האם תשובה איבד את מגע הזהב? המנכ"לים של קבוצת דלק משיבים אש

את המשבר הזה יצחק תשובה לא ראה באופק. האיש שנודע בווירטואוזיות העסקית שלו, ושהפך חברה מקומית לאימפריה חובקת עולם, חווה על בשרו את המשבר העולמי ומשבר אמון חריף עם המשקיעים. לאן שטה הספינה של הטייקון מנתניה? מנהלי דלק התכנסו להשיב. מיוחד ל-G

על קיר משרדו של יצחק תשובה בנתניה שעונה מתנה שקיבל, פורטרט ענק שלו. הסרט האדום עדיין עליה. מבט מקרוב מגלה שהפורטרט מורכב ממאות צילומים שבהם מופיע תשובה באירועים חגיגיים: חונך את הפלאזה בניו יורק, מכריז על הקמת פרויקט הפלאזה בלאס וגאס, נושא דברים בוועידות, מכריז על תעלת הימים, מחייך לצד אילי הון אחרים וכל מיני מפורסמים שששו להתייצב לצילום לצד "מר תשובה", הטייקון הבינלאומי.

כמה שונה מתמונותיו המעטרות בתקופה האחרונה את העיתונים, התוהים איך יעמוד בהתחייבויותיו, כמה כסף יש לו, ומה יקרה למשקיעים אצלו. באווירה שבה המילה "טייקון" הפכה כמעט למילת גנאי, של מי שנהנה מאמון המשקיעים ועכשיו הופך אותם בעל כורחם לשותפים למשבריו, תשובה - העומד בראש קבוצת אחזקות מהגדולות במשק, והמגלגל עסקים פרטיים במיליארדים רבים - מושך עכשיו הרבה אש.

בסביבתו של תשובה יודעים לספר שהוא מתקשה לקבל את המהפך ביחס אליו. מי שהכתירו אותו בכתרים, מבקרים אותו עכשיו בכל פה; גופים מוסדיים שרק ששו להלוות ל"איש בעל מגע הזהב" ולהיות חלק מהצלחתו הפנומנלית, איבדו פתאום אמון ביכולתו להחזיר את הכסף. בנקאים אנונימיים מתראיינים ומביעים דאגה.

מצד אחד, הרי זה טבעי שמשברים בשוק ההון נוטים להתאפיין בפאניקה ובייחוס חשיבות גדולה לכל ידיעה רעה, שמחירי מניות יורדים ושתשואות אג"ח עולות לכולם. אולם דומה כי גם באקלים קיצוני זה, קבוצת דלק סובלת במיוחד מחוסר אמון המשקיעים, וכי האמון בה קשור קשר בלתי נפרד לחששות סביב עסקיו הכוללים של בעל השליטה, היקף חובותיו ומידת נזילותו האישית. "יצחק תשובה זה הנעלם הגדול", מחדד את סימני השאלה גורם בכיר בשוק ההון הישראלי. "אין לנו מושג מה יש לו, כמה הוא נזיל, אם הוא נזיל ואם הוא יכול או לא יכול לתמוך בחברות ובחברות הבנות? על זה אין תשובה".

לגבי חוסנה של קבוצת דלק, יש לציין כי אנליסטים רבים מביעים אמון ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה, לפחות בשנתיים הקרובות. "דלק היא חברת אחזקות עם אוסף של חברות בנות, שלכל אחת מהן יש חוב יותר גדול, יותר קטן", מוסיף הגורם הבכיר. "חוץ מזה, לחברת האחזקות עצמה יש חוב - הלוואות ואג"ח כנגד הנכסים בחברות הבנות. הבטוחה, בין אם הוגדרה כך ובין אם לא, היא ההחזר או מדיבידנד או ממכירת מניות. לגבי רוב החברות הבנות, מצבן הפך לפחות טוב בעקבות ההאטה. חלקן קשה עד כדי כך שהפסיקו לחלק דיבידנד, חוץ מדלק רכב , שעדיין זורם ממנה דיבידנד.

