פלאפון למשרדי הפרסום שלה: נצטרך לקצץ בריטיינר החודשי

במשרדי הפרסום של פלאפון, אדלר-חומסקי ובאומן-בר-ריבנאי, מנסים להגיע להבנות עם פלאפון באשר לעומק הקיצוץ ; פלאפון: "אנו בוחנים את ההסכמים עם כל הספקים, מתוך כוונה להתייעל ולהקטין עלויות"

המשבר הכלכלי המחריף מתחיל לתת אותותיו בהתנהלות שבין משרדי הפרסום למפרסמים: ל"גלובס" נודע כי לאחרונה פנתה חברת פלאפון לשני משרדי הפרסום שלה, אדלר-חומסקי&ורשבסקי ובאומן-בר-ריבנאי, והודיעה להם על כוונתה להפחית את תשלום הריטיינר (עמלה חודשית קבועה) המשולם למשרדים על רקע המצב הכלכלי. לטענת פלאפון, המהלך מול משרדי הפרסום הינו חלק ממהלך כולל שמבצע אגף הרכש של פלאפון מול הספקים על רקע המצב הכלכלי שנוצר.

שלא לייחוס, מספרים גורמים בענף כי במשרדים התקבלה הבשורה בלב כבד, וכי בימים אלה נערך מו"מ עם המשרדים כדי להגיע לעמק שווה בכל הנוגע לתשלום.

מערך הפרסום של פלאפון מורכב כאמור ממשרדי הפרסום אדלר-חומסקי&ורשבסקי ובאומן-בר-ריבנאי. בעבר התחלק התקציב שווה בשווה בין המשרדים, אך בשנתיים האחרונות הפך אדלר-חומסקי להיות המשרד הדומיננטי בין השניים, והוא מנהל כ-65% מהיקף תקציב הפרסום של החברה.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי ב-2006 עדיין התחלק התקציב כמעט שווה בשווה בין המשרדים: 22.3 מיליון דולר לאדלר לעומת 20.1 לבאומן (במחירי מחירון). ב-2007 כבר הצטיירה תמונה שונה לגמרי: 34.3 מיליון דולר לאדלר-חומסקי לעומת 21.3 מיליון דולר לבאומן, ואילו ב-2008 אחראי אדלר ל-24.8 מיליון דולר מהתקציב, לעומת 13.6 מיליון דולר לבאומן.

המהלך של פלאפון מול משרדי הפרסום נעשה דווקא בעיצומה של תקופה בה מתרחשת פעילות פרסומית ענפה של החברה, באמצעות אדלר-חומסקי&ורשבסקי: המשרד אמור לעמוד מאחרי השקת הרשת החדשה של פלאפון ברבעון הראשון של 2009. מאחר ומדובר במהלך שיווקי דרמטי מבחינת החברה, הוא מייצר מהלכים עתירי מדיה, עליהם עובדים במשרד הפרסום שבועות ארוכים. ברור כי פעילות מסוג זה מצריכה עבודה רבה של המשרד, אך מצד שני גם הפעילות הפרסומית במדיה - והרווחים ממנה - תעבור דרכו.

עם זאת יש לזכור הניסיון לצמצם בתשלום הריטיינר נוחת על משרדי הפרסום בימים בהם קיים איום משמעותי נוסף על רווחיותם, כאשר שחלק מזכייניות הטלוויזיה מנסות לצמצם בתשלומי העמלות שמשרדי הפרסום מקבלים עבור רכישת זמן האוויר לפרסום בטלוויזיה.

לכאורה, נראה כי המהלך של פלאפון מתרחש בעיתוי בו משרד הפרסום אדלר-חומסקי נמצא בעמדה חזקה מול החברה, שכן כאמור הצדדים מצויים לפני מהלך שיווקי-פרסומי משמעותי שאין אפשרות להפסיקו באמצע. אך בפועל, מרחב התמרון של אדלר-חומסקי במו"מ מוגבל למדי, שכן קבוצת בזק, בעלת השליטה בפלאפון, היא לקוח עוגן חשוב של אדלר-חומסקי. יש להניח כי באדלר לא ירצו למתוח את החבל יותר מדי, ולהתנהל בצורה שעשויה להותיר משקעים בהתנהלות מול הקבוצה בעתיד.

דוברת פלאפון, נוי קדם מסרה בתגובה כי לא מדובר במהלך הנובע מהמשבר הכלכלי. לפי הדוברת, "כחלק מתהליכי התייעלות מתמידים שאנחנו עושים נבחנים ההסכמים עם כל הספקים מתוך כוונה להתייעל ולהקטין עלויות, ובכלל זה גם משרדי הפרסום. מעבר לכך אין בכוונתנו לנהל מו"מ מעל גבי העיתון".

במשרדי הפרסום באומן-בר-ריבנאי ואדלר-חומסקי&ורשבסקי סרבו להגיב לידיעה.

התפלגות תקציב הפרסום של פלאפון

- 2008:

אדלר-חומסקי&ורשבסקי: 24.8 מיליון דולר

באומן-בר-ריבנאי: 13.6 מיליון דולר

- 2007:

אדלר-חומסקי&ורשבסקי: 34.3 מיליון דולר

באומן-בר-ריבנאי: 21.3 מיליון דולר

- 2006:

אדלר-חומסקי&ורשבסקי: 22.3 מיליון דולר

באומן-בר-ריבנאי: 20.1 מיליון דולר

* הנתונים מובאים במחירי מחירון. מקור: יפעת בקרת פרסום