הסכם רכישת הגז הטבעי בין כי"ל לשותפים בקבוצת ים תטיס נכנס לתוקפו

במסגרת ההסכם תרכוש כי"ל כ-2 מיליארד מ"ק לפי נוסחה בכפוף לרצפה מזערית לתעריף ולהיקף הרכישה השנתי ; הסבת השימוש מדלק לגז תאפשר לכי"ל להקטין הפליטות מארובות הייצור

הסכם רכישת הגז הטבעי בין מפעלי ים המלח, חברה בת בבעלותה המלאה של כימיקלים לישראל (כי"ל) לשותפים בקבוצת ים תטיס נכנס לתוקפו. במסגרת ההסכם תרכוש כי"ל כ-2 מיליארד מ"ק לפי נוסחה בכפוף לרצפה מזערית לתעריף ולהיקף הרכישה השנתי.

ים-תטיס הוא פרויקט לקידוח גז הנמצא מערבית לחופי אשקלון, בו דלק מחזיקה 53% מזכויות הקידוח וזאת בעיקר דרך שתי שותפויות: אבנר ודלק קידוחים המחזיקות 48.5% מהפרויקט. בנוסף, עוד 4.5% מהמניות מוחזקות על-ידי דלק השקעות, ואילו נובל אנרג'י מארה"ב מחזיקה בכ-47% מהפרויקט.

המשמעות היא שהתנאים המתלים לקיום ההסכם התקיימו. אספקת הגז צפויה להתחיל לקראת מחצית השנה השנייה של 2009, לפי לוח הזמנים שנמסר על-ידי חברת ההולכה, נתיבי גז לישראל אשר צריכה להשלים הנחת הצנרת להולכת הגז לדרום. בנוסף, על מתקני הייצור של מפעלי ים המלח בסדום, שם צפויה להתבצע מירב צריכת הגז על-ידי כי"ל, לעבור הסבה להפעלה על-ידי גז. לשם יועבר הגז בתחילה.

הפסקת הספקת הגז תחול לכל היאוחר בספטמבר 2015, או לאחר 5 שנים מתום תקופת ההרצה - המוקדם מבין השניים. תנאי נוסף הוא סיום רכישת מכסת הגז המוגדרת בחוזה. בכל מקרה, התקופה נתונה להארכה אוטומטית בת שנה, אם טרם נרכשה כל כמות הגז בחוזה, והארכה שאינה אוטומטית לשנה נוספת אם גם בתום הארכה הראשונה לא תיצרך כל כמות הגז.

הנוסחה לפיה יקבע מחיר הגז נגזרת ממחיר המזוט בניכוי הנחה, אך כפופה למחירי מינימום ומקסימום. התמחור קובע, כאמור, גם מנגנון המחייב את כי"ל לרכוש או לשלם בעבור כמות מזערית של גז לשנה. הסבת השימוש מדלק לגז תאפשר לכי"ל להקטין הפליטות מארובות הייצור.

מניות כימיקלים לישראל נסחרות בבורסה בתל אביב, שם הן נמנות עם מדד המעו"ף. החברה נסחרת לפי שווי שוק כולל של 30.81 מיליארד שקל, מאחר והמניה איבדה 44.5% מערכה מתחילת 2008.

כילכיל