"לגבי קבוצת דלק, כל עוד אין לה פירעונות חוב גדולים, אלא בעיקר ריביות, מצבה טוב. בשנה וחצי הקרובות יש לה כסף בקופה, והיא עתידה לקבל דיבידנדים. החשש הגדול הוא דלק נדל"ן . זה תחום שבו הרבה יותר בעייתי לקבל אשראי, והיא גם ממונפת מאוד, יש לה חוב גבוה, ומרכיב המינוף היה מאוד גבוה. האג"ח התחילו להיסחר בתשואה גבוהה מאוד, והחשש של בעלי מניות בדלק הוא שדלק תרצה לשמור על דלק נדל"ן, ושזה יגרור את הקבוצה למטה. כבר ראינו הזרמת כספים מדלק לדלק נדל"ן. לפני כחודש הקבוצה הודיעה שתחלק את מניות דלק נדל"ן כדיבידנד בעין, ושתסיר את אחריותה. מאותו רגע ירד הלחץ מדלק כקבוצה, אבל גדל הלחץ לגבי המצב הכספי של תשובה עצמו".

ידוע שברמה האישית תשובה מושקע מאוד בנדל"ן, בעיקר בנדל"ן לדיור בארצות הברית ובקנדה. בארצות הברית ערך הנדל"ן ירד פלאים, בקנדה הוא שמר על יציבות. ידוע גם שהוא ממונף במיליארדים, ושפרויקטי הפלאזה שלו בווגאס ובסינגפור, שהושקע בהם הון רב, מוקפאים כרגע. השבוע הרגיע חלקית את המשקיעים באשר ליכולתו למחזר הלוואות, כאשר נודע על מיחזור הלוואה של 500 מיליון דולר לאלעד, החברה המאגדת את נכסיו הפרטיים. החשש שנותר הוא יכולתו לעמוד בהתחייבויותיו באופן כללי, מה גם שבעוד דלק נדל"ן נגרעת מהקבוצה, היא עדיין נשארת בתחום אחריותו כבעל השליטה בה.

האם היית מצפה מתשובה שיקנה אג"ח של עצמו, של דלק או של דלק נדל"ן?

"לבייב הלך וקנה את האג"ח שלו, וכך הפחית באופן יחסי את מה שיצטרך להחזיר, וגם הצהיר בכך שהוא מאמין ביכולת ההחזר. זאת באמת שאלה איפה תשובה בעניין".

עלה על מינוף גבוה

משבר הנדל"ן העולמי תפס את תשובה ברגע מעניין בחייו. ממש ערב המשבר הוא הגיע לשיא תפארתו: טייקון בינלאומי, אדם שהחליף את ההתרחקות המסורתית שלו מתקשורת באירוח כתבי ערוצים 2 ו-10 בדירתו המפוארת בפלאזה בניו יורק. איש עסקים בעל תדמית חסכנית, שהחל לפתע לשאת עיניו לעבר פרויקטים לאומיים, לעבר הטבעת חותם בסגנון הפרויקט היומרני "תעלת הימים" שיזם. "התחושה היא שהוא נהיה שמעון פרס", אומר אדם המכיר אותו היטב, "אבל בעסקים זה לא עובד ככה".

מאז ומעולם נחשב תשובה לאיש עסקים נועז, בעל תחושות בטן טובות ועין חדה לעסקות טובות, המוכן להתמנף בגדול כדי להגיע לקפיצת דרך ולשלב הבא. איש של קפיצות גדולות. אייל לפידות, מנכ"ל דלק ישראל , מגדיר את שיטתו "תעוזה מושכלת".

בסוף שנות ה-80 זיהה תשובה את ההזדמנות שסיפק שפל הנדל"ן בניו יורק, הגיע לארצות הברית, עם מעט מאוד אנגלית, קנה שם אלפי דירות מגורים במחירים נמוכים, ועשה הון לא קטן. עליית המדרגה הבאה הייתה ההשתלטות המפורסמת על חברת דלק, לפני עשר שנים, בעזרת בנק הפועלים וממש מתוך ידיהם הנדהמות של הרקנאטים. זה הפך אותו לאיל הון מקומי. מחברה הפך את דלק לקבוצה, לחברת אחזקות, הפיח רוח חיים בקידוחי הנפט, ואחר כך הגז הטבעי, נכנס לתחום האטרקטיבי של יבוא רכב, ופיתח את עסקי הנדל"ן שלה לעסקים חובקי עולם - וגם ממונפים גבוה.

