שוק ההון נגד יצרניות הציוד ההוני: בין הנפגעות - אורבוטק, קמטק, נובה ואפילו נגבטק

כיצד מתמודדות הנציגות הישראליות בענף עם צמצום ההשקעות ההוניות של לקוחותיהן, מדוע מדובר בענף תנודתי, ומהו האור שמסתתר בקצה המנהרה שלהן, גם בעיתות משבר כלכלי

בשבועות האחרונים לא ניתן לעיין בעיתונות הכלכלית מבלי להיתקל בידיעה אחת לפחות על פיטורים בענף ההיי-טק. ידיעות הפיטורים נוחתות מכל עבר, וכל סטארט-אפ שמפטר עובדים ספורים זוכה לכותרת אדומה. דומה שכבר מזמן הפסקנו להבחין בין מהלכי התייעלות מינוריים לפיטורים משמעותיים, ובין חברות שמפטרות בגלל המצב, וחברות שאצלן המצב הוא רק תירוץ. התוצאה הסופית היא מצג אפוקליפטי, שמבוסס אולי על גרעין של אמת אך כולל לא מעט היסטריה. סוף העולם כבר כאן, כך נדמה, או לפחות הסוף של ענף ההיי-טק בישראל.

כך או אחרת, לדעתנו, בתוך כל המהומה של הודעות הפיטורים ונפילת שוק המניות, ניתן כבר עכשיו לסמן את אחד הסקטורים שחטף יותר מאחרים. מדובר במגזר היי-טקיסטי מובהק התלוי כעת על בלימה, עם עצירה בהזמנות ותחזיות קודרות במיוחד להמשך - מגזר מערכות הבדיקה, המספק מכונות וציוד בדיקה לקווי הייצור השונים של תעשיית האלקטרוניקה.

רוצים דוגמאות? בבקשה. מובילת התחום בישראל היא החברה הוותיקה אורבוטק , שהייתה הראשונה לשחרר אזהרת רווח בעונת הדו"חות שמגיעה כעת לסיומה. באורבוטק החלו לפטר עובדים כבר בקיץ, וכעת עומד מספר המפוטרים על 300, או 15% מהסך. מאז תחילת אוקטובר נחתכה מניית אורבוטק כמעט בחצי, וכעת היא נסחרת לפי מחיר של 3.97 דולר המשקף שווי חברה של 133 מיליון דולר.

קמטק , המתחרה הקטנה של אורבוטק בציוד בדיקה לתעשיית המעגלים המודפסים, הכריזה על פיטורי 55 עובדים, או 12% ממצבת כוח האדם בחברה. קמטק גם פרסמה תחזית הכנסות עגומה לרבעון הרביעי, ומאז אוקטובר מנייתה נחתכה ב-52%.

חברת נובה מכשירי מדידה , המספקת ציוד בדיקה לתעשיית השבבים, רשמה ברבעון השלישי צניחה של 36% בהכנסות, נאלצה לפטר 30 עובדים שהם כ-10% מהסך, ומנייתה נחתכה מאז אוקטובר ב-63%. ועוד לא הזכרנו את החברה הפרטית הוותיקה נגבטק, יצרנית נוספת של ציוד בדיקה לתעשיית הסמיקונדקטורס, שהכריזה בתחילת החודש על פשיטת רגל והקפאת הליכים.

חוטפים ראשונים

"המערכות שאנו מספקים הן מה שנקרא ציוד הוני. אלו מערכות לקווי הייצור, והלקוחות שלנו משקיעים בקנייה שלהן כדי שהן יעזרו להם לייצר תזרים מזומנים בהמשך", מסביר עמיחי שטיינברג, סמנכ"ל הכספים של אורבוטק. "לציוד הוני יש מנוף - כשיש עצירה בשווקים, הדבר הראשון שעושים זה ללחוץ על הברקס של הציוד ההוני, ולעצור הזמנות של מכונות חדשות לקווי הייצור. כך קורה שחברות כמונו מקדימות את השוק, וחוטפות ראשונות".

אך המנוף של תחום הציוד ההוני, מסביר שטיינברג, עובד לשני הכיוונים. "כשיש עלייה, כשיש התאוששות בשווקים, אז הלקוחות שלנו ישר מצטיידים במערכות חדשות. זה תחום עם מחזוריות מאוד חזקה, עם תקופות של שפל שיכולות להימשך שנה שלמה, אבל גם עם תקופות של גאות שנמשכות שנה שלמה".

"ציוד הבדיקה, וציוד הוני באופן כללי, הוא נגזרת של התעשייה", אומר אנליסט אופנהיימר, סרגיי וסצ'ונוק. "וכמו תמיד בנגזרות, הן הרבה יותר תנודתיות מהמקור. אם שוק האלקטרוניקה מושפע מהכלכלה העולמית ומרמות הצריכה בעולם, אז הנגזרת שלו - ציוד הוני לתעשיית האלקטרוניקה - חייבת להיות עוד יותר מושפעת מהכלכלה והצריכה העולמית".

ואיך מתמודדים עם תחילת ירידה בתעשייה מחזורית? כפי שציינו לעיל, דבר ראשון מפטרים. זה עצוב, אבל כדי לשרוד את המשבר, אותן חברות חייבות לקצץ בהוצאות, על מנת להתאים אותן להכנסות המצטמקות ולהימנע משריפת מזומנים.

