הפועלים: "שינוי כיוון בבורסה יגיע רק כשיבצבצו סימנים ראשונים לתחילת ההתאוששות בכלכלה הגלובלית - שכרגע לא באופק"

"ייתכן כי מבצע 'עופרת יצוקה' יביא בטווח הקצר לעליית פרמיית הסיכון של ישראל - אך בהמשך חוסר הוודאות הביטחוני יגביר הנטייה להשקעה באג"ח ממשלתיות"

"רמת הסיכון בהשקעה המנייתית עודנה גבוהה, וייתכנו ירידות שערים נוספות גם במהלך 2009. שינוי כיוון יגיע רק לכשיבצבצו סימנים ראשונים לתחילת ההתאוששות בכלכלה הגלובלית, סימנים שלפי שעה אינם נראים באופק" - כך כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית על שוק ההון המקומי.

"2009 נפתחת, כשמשקיעים רבים חוששים בעיקר מפני מחציתה הראשונה. ההערכות הן, כי המשבר הגלובלי טרם חלף, וכי השפעותיו ימשיכו להשפיע על שוקי המניות הגלובליים לפחות במהלך המחצית הראשונה של השנה. החשש הוא כי הכלכלה האמריקנית עדיין לא נמצאת במסלול ההתאוששות, ולכן המשך ההאטה שם יביא להאטה גם במשק הישראלי בפרט, והגלובלי בכלל. המשמעות היא המשך השחיקה בפעילות השוטפת של החברות, תהליך שהחל כבר ב-2008. לפי שעה, נתוני המאקרו תומכים בפסימיות הן במשק האמריקני (נתוני האבטלה, אמון הצרכנים, מנהלי הרכש ועוד), והן במשק המקומי (המדד המשולב, צפי לצמיחה שלילית ברבעון הרביעי של 2008 ולצמיחה של 1% בלבד ב-2009 ועוד)", כותבים כלכלני הבנק.

בבנק הפועלים סבורים כי עדיין ישנן חברות שצפויות להציג שיפור בתוצאותיהן גם בשנה הנוכחית. בתחזיתם ל-2009 הם צופים מגמה חיובית בתוצאות חברות התקשורת, האנרגיה והפרמצבטיקה, מאחר שמדובר בחברות הפועלות בתחומים בסיסיים, אשר הביקושים למוצריהן צפויים להיפגע באופן מתון, אם בכלל, גם בעת מיתון במשק.

לדבריהם, הפסימיות בשוק המקומי נתמכת באווירה שלילית בשוקי העולם, המתוגברת בשלל נתוני מאקרו שליליים בכלכלה האמריקנית, בסימנים שליליים בכלכלה המקומית ברמת המאקרו, ובחשש מפני המשך ההרעה בתוצאות התפעוליות של החברות במהלך השנה הקרובה.

עם זאת, הם מזכירים, החלה לאחרונה מגמה מתונה מאוד של רכישת מניות על ידי בעלי השליטה בחברות, אם כי מדובר לפי שעה ברכישות מצומצמות. בנוסף, חלה ירידה מסויימת בסטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף - מה שמכונה "מדד הפחד", וחלה ירידה ניכרת במחירי הסחורות (בעיקר הנפט), שצפויה להקל על שורה ארוכה של חברות, אך להשפיע לשלילה על מיעוטן.

גם רמות המחירים של מניות רבות הפכה, לדברי הכלכלנים, לזולה מאוד, אם כי הם סבורים כי יידרש זמן רב עד שיירשם שיפור במחיריהן, כך שלמשקיע יש צורך באורך רוח רב. בנוסף, הפחתות הריבית שביצע בנק ישראל, והצפי להפחתות נוספות בעתיד, עשויות לסייע להתאוששותו של שוק המניות, אם כי בטווח הארוך ולא בטווח הקצר.

לסיכום, הכלכלנים ממשיכים להמליץ על החזקה ברכיב מנייתי נמוך בתיקים, תוך התאמה לרמת הסיכון של הלקוח, ותוך הדגשה שמדובר בהשקעה שתניב פרי בטווח הארוך יותר.

אג"ח: מק"מ לא מומלץ, צמודים בינוניים מומלצים

כלכלני הבנק מתייחסים להשלכות האפשריות של מבצע "עופרת יצוקה" על כדאיות ההשקעה באג"ח הממשלתיות. לדבריהם, בטווח הקצר, ייתכן כי המהלך יביא לעליית פרמיית הסיכון של ישראל. בהמשך, הם מעריכים כי חוסר הוודאות הביטחוני עשוי להגביר את הנטייה להשקעה באגרות חוב ממשלתיות אשר נתפסות כאמור כהשקעה בנכסים בטוחים, בהמשך לנטייה בעולם להשקעות בסיכון נמוך.

מק"מ - בבנק סבורים כי המק"מ אינו מומלץ להשקעה בשל רמת התשואה הנמוכה שבה הוא נסחר.

גילונים - לדברי הכלכלנים, תוספות התשואה הנמוכות אשר גלומות בגילונים אינן מצדיקות השקעה בהם.

שחרים - בבנק ממליצים להמשיך ולנהל מח"מ השקעה בינוני באפיק השקלי וכן להמשיך ולהתמקד בשחרים במח"מ ממוצע של 4 שנים.

צמודים קצרים - בשל החשש כי האינפלציה בחודשים הקרובים עשויה להיות אף שלילית יותר מהתחזיות, סבורים כלכלני בנק הפועלים כי האפיק הצמוד הקצר אינו אטרקטיבי להשקעה לעת עתה.

צמודים בינוניים - ציפיות האינפלציה הגלומות בצמודים הבינוניים מוסיפות להיות נמוכות ברמה של 0.9%-1.4% לתקופות של 4-6.5 שנים ועל כן אפיק זה ממשיך להיות מומלץ להשקעה.

צמודים ארוכים - ציפיות האינפלציה הנמוכות של 1.9% בטווחים הארוכים, תומכות בהשקעה בהם, אולם בשל התנודתיות הגבוהה משקלם צריך להיות נמוך.