אבל מה שהפך את תשובה לאישיות בינלאומית בעלת פרופיל גבוה היה דווקא בתחום עסקיו הפרטיים, המרוכזים בקבוצת אלעד, על-שם בנו הבכור ויורשו העסקי: רכישת פלאזה ניו יורק בסוף 2005, שהקפיצה אותו למעמד אחר. "הפלאזה בניו יורק", אומר אדם שעבד איתו בעבר, "שמה אותו ברמה של טייקונים בינלאומיים. ראיתי שחל בו שינוי. זה לא אותו אדם שהכרתי. קרה לו משהו בשנתיים האחרונות. הוא תמיד היה אומר לי, 'אל תאמין למה שכותבים בעיתון'. נראה לי שהוא התחיל להאמין במה שכותבים עליו בעיתון. אני לא פסיכולוג, אני לא יודע איך הדברים האלה עובדים. אבל הייתה אליו עלייה לרגל. הוא היה מקבל מאה פניות ביום מאנשים להיפגש איתו, אני חושב שהוא קצת הסתחרר".

עסקת הפלאזה, בהשקעה כוללת של כמיליארד דולר, הייתה הברקה כשלעצמה, אומר מקורב. "הוא לקח מלון שאף אחד לא הצליח להרים, והיה לו רעיון להפוך אותו למלון דירות". העסקה לא עברה בקלות על תשובה. בתחילה נתקל בהתנגדות, בעובדים ממורמרים, בעיתונות אמריקאית מזלזלת ועוינת. על-פי המדווח, המכירות דווקא עלו יפה, אם כי לאחרונה דווח כי ברוח המשבר הכללי, גם בפלאזה נרשמת ירידה במחיר המבוקש של הדירות, וגם במחירי השכירויות.

אבל אם ניתן היה לחשוב את הפרויקט הזה למורכב, שלא לומר למגלומני משהו, השלב הבא העמיד אותו בצל: פרויקט של כ-7 מיליארד דולר, פלאזה לאס וגאס, בשותפות עם נוחי דנקנר (דרך נכסים ובניין ואי.די.בי פיתוח). מלון ניו פרונטיר הוותיק, בצפון רצועת המלונות (הסטריפ) של לאס וגאס, נהרס בטקס חגיגי בלחיצת כפתור משותפת של שני הטייקונים, שניהם בקסדות אדומות ובחיוכים רחבים, לטובת חזון המשתרע על 500 אלף מ"ר, מלון עם 3,500 חדרים, קזינו, מרכז מסחרי ופרויקט מגורים. תצלום הדמיה שתשובה מציג בגאווה למבקרים במשרדו מראה מלון בסגנון הפלאזה הניו יורקי ומאחוריו קומפלקס בצורת האות ח' של בניינים נוצצים באור נגוהות וגאסי, וביניהם בריכות ספא תכלכלות.

הקרקע לבדה עלתה 1.25 מיליארד, ונקנתה חלקה בהון עצמי וחלקה בהלוואה של יותר מ-600 מיליון דולר, דנקנר ותשובה, חצי-חצי. בינתיים הפכה לאס וגאס לאחת הנפגעות העיקריות של משבר הנדל"ן בארצות הברית. את ההלוואה האריכו לעוד שנה, על התחלת בנייה אין כרגע מה לדבר, כי אין שום בנק המסוגל כרגע, גם אם יאמין בחזון, לממן. השטח עומד מיושר ומגודר ומחכה לבאות. על אף שהערכות שונות דיברו על ירידה דרמטית בערך הקרקע מאז, נכסים ובניין, בדוחותיה, דווקא טוענת שערכה עלה. כך או כך, לא סביר שהיא ניתנת למימוש.

"אי.די.בי", אומר אדם המכיר היטב את תשובה ואת עסקיו, "ראתה אדם שהוא שם נרדף להצלחה, ורצתה לרתום את עגלתה אליו. העובדה שהוא נחשב לבעל מגע זהב היא בדיוק הסיבה לבעיות שלו עכשיו: שוק ההון מאוד האמין בו, והוא יכול היה לגייס אשראי בקלות. הוא בעסקיו הפרטיים, וקבוצת דלק על כל גווניה גייסה המון כסף בריביות מאוד אטרקטיביות. הבעיה היא שהיום הכול התהפך, כל מהלך שהוא עושה נתקל בציניות ובביקורת, ומי שרומם אותו יותר מדי עד לא מזמן, ממהר היום להספיד אותו, ולא בצדק".

