יונה ויזנטל: "לקוחות yes צופים פחות בערוץ 2 כי יש להם אלטרנטיבה"

ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes, סבור שהציבור בישראל אוהב ריאליטי כי שם מושקע הכסף הגדול של הזכיינים ; בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על פרסום בכבלים ובלוויין, על הרפורמה בטלוויזיה וגם על הניצחון במאבק על חיי בנו

"יש אמירה שבטלוויזיה עובדים מהראש ופועלים מהבטן, לפעמים זה נכון", מודה יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של חברת הלוויין yes, כשהוא מנסה לפצח את הקונספט של הקונספט הטלוויזיוני המנצח. כבר כמעט עשור הוא זה שאחראי לסרטים, לסדרות, ולהפקות המקור של חברת הלוויין. ככזה, הוא נחשב לאחד מאנשי התוכן המובילים בישראל, ובוודאי לבולט ביותר בתחום הרכש. מעצם תפקידו הוא אחד מעמודי התווך ב-yes, לאחר שעבר איתה את כל גלגוליה ומנהליה.

* בימים אלה ממש אתה מנהל משא-ומתן עם קשת לעלות את ערוץ "האח הגדול" על הפלטפורמה של yes. זה די נוגד לאסטרטגיה שלך לא?

"yes לא מנהלת משא ומתן על ערוץ 'האח הגדול'".

* ובכל זאת, הרגשת פספוס גדול על הכפפה ש-HOT הרימה עם ערוץ "האח הגדול" בעונה הראשונה? זה בעצם חמק מכם.

"לא. אני חושב שהטלוויזיה הרב ערוצית לא צריכה להתגאות בזה שהתוכנית הנצפית ביותר שלה היא של ערוץ 2, אלא בכך שצופים בערוצים שלה. השאלה היא אם מבחינה אסטרטגית זה נכון להעצים תוכן של ערוץ 2, במיוחד על רקע שוק התקשורת והשינויים שהוא עובר - בעיניי זה לא נכון".

* בימים אלה מתנהלות שיחות רציניות למיזוג בין רשת לבין ערוץ 10, אתה מעריך שמיזוג כזה ייצא אל הפועל?

"אני לא מכיר את המספרים והפרטים. אך על פי הפרסומים, מבחינה כלכלית יש הגיון רב במיזוג כזה. מבחינה כלכלית המיזוג של ערוץ 10 לתוך רשת הוא המיזוג הנכון יותר לדעתי. אם המיזוג הזה יקרה מן הסתם יעשו מכרז לערוץ מסחרי חדש. הרגולטור צריך לתת תשובות לזה. אך מבחינה כלכלית המיזוג נכון לשתי החברות".

* מה לדעתך סיכויי הרפורמה לאישור פרסומות בכבלים ובלוויין?

"זו שאלה פוליטית, ואני לא אוהב להתעסק בדברים האלה. אני לא יודע מה הסיכוי, אבל אני מאוד מקווה שזה יקרה".

* איזו מלחמה בכלל קיימת היום מול HOT כשהשוק רווי כל כך? איך אתה משכנע לקוח לבוא ל-yes ולא ל-HOT?

"אנחנו לא במלחמה, אנחנו בתחרות. אתה יודע מה היתרונות שלך, ומה הרגליים שעל בסיסן מתקבלות ההחלטות של הלקוחות - המוצר והשירות. אין לי ספק שמשתי הבחינות אנחנו מציעים היום אלטרנטיבה הרבה יותר טובה".

* בדצמבר 2007 הוכרזה מהפכת ההיי דפינישן, הבטיחו לנו את חוויית הצפייה המתקדמת בעולם, ובפועל זה לא כל כך קרה - מדברים על 10,000 מנויים בלבד ל-yes.

"זה בדיוק על פי התחזית שלנו. זה מה שהערכנו שיקרה. ההיי דפינישן מושפע מאוד מהחדירה של ממיר מקס HD, כמו גם מהיצע תכנים שהולך וגודל. בכל מקרה, ההשפעה הגדולה ביותר על ה-HD תהיה כששידורי הספורט המקומי - הכדורגל והכדורסל - יהיו HD, וכשערוצי הברודקאסט יעברו לשדר ב-HD. לצערי זה כנראה ייקח מספר שנים".

אין חוקים

אחד הדברים הכי מורכבים בעבודה של איש תוכן הוא לדעת לבחור מהן התוכניות שעשויות להצליח בקרב הקהל הרחב. "אם הייתי יודע מה יצליח, זה היה נורא קל. אנשים בארה"ב הפסידו את העבודה שלהם בגלל שלא בחרו לקחת את 'אמריקן איידול' ("כוכב נולד" האמריקאית, י' ג'). היו כאלה שהציעו להם את 'עקרות בית נואשות', אבל הם לא רצו. אין בזה חוקים", מסביר ויזנטל.

