות?

"המסר שיש לי למעבידים היום, ואני משתמש בציטטה של שופט שכיהן במחוזי בחיפה, הוא: 'תעצרו את העגלה כשהיא עוד בעלייה. כי כשהיא תגיע לירידה לא יהיה לכם כוח לעצור אותה'. יש לנו זמן להתארגן, אז צריך לנצל אותו ולהתארגן, ויפה שעה אחת קודם. גם אם אנחנו נותנים הערכות קצת יותר פסימיות ובסוף נצא 'טועים', זה יהיה יותר טוב מאשר שנעריך הערכות אופטימיות ובסוף נתמוטט. המסר השני הוא, שאפשר להוריד שכר, לקצץ בשומן ובהטבות ולא חייבים לפטר".

- ההוצאה הגדולה של כל ארגון היא שכר העובדים ואתה לא ממליץ ללקוחותיך, המעבידים, לפטר?

"אני נגד פיטורים כצעד ראשון. פיטורים הם צעד אחרון בהליך התייעלות, לא ראשון, כי זה פוגע גם בעובדים וגם בחברה, אבל אני מתריע היום לא לחכות לרגע שהחברה תקרוס, תתכוננו מראש, תשנו את כל תוכניות העבודה בכל המקומות ובכל החברות. פיטורים צריכים להיות המוצא האחרון, אבל חייבים להיערך ולהתייעל. להתחיל בהורדות שכר, בהקטנות רווחה, בביטול הטבות של אלפי שקלים ועוד. אם אני הייתי מנהל עכשיו, הייתי לוקח את ההנחות הכי קשות".

הראיון המלא מתפרסם במדור "במעמד צד אחד" ב"גלובס הערב"

קבל עיתון "גלובס" לשבועיים במתנה!