יחד עם פרויקט וגאס באו תוכניות להרחיב אותו לאימפריה חובקת עולם, ואלעד הצהירה כי תחפש מיקומים לפרויקט היוקרתי בטוקיו, בשנחאי, בהונג קונג ובסינגפור. בסינגפור אף חתם תשובה על הסכם בנייה לפרויקט ענק בסאות' ביץ', בשותפות עם קרן השקעות מדובאי ועם חברת הנדל"ן הסינגפורית CDL, ובהשקעה צפויה של כ-2.5 מיליארד דולר. לאחרונה פרסמה CDL את דוחותיה, וצירפה להם הודעה כי הפרויקט מושהה, לרגל המצב.

בנק הפועלים כבר מוחק

האם תשובה ממשיך את דרך ה"תעוזה המושכלת" שלו, או שהוא עצמו החל להאמין בכך שבאמת ניחן במגע מידאס? תלוי, כמובן, את מי שואלים. מדברי אנשים שפגשו אותו לאחרונה ברור כי הוא רואה במשבר הנדל"ן מהמורה חולפת, וכי הוא מאמין כי עם הורדת הריביות בעולם תחל בקרוב התאוששות עולמית. לא כבר צוטט כמתנבא שהמשבר יחלוף עד תום השנה.

אדם המכיר אותו היטב סבור כי "גם בתוך הדיסציפלינה שלנו הוא עשה קפיצה מגלומנית. כאשר שמעתי על עסקת וגאס אמרתי לו, "יצחק, זה לא גדול מדי? והוא אמר לי שלא". גם כאשר דלק נדל"ן ומנכ"לה איליק רוז'נסקי רקמו, יחד עם יזם הנדל"ן יגאל אהובי, את עסקת ילמולי, שבמתווה המקורי שלה הייתה בערך של למעלה מ-12 מיליארד שקל, הסביר תשובה למקורבים - שתהו אם העסקה אינה גדולה מדי ועם מרווחים קטנים מדי - ש"הריבית בשווייץ נמוכה".

העסקה, כזכור, לא יצאה לפועל, כי במחשבה שנייה, ולאור הרעת מצב השווקים, חשבו רוז'נסקי ואהובי כי אינה כדאית, והניסיונות לשנות את המתווה שלה לא צלחו, והסתיימו בסופו של דבר בפשרה שבמסגרתה שילמה דלק נדל"ן פיצוי של 35 מיליון שקל.

אבל הצירוף האומלל - של נסיגה מעסקה גדולה עם גוף בינלאומי, של הניסיון להציע הסדר אג"ח שרמז כי לדלק נדל"ן תהיה בעיה לפרוע את חובה בקרוב ושהתקבל בזעם, יחד עם פרשה אחרת של חברה בשליטת הקבוצה, הפניקס, שהודיעה כי היא בוחנת מחדש עסקה שסוכמה כבר, לרכישת בית ההשקעות אקסלנס (ראו מסגרת) - פגע במוניטין של תשובה. חוץ מעלבון אישי - ותשובה נעלב מאוד מהכותרות הכורכות את שמו בהקשרי "חזר בו" ו"הבטיח ולא קיים" - עבור איש עסקים המשיג מימון בזכות שמו הטוב, פגיעה במוניטין אינה בשורה טובה.

בימים אלה, דלק נדל"ן היא אחת מבעלות החוב הגדולות בקבוצה. השבוע נודע כי גם בנק הפועלים, שותף ותיק של תשובה עוד מימי ההשתלטות על דלק ובעל אחזקות של 10% בדלק נדל"ן, הבין שקשה לצפות שהחברה, שערכה ירד לכחמישית משהיה (והעומד היום רק על קצת יותר מ-300 מיליון שקל), תמריא בקרוב חזרה לערכים הקודמים. בדוחות שיתפרסמו בשבוע הבא ימחק הבנק 50 מיליון שקל מהשקעתו בדלק נדל"ן.

