השווקים המתעוררים מסכמים את שנת 2008: הבורסה הרוסית נפלה ב-72%; הודו וסין איבדו כ-65% כל אחת

[לבורסות בעולם] מדד BUX של הונגריה נפל ב-65% ; מדד JSE של דרום אפריקה ירד ב-48% ; מדד ISE של הבורסה הטורקית איבד 68% ; מדד הבולסה של מקסיקו ירד ב-45%

המשבר הפיננסי העולמי, שמקורו במדינות המפותחות, זלג במהירות לשווקים המתעוררים והכניס את הכלכלה העולמית להאטה משמעותית. מאז דצמבר 2007, השאירו רק 500 מיליון דולר מתוך סכום של 40.8 מיליארד דולר אותו השקיעו בקרנות, תעודות סל ומניות של השווקים המתעוררים.

על אף שהנתונים הפונדמנטלים של מרבית המדינות המתפתחות יציבים וטובים מאי פעם, שנת 2008 הוכיחה כי תאוריית הדי קאפלינג, לפיה השווקים המתעוררים יובילו את הכלכלה העולמית, היא מיתוס חסר בסיס.

השווקים במזרח אירופה ספגו את הפגיעה הקשה ביותר, כאשר מדד RTS של רוסיה איבד 72% בעיקר בשל התפוצצות בועת הנפט שאיבד כ-61% מאז תחילת השנה ו-75% מהשיא שהציג ב-15 ליולי ועמד על 147.27 דולר לחבית.

מדד BUX של בורסת הונגריה נפל ב-65% בשל החוב הלאומי הגבוה של המדינה וחשש ליציבותה של המערכת הבנקאית, שאילצו את ממשלת הונגריה לבקש רשת ביטחון של 25 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית (IMF).

מדד ISE של הבורסה הטורקית צנח השנה בכ-68%, בשל הגרעון התקציבי האדיר במדינה, האטה בקצב הצמיחה, הלחצים האינפלציוניים הגוברים והמתיחות הגיאו פוליטית.

מדד הסנסקס 30 של הודו איבד כ-65% מאז תחילת השנה, בשל התפוצצות בועת הנדל"ן במדינה, והמתיחות הגיאופוליטית באיזור שהתעצמה לאחר התקפות הטרור על מומבאי בנובמבר.

מדד שנחאי המשולב של סין איבד 65%. המשק הסיני, הנחשב לאחד ממנועי הצמיחה העיקריים בכלכלת העולם בעשור האחרון, מתמודד עם אתגרים לא פשוטים בכלל - מפעלים ובתי חרושת נסגרים בקצב מואץ וההנהגה הסינית מתריעה בפני אי שקט חברתי כתוצאה מעלייה במספר המובטלים. על פי הערכות שונות, כ-670 אלף חברות עלולות לפשוט את הרגל במהלך 2009 - מספר גבוה מאד, גם בקנה מידה סיני.

מדד JSE של בורסת יוהנסבורג, דרום אפריקה, נפל ב-48%, במונחים דולריים, ו-22% במונחי של המטבע המקומי - הראנד. בתחילת השנה, הפסקות חשמל נמשכות ברחבי המדינה פגעו בפעילות של חברות כריית הזהב והפלטינום, ולזה התווספה כמובן הצניחה של מחירי הסחורות במחצית השנייה של השנה.

מדד הבולסה של מקסיקו ירד ב-45% - נסיגה מתונה אם לוקחים בחשבון את תלותה של המדינה בארה"ב השכנה, ואת היותה יצואנית גדולה של נפט וסחורות.