* אולי אין חוקים, אבל בוודאי אפשר ללמוד מהניסיון.

"בטוח שהניסיון הוא משמעותי, אך חשוב באמת לראות מעבר למובן מאליו, ולהבין שהקהל צמא ומוכן כל הזמן לשינויים".

* מה אתה חושב על תופעת הריאליטי בערוצים המסחריים?

"הריאליטי נמכר בישראל בצורה נורא נוצצת, ומושקעים בו משאבים אדירים. שום תוכנית דרמה או דוקו לא תימכר בעטיפה כזו. אז מה עושה הקהל? חושב שהריאליטי זה מוצר טוב, ודרמה זה מוצר נחות. אני יכול להגיד לך שהצפייה של לקוחות yes בערוץ 2 נמוכה מהצפייה של כלל האוכלוסייה בערוץ הזה - וזה כי יש להם אטרקטיביות מאוד משמעותית בערוצים שלנו".

* ובערוץ 10?

"שם זה דומה לפיפל מיטר. זה אומר שלקוחות yes בוחרים לראות דברים שונים מערוץ 2, ועם ערוץ 10 הם מסתדרים".

* עד כמה שוק הטלוויזיה בישראל מבוסס על העתקת קונספטים ופורמטים מחו"ל?

"אין העתקת קונספטים. yes די פורצת דרך בבניית קונספטים של ערוצים, והיא מובילת שוק בנושא של בניית ערוצים. ערוצי סרטים תמצאי בכל העולם, אך ערוצי סדרות כמו שיש אצלנו לא תמצאי. עם זאת, יש להבדיל בין קונספט לפורמט. העתקת פורמטים הולכת ופוחתת, כי גופי השידור מבינים שלרכוש פורמט זה דבר מנצח. נכון לעכשיו יש את 'מפרץ האהבה', שהוא העתקת פורמט לא לגמרי ברור. הוא לא הולך להיות 'הישרדות', 'לרדת בגדול' או 'האח הגדול', שהם פורמטים שנקנו ושמצליחים".

* מה לגבי ייצוא פורמטים לחו"ל? יש בזה עתיד וכסף או שמדובר בהבלחות חד פעמיות וצירופי מקרים?

"זה הרבה יוקרה. אבל מבחינה כלכלית עדיין לא גילינו פורמט שמצליח לעשות שינוי ממשי - זה ימשיך להיות שולי בתמהיל ההכנסות של גופי השידור והיוצרים. עם זאת, ייצוא הפורמטים יימשך, כי עושים פה טלוויזיה מצוינת, מהטובות שיש. עם הזמן, כשילמדו להתמודד עם הענקיים בעולם, אז ההכנסות יעלו - אבל זה ייקח זמן".

אחרי שרשם הישגים בתחום הרכש, מתכונן ויזנטל לשלב הבא. "בתחומים שבהם ידענו שיש קהל רחב, סימנו כמטרה להוביל בהם. התחלנו בתחום הסרטים שפונה לקהל הרחב ביותר, המשכנו לסדרות והגענו להפקות המקור. בכל תחום שבחרנו לקחת עליו בעלות, הצלחנו לעשות את זה".

* דווקא בהפקות מקור נראה שאתם מפסידים בנוק אאוט ל-HOT, שלקחה בעלות על תוכן מהסוג הזה.

"ממש לא. נכון שהאבולוציה של הרבולוציה קרתה בשלבים, ועד 2006 היינו מאוד מינוריים בתחום הפקות המקור, אבל yes קיבלה החלטה להיכנס לתחום הזה רק ב-2006. לוקח שנתיים להבשיל, ואכן 2008 זו שנה מדהימה ל-yes והיא ללא ספק מובילה".

* ובכל זאת, גם בתפיסת הצרכן וגם בתפיסת המותג, התחרות שלכם מול HOT היא תחרות של רכש מול מקור.

"זה היה כך רק בעבר - HOT הובילה במקור, ו-yes ברכש. היום HOT מנסים לעשות שינויים גדולים בתחום הרכש, ואנחנו במקביל לשמירת המובילות בתחום הזה עושים שינויים בהפקות המקור, ואנו בדרך להובלה גם בזה".

* יש תחושה שב-yes הרבה דברים תקועים בגלל בעלי המניות והסכסוכים.

"זה לא בתחום שלי, אני לא נחשף לזה. זה מסוג השאלות שאת צריכה לשאול את המנכ"ל, לא אותי".