"נקלענו בדלק נדל"ן למצב שהייתה הלוואה של 150 מיליון פאונד ממריל לינץ' לצורך רכישת רודשף (עסקה של 3.13 מיליארד שקל לרכישת החברה הבריטית, ש' ל'), שהייתה צריכה להסתיים בספטמבר, והיה צריך להאריך את ההלוואות", מסביר אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, בפאנל מנהליה הבכירים של הקבוצה, שכונס השבוע במיוחד לראיון ב-G.

"מריל לינץ' עמדה על כך שהיא תנהל לבד את גיוס הכסף. כשהתקרב מועד התשלום, היינו מדברים איתם כל ערב. הם אמרו לנו שהצליחו למחזר בערך חצי מהחוב. פתאום, שלושה ימים לפני הדד-ליין הפנימי שקבענו לנו, שהיה כשלושה שבועות לפני החזר החוב, הם הודיעו שהם לא יכולים למחזר דבר.

"אחר כך לא היה מריל לינץ', לא היה עם מי לדבר. היה צורך להשיג 750 מיליון שקל בתוך שלושה שבועות. התחיל ים של שמועות שדלק נדל"ן לא תעמוד בהתחייבותה למריל לינץ'. קבוצת דלק עמדה בפני השאלה אם לעזור, או לתת לה להסתדר לבד. היו דיונים, זה הלך למועצת מנהלים. החלטנו מתוך אחריות לעזור לה במתן הלוואה של 280 מיליון שקל.

"כשאני ואיליק אמרנו, תראו שדלק נדל"ן תפרע את החוב בגין רודשף, היו הרבה שהרימו גבה. ועמדנו בזה. דלק נדל"ן גייסה כמעט מיליארד שקל בתוך שלושה שבועות, במצב שבעולם אין אשראי".

ואז יצאתם עם הסדר בעלי האג"ח, המציע להם להחליף שתי סדרות שהיו אמורות להיפרע במאי, בסדרות שמועד פירעונן בעוד חמש שנים, ובערך פחות ב-40%, תמורת הוספת ביטחונות. קיבלתם בראש.

"ניסינו כל הזמן לשבור את הראש איך להרגיע את בעלי האג"ח. לא כדי לנצל מצב אלא באמת לעזור. לאחר מספר שיחות עם גורמים בשוק ההון החלטנו לתת בניינים כבטוחות, ונולד רעיון לתת לאנשים אופציה להחליף שתי סדרות קצרות. לא כפינו על אף אחד. זאת גם לא הייתה החלטה, רק פרסמנו שהטילו על החברה לבחון את המהלך, ולמחרת הייתה התנפלות היסטרית. אז חזרנו בנו. יכול להיות שלא בדקנו לפני כן עם שוק ההון".

גבי לסט, יו"ר קבוצת דלק, נחוש להבהיר כי "חלק מהמוסדיים היו שותפים למהלך, ישבו והסכימו איתנו בערב, ובבוקר קראו בעיתון כמה ההסדר רע ונבהלו".

ואיך המהלך מצטייר בשוק נוכח נסיגתה של דלק מעסקת ילמולי קודם לכן? "אפשר להגיד שבדיעבד הנסיגה מהעסקה הייתה הדבר הכי חכם", משיב ברטפלד. "אז הייתה ביקורת שהחברה נסוגה מהעסקה. לעתים צריך אומץ עסקי על מנת לא להשלים עסקה".

"אני לא יודע לחזות את השוק"

כשבוחנים את תמונת מצב פירעון האג"ח של קבוצת דלק לשנים 2021-2009 מתקבלת התמונה הבאה: ב-2009 חייבת הקבוצה 62 מיליון שקל, סכום הקרן, לא כולל תשלומי הריבית בדרך; ב-2010, 80 מיליון שקל; ב-2011 תיאלץ להחזיר 348 מיליון שקל סכום הקרן; ב-2012, 429 מיליון שקל; ב-2013, 462 מיליון שקל; ואילו בין השנים 2014 ו-2021, למעלה מ-3 מיליארד שקל; ובסך-הכול, למעלה מ-4.5 מיליארד שקל.

יש לכם קבוצה עם עוגנים חזקים, דלק רכב שמראה תוצאות טובות, דלק ישראל כנ"ל, ובכל זאת מחיר המניה נמוך, והתשואה של האג"ח, יחסית לקבוצת אחזקות כמו שלכם, גבוהה מאוד. המשמעות היא שהשוק אינו מאמין ביכולת ההחזר שלכם.

