תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

דווקא בעת מלחמה: היצוא למדינות מתפתחות במגמת עלייה

בזמן שענף ההייטק והמשק המקומי חווים האטה, יצוא ענפי התעשייה המסורתית למדינות מתפתחות מפגין חוסן - מה שבא לידי ביטוי בעלייה בהיקף האישורים העקרוניים לביטוח אשראי שניתנים על ידי החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ - אשרא מתחילת המלחמה • היצואנים מוטרדים לא רק מהמחאות בעולם אלא גם מסביבת הריבית הגבוהה ומההטבות שמקבלים יצואנים במדינות אחרות

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף אשרא

האירועים הטרגיים של ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם בדרום ובצפון טילטלו את המדינה וגם את הכלכלה הישראלית. עם זאת, קצת יותר מחצי שנה אחרי, כבר אפשר להצביע בבירור על תחום אחד בכלכלה הישראלית שמפגין חוסן: היצוא למדינות מתפתחות. אחת העדויות לכך היא הגידול בביקוש לביטוח סיכוני אשראי מצד יצואנים ישראלים מתחילת מלחמת "חרבות ברזל".

מנתוני אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, עולה כי ברבעון הראשון של 2024 העניקה החברה אישורים עקרוניים לביטוח עסקאות ייצוא בערבות מדינה, בהיקף של כ-3.1 מיליארד שקל - עלייה של כ-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

האישורים ניתנו עבור עסקאות ייצוא בתחומי התשתיות, האנרגיה, החקלאות, הביטחון, ההנדסה, הבריאות ועוד - למדינות כגון גמביה, אנגולה וחוף השנהב וכן לרפובליקה הדומיניקנית, קזחסטן, גיאורגיה ומדינות נוספות. בנוסף, הוגשו בקשות לביטוח אשראי עבור עסקאות ייצוא בהיקף של למעלה מ-2.2 מיליארד שקל, הנמצאות בהליכי בדיקה - בין השאר למדינות כגון ליבריה, הרפובליקה הדומיניקנית, טוגו, בנין, מלאווי ואוגנדה.

באשרא מציינים כי מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" חל גידול בביקוש לביטוח אשראי מצד יצואנים ישראלים, ובעקבותיו החברה האיצה את מתן האישורים. המגמה הזו החלה להסתמן כבר ברבעון הרביעי של 2023, כאשר מתוך אישורים עקרוניים בהיקף של כ-13 מיליארד שקל שהעניקה אשרא ליצואנים בשנה שחלפה - למעלה מ-5 מיליארד שקל ניתנו מאוקטובר 2023. כלומר, קרוב ל-40% מהאישורים העקרוניים בשנה שחלפה הוענקו ברבעון האחרון של השנה.

"ככל שהמלחמה נמשכת ובעקבותיה ההאטה במשק, חברות רבות, ובעיקר בתחומי התעשייה המסורתית, מחפשות שווקים חדשים בחו"ל", מעריך דודי קליין, מנכ"ל אשרא. "בעקבות זאת, אנו עדים להמשך גידול בביקוש לביטוח האשראי הממשלתי. אם בשלבים הראשונים של המלחמה, חלק מהלקוחות הפוטנציאליים בחו"ל חששו מעצירת הפעילות העסקית בישראל - אחרי שההלם הראשוני חלף, הם ראו שהפעילות הכלכלית חוזרת לשגרה ושהחששות היו מוגזמים. אנשי עסקים חזרו לטוס לחו"ל לפגישות ולכנסים, והדבר בא לידי ביטוי בגידול בהזמנות ובפעילות העסקית".

דודי קליין, מנכ''ל אשרא / צילום: תמר מצפי
 דודי קליין, מנכ''ל אשרא / צילום: תמר מצפי

השפעה בינלאומית של מתנגדי ישראל

אשרא משמשת "כיפת ברזל" ליצואנים הישראלים כנגד שלל האיומים הפוליטיים והמסחריים שלהם הם חשופים בעסקאות סחר חוץ עוד הרבה לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל". היא הוקמה לפני שנים רבות כחברה ממשלתית הפועלת לקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות מתפתחות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי שמספקת אשרא ליצואנים מגן עליהם ועל הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. אירוע כזה, למשל החלטה של מדינה, כמו שראינו לאחרונה, עם טורקיה, עלול להפסיק את הפעילות העסקית מול ישראל. אמנם, לא ראינו עצירת תשלומים לספקים ישראלים, אבל הביטוח מכסה גם אירוע שכזה. בנוסף, ביטוח האשראי של החברה מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות - כאשר פוליסת הביטוח מגובה בערבות המדינה, ומהווה בטוחה למימון, המאפשר ליצואן לקבל את התשלום באופן ודאי מיד לאחר האספקה. על מנת לקבל את הביטוח והמימון, המרכיב הישראלי, תוצרת כחול-לבן, בעסקת הייצוא חייב להיות לפחות 30% מהיקף הפרויקט.

