חזקיהו: יכולת הבנקים לשערך מכשירים פיננסיים היא "חולשה מערכתית"

טיוטת חוזר קובעת תקנות לשערוך בנק ישראל לבנקים: מה שאינכם יכולים לשערך - תמכרו ; שערוך השווי ההוגן של המכשירים משפיע על דוחות הרווח וההפסד וגרם לבנקים מחיקות בסך 1.8 מיליארד דולר מאז החל המשבר

בבנק ישראל ובפיקוח על הבנקים מוטרדים מאוד מהיכולת של הבנקים לשערך מכשירים פיננסיים מגובי נכסים בצורה סבירה ומגדירים אותה כ"נקודת חולשה מערכתית".

לאור זאת הפיץ הפיקוח על הבנקים, בראשותו של רוני חזקיהו, טיוטת חוזר הקובעת תקנות לשערוך מכשירים פיננסיים. החוזר יחייב את הבנקים, החל מהדוחות הכספיים לשנת 2008 שיפורסמו בחודש מארס 2009, בגילוי נאות לגבי תהליך קביעת השווי ההוגן לשערוך מכשירים פיננסיים וביצוע בקרה פנימית למדידתו. הטיוטה תעלה לדיון בין הפיקוח על הבנקים לוועדת הקשר של לשכת רואי חשבון.

מהטיוטה, שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי בבנק ישראל סבורים כי "לבנקים הסתמכות מוחלטת (בשערוך הנכסים - ע.פ) על מחירים המתקבלים מצדדים נגדיים או חברות מצטטות, מבלי להבין את ההנחות ביסוד אופן חישוב המחיר והסיכונים הגלומים בו.

דבר זה מביא בהכרח למקרים בהם ניירות ערך נמדדים במאזן ובדוחות רווח והפסד לפי שווי הוגן אף שלא מתקיים תהליך המאפשר קביעת השווי ההוגן במידת ביטחון סבירה".

"למכור בהקדם האפשרי"

בטיוטה מנחה בנק ישראל את הבנקים כי עליהם למכור "בהקדם האפשרי" מכשירים פיננסיים שברשותם שיש קושי לשערך אותם ברמה סבירה של ביטחון עד לרמה ש"היקף הפעילות במכשירים אלו בכל נקודת זמן לא יהיה מהותי". בנוסף מנחה הפיקוח על הבנקים כי על הדירקטוריון למנות בעל תפקיד ברמה מקצועית נאותה שיתקף את השווי ההוגן שנקבע ולא יהיה תלוי בבעלי תפקידים שמבצעים את ההערכה התקופתית של השווי ההוגן.

מעבר לכך ייקבע נוהל לקיום הליך מובנה לבירור מחלוקות לגבי שווי הוגן של נכסים בין פונקציית התיקוף לבעלי תפקידים אחרים, כאשר במקרה של מחלוקת מנחה בנק ישראל כי ההכרעה תתבצע ברמת מנכ"ל.

מכשירים פיננסיים מגובי נכסים כמו MBS (אג"ח מגובות משכנתאות), SIV, CDO, SCDO ודומיהם הסבו לבנקים הפסדי ענק בשנה האחרונה לאחר שערכם ירד בחדות וחלקם הגיע לחדלות פירעון.

שליש מההון העצמי

היקף השקעות הבנקים במכשירים הפיננסיים האלו עומד על 6 מיליארד דולר, המהווים יותר משליש מההון העצמי המצרפי של הבנקים.

שערוך השווי ההוגן של המכשירים משפיע על דוחות הרווח וההפסד וגרם לבנקים מחיקות בסך 1.8 מיליארד דולר מאז החל המשבר.