"קבוצת דלק היא קבוצה עם פריסת חוב מאוד טובה; יש לנו טבלת פירעונות אג"ח, שכוללת פירוט של מקורות שבהם נשתמש, ואני לא רואה שיש לקבוצת דלק בעיה לשרת את החוב, עם קופת המזומנים שיש לה ועם מה שצפוי להתקבל, בטח בשנתיים הקרובות".

למה אתה, כנציגו של תשובה בקבוצה, לא קונה את האג"ח שלך ומרגיע את השוק?

"כי אני רוצה לישון בשקט ולהסתכל לכל בעל אג"ח בעיניים ולדעת שאני יכול להחזיר לו, בשנים הקרובות, את החוב; אני יכול לעשות סיבוב על בעלי האג"ח, להשתמש בכסף כדי לקנות אג"ח. לכן אני שומר עכשיו את הכסף בקופה, כדי שנוכל בבטחה להחזיר את החוב".

אז למה השוק כל-כך סקפטי?

"אני לא יודע לחזות את השוק ולא להבין אותו. אנחנו, כמנהלים, צריכים להיות אחראים לעסקים שלנו. תפקידנו כמנהלים לנהל את עסקי החברה הכי טוב, הכי רווחי, הכי מקצועי. אני לא אוהב שמשקיעים שלנו מפסידים כסף ושהמניות שלהם יורדות, אבל אני לא יכול להיות אחראי לשוק המניות".

לשנים הקרובות יש לכם מאיפה להחזיר את החוב?

"כן, אנחנו פועלים ונמשיך לפעול שכל החוב ייפרע. החוב של קבוצת דלק פרוס בצורה נוחה. אין אף שנה עם עומס תזרימי".

על-פי טבלת פירעון האג"ח של קבוצת דלק, האתגר האמיתי שלכם מתחיל בעוד שנתיים, כאשר סכומי ההחזר "קופצים" מעשרות מיליוני שקלים למאות מיליוני שקלים. כיצד תעמדו בכך? איך אתם נערכים?

"אנחנו נעמוד בכך, והפעילות העסקית של קבוצת דלק תשרת את החוב במלואו".

מדוע הוחלט על חלוקת דלק נדל"ן כדיבידנד?

"הנדל"ן סבל מסנטימנט שלילי והשפיע על קבוצת דלק. החוב הגדול של דלק נדל"ן השפיע לרעה ברמה הפסיכולוגית. ברגע שכל מאזן דלק נדל"ן יורד מדלק, יש לנו פחות 23 מיליארד שקל בהתחייבויות. גם פחות 29 מיליארד בנכסים, אבל היחסים המאזניים של קבוצת דלק הופכים לטובים יותר".

שוק ההון גם חשש שתיחלצו שוב לעזרתם, על חשבון הקבוצה.

"נכון. אחרי רודשף שאלו אותי השכם והערב: כמה תמשיכו לעזור להם? אם יצטרכו עוד, תיתנו להם? אמרתי שוב ושוב שלא אסכן את קבוצת דלק. בכל מקרה דלק נדל"ן פועלת ועושה הכול כדי שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה ללא כל סיוע נוסף מבעלי מניותיה".

ואם דלק נדל"ן חלילה תהיה בקשיים ולא תעמוד בהתחייבויותיה, תוותרו לה על ההלוואה?

"בשום פנים לא. ההלוואה מסוכמת עם תנאים".

כקבוצה, הגעתם מוכנים למשבר?

"בהחלט. היו לנו 1.3 מיליארד שקל בקופה. הכנו את עצמנו עם קופה גדולה, ובמהלך 2007 עשינו מימון מחדש של החוב והפכנו אותו לחוב לטווח ארוך, אחרת לא היינו יכולים לעזור לדלק נדל"ן. ואם נמכור את רודשף ונקבל חזרה את ההלוואה, קופת המזומנים תתמלא מחדש, וגם דלק נדל"ן תהיה מסודרת".

ויתרנו על ההשקעה בתקשורת

אחת מ"פרות המזומנים", שעליה בונה קבוצת דלק, היא דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד. ואף על פי כן, גם מניותיה יורדות (ראו טבלה). הן בשל הסנטימנט השלילי הכללי, אבל גם בגלל העננים מעל ענף הרכב - הן הודעתה של הממשלה כי מחירי הרכב עתידים לרדת ב-1 בינואר בשל שינוי במיסוי, שגרמה למלאי רכב לעמוד שוממים ומחכים לקונה, וגם בשל חששות ממיתון, ושינוי לרעה בשוק הליסינג.

