IBI: כדאי להמשיך ולהקטין את ההחזקה באג"ח הקונצרניות המשתייכות לתל בונד 20

הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות, איילת ניר: ברמות התשואות הנוכחיות ההמלצה היא לקצר מח"מ באפיק השקלי, או לחכות לעליית תשואות נוספת על מנת להגדיל פוזיציה במח"מ הארוך ; צופה כי בנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.5% ל-1.25%

במסגרת הסקירה השבועית של בית ההשקעות אי.בי.אי. אומרת הכלכלנית הראשית, איילת ניר כי ברמות התשואות הנוכחיות ההמלצה היא לקצר מח"מ באפיק השקלי, או לחכות לעליית תשואות נוספת על מנת להגדיל פוזיציה במח"מ הארוך. באפיק ההמשלתי צמוד המדד, ההעדפה היא לחלק הארוך של העקום על פני הטווח הבינוני.

באפיק הקונצרני- ההמלצה של ניר היא להמשיך להקטין את ההחזקה באג"ח המשתייכות לתל בונד 20. מסיכום שעורכת האנליסטית למדדי האג"ח מתחילת שנת 2008 עולה כי מדד התל-בונד 40 היה אפיק ההשקעה הטוב ביותר בין אגרות החוב, לעומת זאת האג"ח הצמודות ארוכות הטווח היו ההשקעה הנחותה בשנה שהסתיימה.

נראה כי על רקע רמת הריביות הנמוכה במשק ועל רקע כניסתן הצפויה בחודשים הקרובים של קרנות המנוף, מוכנים היום המשקיעים להגדיל במעט את הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם.

בהתייחסות לאפיק האג"ח הקונצרניות, נזכיר כי אתמול המליצו כלכלני גאון בית השקעות דווקא לנצל את התשואות הגבוהות בהן נסחר האג"ח הקונצרניות ולשקול השקעה באג"חים בדירוגים גבוהים, שהינן אטרקטיביות נוכח מרווח של 3.4% בתל-בונד 20. והוסיפו כי למשקיעים הנועזים יותר, מומלץ לנצל את המרווח הגדול בתל בונד 40 העומד על 5.9%, אם כי יש לקחת בחשבון שמדובר בלא מעט אג"ח של חברות נדל"ן.

ב-IBI הופתעו מהירידה המתונה שנרשמה במדד חודש דצמבר ביחס לצפי, ירידה של 0.1% לעומת הקונצנזוס בשוק שהעריך ירידה של 0.4% בשיעור האינפלציה. ההפתעה למעשה הינה בשלושת החודשים האחרונים בהם היה המדד גבוה מהתחזיות המוקדמות. בבית ההשקעות מציינים כי הדבר מצריך מחשבה לגבי עוצמת התיקון הצפוי במדד המחירים לצרכן בשנה הקרובה. מוסיפים להעריך כי האינפלציה בשנה הקרובה תיהיה חיובית, על רקע העלייה הצפויה במחיר הנפט והסחורות החקלאיות. כאשר קשיחות המחירים כלפי מטה בתחומי המזון והדיור רק מחזקת תחזית זו.

ניר צופה כי בסוף החודש הקרוב יבצע נגיד בנק ישראל הפחתה נוספת של הריבית במשק בשיעור של 0.5% ל-1.25% וזאת מאחר ובהעדר תקציב לשנת 2009, נופל מלוא הנטל של השמירה על הצמיחה והתעסוקה במשק על כתפי המדיניות המוניטרית. המדד השלילי, ציפיות האינפלציה הנמוכות, הפחתות הריבית בעולם, פער הריביות החיובי בין השקל לדולר ונתונים מאקרו כלכליים המאששים את כניסתו של המשק למיתון, כל אלה מהווים את הבסיס להפחתת הריבית הנוספת.

ניר טוענת כי הגידול בגרעון הממשלתי נובע מהקדמת הוצאות משנת 2009 ל-2008. להערכתה יעמוד הגרעון השנה על 5% מהתוצר.

ב-IBI מציינים כי מאחר ומשרד האוצר, נכון לחודשיים הראשונים של השנה, בחר שלא להכביד את הגיוסים על שוק ההון המקומי, הרי שנגזר מכך, שבמהלך השנה יירשם עודף גיוס גדול. ניר מחלקת את השנה לשתי תקופות: האחת, שלושת החודשים הראשונים של השנה , בהם צפוי להתקיים עודף פדיון ובמהלכם הביקוש לאג"ח הממשלתיות צפוי להיות גבוה יחסית. והתקופה השניה שתחל בחודש אפריל ובה יגדל היקף הגיוס וירשם עודף גיוס נטו בשוק. לצערה, הכבדה זו בגיוסים עלולה לפגוש בשוק בו הביקוש לאג"ח ממשלתיות יפחת כתוצאה מירידת התשואות, חשש מפני עודף היצע בשוק האג"ח הממשלתי, אפשרות לעליית תשואות בשוק האג"ח האמריקני שתלחץ גם על השוק המקומי.

בהתייחסות לשוק המט"ח ציינה הכלכלנית כי בסיכום השבוע שעבר נותר הדולר ללא שחינוי ביחס לשקל. המדד המתון לא הביא לשינוי משמעותי במסחר במט"ח. "ניראה כי המשקיעים, כמונו, מעריכים כי המדד שהיה גבוה מהציפיות המוקדמות לא יביא לשינוי במגמת הריבית היורדת של בנק ישראל.

[לאתר אפיקים סולידיים]