"רוב היצרניות של ציוד הוני נקטו באופן מיידי בהורדה של 10%-20% בהוצאותיהן", אומר מנכ"ל קמטק, רפי עמית. "החברות עשו את זה בתור צעד ראשוני, תגובה מיידית למה שקורה. בתקופה הקרובה תהיה לנו את עונת החגים הנוצריים, ואחר כך, בינואר, את ראש השנה הסיני, ואני מעריך שלאחר מכן היצרניות השונות של ציוד הוני יצטרכו לקבל החלטות. מתישהו ברבעון הראשון של 2009 הן יצטרכו להחליט לאיזה גודל של ארגון הן זקוקות".

וסצ'ונוק מסכים עם עמית לגבי התזמון שבו יצטרכו החברות לקחת החלטות קשות להמשך. "עונת החגים היא נקודת מבחן, שתראה לנו עד כמה הצרכן חלש ועד כמה המשבר יהיה קשה".

מנסים לגוון

ומה עוד ניתן לעשות, פרט לפיטורים? לגוון את הביזנס. דיברסיפיקציה, בלועזית. בתעשיית האלקטרוניקה אין קוויי ייצור שלא נפגעים מהמשבר הנוכחי, אבל כל אחד מהם נפגע בצורה אחרת. באורבוטק, למשל, החליטו השנה על מהלך דרמטי שחיזק את מעמדה כספקית של מערכות בדיקה לתעשיית המסכים השטוחים (FPD) - רכישת פוטון דיינמיקס האמריקנית, המייצרת מערכות בדיקה חשמליות ל-FPD, המשלימות את מערכות הבדיקה האופטיות של אורבוטק. "ל-FPD יש מין עולם פנימי משלו, הוא מדגדג את ה-50% חדירה לשוק המסכים, ויש שם צמיחה שעדיין לא נפגעת מהמיתון", אומר שטיינברג.

התחום שהיה עד כה הגדול ביותר של אורבוטק, תחום המעגלים המודפסים (PCB), הוא כרגע זה שחוטף את עיקר ההלם, כפי שמבהיר שטיינברג. "המחזוריות ב-PCB היא יותר קיצונית, אבל הצד השני של זה הוא שעוברים מהר יותר מירידה לעלייה". אנליסט אוסקר גרוס, זיו טל, מוסיף, "ה-PCB הוא תעשייה יותר תחרותית, לעומת ה-FPD שבו הלקוחות של אורבוטק הן סמסונג ו-LG ושארפ, ולא הרבה חברות נוספות".

גם בקמטק הקטנה מאמינים בדיברסיפיקציה. לפני שנים אחדות החליטה החברה להפסיק להטיל את כל יהבה על התחרות מול אורבוטק בתחום ה-PCB, ולהתחיל לספק ציוד בדיקה גם לתעשיית השבבים. "הסמיקונדקטורס זו תעשייה מאוד חדשנית, ותמיד יש בה ביקוש למכונות שעוזרות לחברות להקטין את שיעור השבבים הפגומים", מסביר עמית. "בנוסף, הסמיקונדקטור מושפע גם מהיצע, משינויים במלאים או מהקמה של מפעלי שבבים חדשים. ב-PCB אנחנו מדברים על זמני אספקה של מספר שבועות, כך שהתחום משקף בצורה מיידית את מה שקורה בעולם".

מבין היצרניות הישראליות של ציוד הוני, מי שתלויה בשוק אחד ויחיד היא נובה, המספקת מערכות בדיקה לתעשיית השבבים בלבד. לפני כשבועיים מנכ"ל החברה, גבי זליגסון, שיתף אותנו בשיחה לרגל פרסום הדו"ח לרבעון השלישי, בבעייתיות שהדבר מייצר. "תחום הסמיקונדקטורס נמצא בהאטה עוד מלפני שני רבעונים, כתוצאה מעודף היצע בתעשייה. להיקלע למשבר בגלל ירידה בביקוש, אחרי שני רבעונים של עודף היצע, זה מבחינתנו להיקלע לסערה מושלמת".

צרת רבים

ואם ננסה לסיים בנימה מעט אופטימית, עד כמה שזה קשה, נזכיר שמפוטרי החברות הישראליות, אינם לבד. בשבועות האחרונים הודיעו, בזו אחרי זו, יצרניות גלובליות של ציוד הוני על פיטורים וצמצומים, במטרה להתאים את התקציב הארגוני להכנסות המידלדלות. למשל, ענקית הציוד לתעשיית השבבים, אפלייד מטריאלס , חתכה כ-1,800 משרות, 12% ממצבת כוח האדם בחברה.

אפלייד, שמכונה על ידי האנליסט זיו טל "מד מזג האוויר" של הציוד ההוני, הכריזה על המהלך לפני כשבוע, עם פרסום הדו"ח הרבעוני האחרון. "ההנחה שלנו היא שהירידה תימשך שנה או יותר", בישר בשיחת הוועידה מנכ"ל החברה, מייקל ספלינטר. בדו"ח עצמו הצליחה אפלייד לעקוף את ממוצע תחזית הרווח של האנליסטים, אך הציגה תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי. מניית אפלייד נפלה ב-45% מתחילת אוקטובר, והחברה נסחרת כיום לפי שווי של 11.2 מיליארד דולר.

פיטורים היו גם ב-KLA טנקור , שנפרדה בשבוע שעבר מ-900 עובדים, 15% מהסך, ובחברת לאם ריסרץ', שפיטרה 600 עובדים, או 15% מכוח האדם.