"בשבוע שעבר", תוהה ברטפלד, "פרסמנו את הדוח הרבעוני הטוב בתולדות דלק מוטורס. החברה הודיעה במקביל כי בכוונתה לחלק דיבידנד בעוד חודש ימים. המשמעות היא שאדם שקנה מניה מקבל 10% בתוך חודש. ולמרות זאת המניה ירדה. המסקנה: יש להוריד את הראש ולהמשיך למכור מכוניות בהיקפים שאנחנו יודעים למכור. כולם הרי יודעים שדלק מוטורס מובילה את טבלאות מכירת הרכב בישראל ב-12 השנים האחרונות ללא עוררין.

"לגבי הרבעון האחרון של השנה בענף הרכב, יש להדגיש שההודעה שיצאה, שלפיה מחירי הרכב צפויים לרדת ב-1 בינואר, שיתקה את ענף הרכב. האמת היא שבתאריך 1 בינואר בכל שנה מחירי הרכב דווקא עולים ולא יורדים, וזאת בגלל התאמת שערי המטבע".

לקוח גדול שלהם הוא חברות הליסינג. מאין יהיה להם כסף? הבנקים מנשימים אותם כבר עכשיו.

"העניין תלוי אך ורק בסוגיית המחיר. כרגע אף אחד לא רוצה לשלם יותר, כי בעיתונות חוזרים וכותבים שירדו מחירי הרכב. אז כולם בתקופת המתנה. כאשר ייגמר הרבעון של השיתוק, בינואר, צפוי להיות גל של ביקושים, כי בסוף הצרכן הסופי צריך ואמור להחליף את כלי הרכב שבו הוא נוהג.

"אסור גם לשכוח את הנתון העובדתי: הגיל הממוצע של הרכב בישראל קפץ בשמונה השנים האחרונות משש שנים ל-7.3 שנים. באף אחד מהניתוחים שראיתי על הצפוי בשוק הרכב, לא הביאו בחשבון את המשתמש הסופי; אפילו אם כל משתמשי הליסינג - המהווים בערך 8% מהשוק - ייאלצו מסיבות שונות להחזיר את הרכב שלהם במהלך שנה, אותו מספר מכוניות יימכר בישראל. המקסימום שיכול לקרות הוא שנחזור לרמת המכירות של שנת 2006, שבה עדיין הרווחנו רווח עצום".

אשר לתשובה, הוא כבר מזמן רצה להרחיב את תמהיל עסקיו מעבר לנדל"ן ולאנרגיה. ניסיונותיו לשלוח יד בהון הסיכון דרך "גרין" לא עלו יפה, אולם דווקא תרמו למוניטין שלו כאיש עסקים הגון, כאשר שילם את כל החובות שנוצרו שם מכיסו הפרטי. את דנקנר השקעות, שהחזיקה בשעתו במת"ב (אחת מחברות הכבלים שאיחודן יצר את הוט), קנה במוצהר כדי להיות מעורב בתקשורת. היום הצטננה התלהבותו, ואת חלקה של דלק השקעות בה, 16%, שם מזמן על המדף. "הוט היא השקעה פיננסית", אומר ברטפלד. "במחיר מתאים נמכור. פעם היה לנו חלום להיום מעורבים בתקשורת, אבל יצאנו מזה".

רק לפני שבוע, נאמן לדרכו, השיק תשובה בניו יורק את "פלאזה ריטייל קולקשן", מרכז מסחרי רב מפלסי של חנויות לעשירים בלבד, וזאת על אף הירידה החדה במכירותיהן הכלליות של חנויות לצרכנים מהמאיון העליון במנהטן. אדם המכיר אותו היטב טוען שתשובה, בכל פגישה עסקית "ראה מה שכל האחרים בחדר לא ראו, תמיד הייתה לו זווית אחרת". ייתכן כי ההליכה נגד המגמה היא חלק מאותה גאונות, ואולי היא עקשנות ודבקות בדרך נגד כל הסימנים. ימים יגידו.