לקראת הכרעה: חידוש העבודות על הקו הרכבת המהיר לירושלים

מופז נגד האוצר: מבקש מהממשלה לאשר את המשך ביצועו של קו הרכבת המהיר לירושלים

האם יחודשו בקרוב העבודות על קו הרכבת המהיר לירושלים? שר התחבורה, שאול מופז, העביר הצעת החלטה לישיבת הממשלה הקרובה הקוראת להמשך ביצועו של קו הרכבת המהיר לירושלים.

במשרד התחבורה החליטו להעביר את הנושא להכרעת הממשלה, זאת לנוכח המחלוקות הקשות מול משרד האוצר בנוגע להמשך ביצועו של הפרויקט.

"גלובס" העריך כבר לפני עשרה ימים כי הממשלה תידרש להכריע לגבי המשך הפרויקט בעקבות המחלוקות בין משרדי האוצר והתחבורה. לפי הערכות, למרות התנגדות האוצר צפוי רוב בממשלה להחלטה הקוראת להמשך ביצועו של הקו.

הקו המהיר לירושלים נחשב לפרויקט הגדול ביותר בתוכנית הפיתוח של הרכבת.לפני כשלושה חודשים סיכמו שני המשרדים להעביר את הפרויקט לבחינה כלכלית מחודשת לאחר שהרכבת דיווחה על חריגה של כ-2.2 מיליארד שקל בעלות המתוכננת של הקו (מ-3.8 מיליארד שקל לכ-6 מיליארד שקל).

הבדיקה הכלכלית שבוצעה עבור משרד התחבורה הושלמה כבר לפני כחודש, וקבעה כי יש כדאיות כלכלית בהמשך ביצוע הפרויקט מאחר וכי העלייה במספר הנוסעים מפצה על הגידול בעלויות והביאה לעלייה בתשואה של הפרויקט לכ-6%-7%.

במשרד התחבורה ראו בכך סוף פסוק, אולם מנגד, באוצר ביקשו לבחון מחדש את תחזית הנוסעים, ולאחר מכן גם את ההשלכות על מקומות החנייה בתחנת בנייני האומה בירושלים. באוצר טענו עוד בדיונים כי למרות הגידול במספר הנוסעים הכדאיות הכלכלית מוטלת בספק מאחר והערך הנוכחי הנקי של הפרויקט הוא שלילי.

על רקע המחלוקות, חברת שפיר הנדסה , שזכתה לפני כשנה במכרז של הרכבת לכריית המנהרות בעלות של כ-1.6 מיליארד שקל, טרם קיבלה אישור להתחיל בעבודות. לפי הערכות, הפעלת הקו המהיר לירושלים לא צפויה לפני שנת 2014. זאת מאחר ועדיין לא נמצא פתרון לבעיית פינוי עודפי העפר מכריית המנהרות.

בכנס אישור תוכניות של משרד התחבורה אמר מופז כי אינו מתכוון להתפשר בסוגית הקו המהיר, "מבחינתי הקו לירושלים הוא קו אסטרטגי לאומי, שיאפשר הגעה תוך 28 דקות מת"א לירושלים. אם מישהו רוצה לחזק את עיר הבירה - אין דבר טוב מזה. נעשתה טעות חמורה בעיכוב של הפרויקט בשנה האחרונה. אם צריך להגיע להחלטת ממשלה נעשה זאת - אני מקווה שזה יאושר סופית ע"י הממשלה ביום ראשון", אמר.