לפרטים נוספים על ביטוח עסקאות יצוא הקליקו כאן>>

באשרא מציינים כי המחאות נגד ישראל ברחבי העולם כמעט שלא משפיעות על הייצוא למדינות מתפתחות עד כה, אולם כפי שראינו במקרה הטורקי, עלול לחול שינוי בתחום. לדברי קליין, "חשוב לציין שהפוליסה של אשרא מעניקה כיסוי גם לאופציה של ביטול עסקאות מסיבות פוליטיות, אם חלילה יתרחש אירוע כזה".

נדרשים להיות תחרותיים

מה שמטריד את היצואנים, בנוסף למחאות, היא סביבת הריבית הגבוהה. הציפיות להורדת ריבית משמעותית ב-2024 לא מתממשות בינתיים, ויש לכך השלכות על הייצוא למדינות מתפתחות. "החשש של היצואנים הוא מכך שמדינות שאיתן חתמו על הסכמים, בעיקר מדינות באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה - ייקלעו למצוקה תזרימית עקב הריבית הגבוהה ולא יעמדו בתשלומים", מסביר קליין.

כדי לסייע ליצואנים גם בחזית הזו, אשרא מאפשרת להם להציע לאותן מדינות חבילת מימון מבנק ישראלי, בעלות נמוכה יותר מ עלות גיוס הכסף של מדינות היעד. הדבר יכול לצאת לפועל בשל העובדה שדירוג האשראי של ישראל גבוה יותר משל אותן מדינות מתפתחות. שילוב הכוחות בין היצואן, אשרא והבנקים הישראלים המממנים מאפשר גם להציע למדינות אלה תנאי אשראי הכוללים פריסת תשלומים לתקופות ארוכות, בעוד שהיצואן מקבל את הכסף מהבנק הישראלי באופן מיידי. "בתקופה המאתגרת הזו, שבה היצואנים מתמודדים גם עם סיכון פוליטי בעקבות המלחמה וגם עם סיכון מסחרי עקב הריבית הגבוהה - חשוב להם יותר מתמיד לדעת שהם יקבלו את הכסף מאיתנו באופן ודאי מיד לאחר האספקה. זה מאפשר להם לישון בשקט", אומר קליין.

כפי שהוזכר, לאחרונה ניכרת מגמה חדשה במסגרתה יצואנים למדינות מתפתחות מבקשים להאריך את תקופת האשראי שניתן להעניק. "מדינות באירופה משפרות את תנאי האשראי שהן מעניקות, כדי לתמוך ביצואנים שלהן", מספר קליין, "בעקבות זאת, גם אנחנו באשרא מקבלים פניות רבות מיצואנים להאריך את תקופת האשראי ל-12 שנה ואף ל-15 שנה כדי להתמודד עם תנאי האשראי המשופרים שמציעות מדינות אחרות; אנחנו נדרשים להיות עם האצבע על הדופק ולהשוות את התנאים שהיצואנים שלנו מציעים לאלה של המתחרים האירופאיים. כך, אנחנו מאפשרים ליצואנים הישראלים להיות תחרותיים יותר מול יצואנים ממדינות אחרות".

בהיבט הזה, כמו גם בהיבטים רבים אחרים, אשרא פועלת בהתאם למדיניות שר הכלכלה ניר ברקת, לפיה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". למעשה, אשרא מתנהלת כחברה ממשלתית ייעודית לביטוח סיכוני סחר חוץ במתכונת דומה לכ-30 חברות מקבילות באירופה, שמעורבותן במימון וביטוח יצוא גדלה משמעותית בתקופה האחרונה. כל החברות המקבילות באירופה פועלות כחברות ייעודיות לביטוח סיכוני סחר חוץ, חלקן כחברות ממשלתיות וחלקן מופעלות על ידי חברות פרטיות בתמיכת הממשלה, לאחר שהפעילות עברה תהליך הפרטה.

"כיפת הברזל" שמעניקה אשרא ליצואנים הישראלים חשובה לא רק בהיבט של היצואן הבודד אלא של הכלכלה הישראלית בכלל, מציינים בחברה, גם לאור ההאטה בענף ההייטק, הקטר של הייצוא הישראלי, בשנתיים האחרונות. זאת, מאחר שמרבית העסקאות שאשרא מבטחת הן של ענפי תעשייה מסורתית - לה היא מסייעת לצמוח ובתוך כך מחזקת את המשק. בנוסף, המטרייה הביטוחית שהחברה מעניקה צפויה להקל על יצואנים שמתקשים יותר לפעול בשוקי היעד המסורתיים שלהם עקב עוינות פוליטית, וכן לסייע בכניסה לשווקים חדשים שבהם לא פעלו עד כה.

לפרטים נוספים על ביטוח עסקאות יצוא הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988