נתניהו על תוכנית האוצר: "אני אתן רשת ביטחון לכולם"; ח"כ יחימוביץ על התוכנית: "האוצר מפריח מיליארדים באוויר"

(עדכון) - אלדד תמיר על תוכנית האוצר להתערבות בשוק ההון: "אין צורך להזרים שקל לשוק ההון, 99% מהמשבר - היסטריה" ; כלל פיננסים: "5 מיליארד שקל לא מספיקים" ; עליות חדות בת"א

גם יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, התייחס היום לתוכנית הכלכלית של האוצר: "אני קורא כבר כמה חודשים לרשת ביטחון, שתגן על אותם אנשים שחוסכים כל החיים שלהם. לכן, העיקרון המנחה אותי צריך להנחות את כל המדינה ולתת אותה רשת ביטחון לחוסכים בפרט ולכולם בכלל, כולל פנסיה לגמלאים ואלה שיצאו בקרוב לגימלאות. נושא זה התבקש לפני כמה שבועות ואולי אם היו נענים לקריאותיי, המצב היה נראה אחרת".

"בימים האחרונים שוחחתי עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ועם שורה של מומחים שהעלו הצעות שונות. התכנית של הליכוד בראשותי מתבססת על העיקרון של הגנה על כל החוסכים והחסכונות, הכוללים קרנות פנסיה קופות גמל וקרנות השתלמות. אלו שיוצאים לגמלאות בשנים הקרובות יקבלו הגנה מיידית והאחרים, שיישארו בקרנות ובקופות יקבלו רשת ביטחון שתבטיח את חסכונותיהם".

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה על התוכנית: "הסכומים של מיליארדי השקלים שהאוצר מפריח לאוויר למימון תוכניתו הוירטואלית אינם קיימים במציאות ואין בסיס למספרים אלה כל עוד אין הרחבה של התקציב. מוטב לאוצר שלא יעלה על דעתו את האופציה השניה של קיצוץ בתקציב הקיים, שכן הדבר יגרור פגיעה אנושה בחינוך, ברווחה בבריאות ובביטחון".

אורי גרינפלד, כלל פיננסים: "5 מיליארד שקלים לא יספיקו"

"התוכנית הממשלתית אמנם מוגבלת בהיקפה, אך היא צפויה לתרום לאווירה חיובית יותר בשוק ההון בטווח הקצר. מטרתה העיקרית היא טיפול במצוקת האשראי של המשק הנכנס למיתון ובפרט בטיפול באשראי שניתן ע"י השוק המוסדי - אג"ח קונצרני" - כך כתב היום (ג') הכלכלן אורי גרינפלד מבית ההשקעות כלל פיננסים.

בבית ההשקעות הוסיפו: "עדיין, בתוכנית באופן שבו הובאה לציבור, חסרים הרבה מאוד פרטים על מנת לעמוד על טיבה. נראה כי התוכנית מצומצמת יחסית לצרכי האשראי הנדרשים ע"י הפירמות, ומנגד איננה מתעלמת ממגבלות הממשלה ואי הרצון לחרוג מהמדיניות הפיסקלית האחראית בשנים האחרונות. נראה שסכום של 5 מיליארד שקל מול מרכיבי המימון האדירים של הפירמות אינו מספק".

אלדד תמיר, תמיר-פישמן: "99% היסטריה"

לעומת זאת, אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, הגיב לתוכנית האוצר באומרו: "יש טעות בהבנת המשבר - הוא לא דומה לזה שבארה"ב. בישראל, 99% ממנו מורכבים מפחד, מחוסר אמון ומהיסטריה, כתוצאה מהתרסקות שוק ההון. לכן הבעיה כרגע היא שם - ושם צריך לפעול. בשוק ההון הבעיה היא פחד ותו לא".

תמיר הוסיף: "הפחד מוביל לבריחה ובעקבותיו לירידות וכן הלאה. לדעתי אין צורך להזרים שקל לשוק ההון, צריך רק פרמיית ביטוח בעלות אפסית, וזה כי אין באמת בעיה! כשמדובר בפחד, הפעולה חייבת להיות פשוטה, ברורה, גדולה ומיידית. הצעות האוצר מורכבות, פינתיות, קטנות, חלקיות ויקרות".

"ניתן היה למשל לספק תעודת ביטוח תמורת פרמיה", הציע תמיר. "כל קופת גמל תקנה במחיר אפסי תעודת ביטוח לחמש שנים שבה תבטיח הממשלה ביטוח מלא רק מפני פשיטות רגל של אגרות החוב".

לאומי: "מגבשים עמדה"

גם בבנקים הגיבו הבוקר לתוכנית האוצר - מכיוון אחר. בבנק לאומי מסרו: "בנק לאומי יגבש את עמדתו לגבי תוכנית האוצר לאחר בחינת התכנית לעומקה ולגופה. בבסיס עמדתו ייקח הבנק בחשבון את רמת ההון העצמי הגבוהה, הלימות ההון הגבוהה ורמת הנזילות הגבוהה שלו. כבעבר, הבנק מעמיד ויעמיד אשראי לגופו של עניין ועפ"י מדיניות האשראי שלו, המביאה בחשבון את מצב המשק והלווים. יש לציין כי גם במהלך שנת 2008 גדל היקף האשראי שהבנק מעמיד לציבור".

רון אייכל, מיטב: "יישום התוכנית עלול להימשך חודשים"

רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב: "אנו רואים שמשרד האוצר החליט להתמודד בצורה רצינית עם הכשלים שהיו בשוק וגם עם מחנק האשראי. עם זאת, האוצר בחר לא להתערב באופן ישיר בשוק ונמנע מרכישת אג"ח קונצרניות, במיוחד אלו הנחשבות למסוכנות".

- בבנקים טוענים, כי אין להם צורך בעזרת האוצר.

"בסך הכל, הצעת האוצר דומה למשכנתאות לזכאים. זאת אומרת, המדינה ערבה למשכנתא בתנאים נוחים באותה מידה שכרגע היא מציעה לבנקים להיות ערבה להלוואותיהם. עם זאת, לאחרונה ראינו עלייה במרווחים הפיננסים (הפער בין שיעורי הריבית בין הלוואות לפקדונות) וחלה הקשחה בתנאים בהם הבנקים נותנים הלוואות למערכת העסקית. האוצר מנסה להקל על המצוקה הזו בעידוד הבנקים להגברת הנזילות בשוק".

אייכל מדגיש כי יש חשיבות למימוש ההבטחות הגלומות בתוכנית האוצר במהירות האפשרית. "קיים חשש כי התוכנית תיתקל בסבך הבירוקרטיה. יישומה עלול להימשך כמה שבועות, אם לא כמה חודשים".

דן ללוז, מגדל שוקי הון: "כמעט כל ויתור כדאי על מנת להכניס כמה שיותר כסף לישראל"

דן ללוז, יו"ר מגדל שוקי הון, אמר היום: "הצעד ההכרזתי היה מאוד חשוב - ראו את התגובה בשוק האג"ח הקונצרני: עליות שערים קיצוניות ברוב האג"ח הקונצרניות. הקמת קרנות פרטיות בשיתוף עם משרד האוצר בדומה לקרנות "יוזמה" ההיסטוריות היא רעיון מצוין, ואני חושב שבסה"כ יניב רק טוב לשוק האג"ח וגם למשרד האוצר".

"עלות המימון של הקמת קרנות אלה, כ-5-6 מיליארד שקל, תוחזר במלואה למשרד האוצר בתוספת הרבה רווחים, וטכנית לא תעלה למשלם המיסים מאומה", הוסיף ללוז. "העמדת הון משני לבנקים היא רעיון נכון וישים לגבי חלק מהבנקים, ובסה"כ יחזק את הונם הכולל בתקופה המאד מאתגרת שבה אנו נמצאים".

"אשר להטבות למשקיעים זרים - המלחמה על כל דולר /אירו/ין בעולם היא מלחמה מאד קשה, וטכנית כמעט כל ויתור כדאי על מנת להכניס כמה שיותר כסף לישראל", אמר ללוז.

שרגא ברוש: "התוכנית תחזיר את אמון המשקיעים ביציבות המשק"

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר: "תוכנית האוצר להתערבות בשוק ההון מתמודדת באומץ עם הבעיות המרכזיות של שוק ההון הישראלי ועשויה להחזיר את אמון המשקיעים ביציבותו של המשק בארץ".

ברוש הוסיף כי מבחנה האמיתי של התוכנית להתערבות בשוק ההון יהיה בזמינות מצאי האשראי הבנקאי והחוץ בנקאי למגזר העסקי.

עוד אמר ברוש כי הזמן הוא אלמנט קריטי בכל תוכנית כלכלית: "פעולות הממשל לא נמדדות בשבועות אלא בשעות. יש להאיץ את ביצוע ההחלטות שהתקבלו על מנת שגלגלי המשק לא ייזונו רק מכותרות של תוכניות, אלא מצעדים ממשיים שיורגשו בשטח".