* לא הגיע הזמן לזוז הלאה למקום חדש? לתפקיד הבא שלך?

"למה? איפה כתוב שצריך? כל עוד המנכ"ל ובעלי המניות מרוצים מהתפקוד שלי, וכל עוד אני ממשיך ליהנות וליצור, ולהרגיש כמעט כל בוקר שזה היום הראשון שלי בעבודה, אז למה ללכת הלאה? כשאני ארגיש שזה הרגע הנכון לעשות, אני אעשה את זה. זה מחמיא לי שאנשים חושבים שאני מתאים לשורה של תפקידים בעולם הטלוויזיה, אך היום אני ממלא את אחד התפקידים המאתגרים ביותר בשוק הטלוויזיה ובחברה הכי מדהימה שיש".

* איזה תוכניות שמשודרות בערוצים שלא שלכם, היית רוצה אצלך?

"המיני סדרה 'להוציא את הכלב' ששודרה ב-HOT, 'הישראלים', 'ארץ נהדרת' של קשת ו'לא לפני הילדים' של ערוץ 10".

התמודדות עם הסרטן

גם בתסריט הגרוע ביותר שלו לא יכול היה ויזנטל לדמיין מה שיקרה לבנו. לפני שנתיים התגלה כי הבן (אז בן 9) חולה בלוקמיה. לאחר מאבק ממושך של שנה, היום ויזנטל יכול כבר לחייך ואפילו להגיד, "עכשיו הכול מעולה".

למרות כל הכאב שמלווה את הזיכרונות מהשנה בה בילה ויזנטל יחד עם בנו ומשפחתו בבית החולים, זיכרון אחד דווקא מלווה בחיוך. "yes באמת חברה מדהימה, ואיך שהיא עמדה לצידי במשבר הגדול בחיי, זה לא דבר טריוויאלי. ההתגייסות של המנכ"ל, בעלי המניות, הסמנכ"לים והעובדים באגף התוכן הייתה מדהימה, הם עשו כל מה שהם היו יכולים וניסו לחשוב על כל מה שאני צריך כדי להקל עליי, במסירות אין קץ. עבורי זו גאווה עצומה להיות חלק מהמשפחה המדהימה הזו.

"באותה תקופה אתה מגויס כולך למען הילד, אך המקום היחיד שמשאיר אותך שפוי זו העבודה. זה אבסורד מאוד גדול להיות בבוקר בבית חולים, ובצהריים על הסט של 'השיר שלנו'. זה נותן את הבלאנס".

ויזנטל, אב לתאומים, מתאר את ההתגייסות של הבת למען המשפחה. "היא התגייסה לא רק למען אחיה, אלא גם למעננו כהורים. היא ויתרה על הכול בשבילו. זה חיבור מטורף, תאומים. אתה רואה את הדבר הכי יקר לך בעולם עובר גיהינום, זה בלתי נתפס. כל מה שקורה מסביב, פיזית ונפשית, זה קורע".

האם רכישת תוכן במשותף עם HOT נפלה משיקולי אגו?

לא פעם נשמעו גורמים ב-HOT ובסביבתה שהאשימו את ויזנטל באופן אישי על כך שמנע רכישת תוכן משותף ממניעים של אגו וכוח, ולא ממניעים כספיים שהיו חוסכים לתעשייה הרבה כסף. ויזנטל טוען ש"זו טענה שלא שמעתי. חלק מהמצוקה של HOT בתחום הרכש נובעת מהמקצועיות הרבה של yes, כי הרי אין ספק שלהם יש יותר כסף מאשר לנו. הם כנראה בחרו לצבוע את הכישלון באמירות שלא מן העניין, וזו רק מחמאה בעיניי ש-HOT רוצה שיהיה לה תוכן כמו של yes".

* איפה נכנס שיקול של איש תוכן מול שיקול כספי? האם אתה רואה עצמך מוריד ערוץ כחלק מהליך כספי בלבד, כמו מקרה CNN? איפה הקווים האדומים שלך?

"אנחנו עובדים בטלוויזיה, בואי נקבל פרופורציה, אין כאן קווים אדומים. המבחן של כל גוף מסחרי הוא תוצאות כספיות ועלות מול תועלת. במקומות שיש ערוצים שרוצים סכומים מופרזים תמורת מספר הצופים שצורכים את הערוץ, אתה אומר 'עד כאן'.

"אנחנו המדינה הכמעט יחידה שבה לפלטפורמות יש ערוצים משמעותיים שהיא בעצמה יצרה, בשאר העולם זה עובד על רכישת ערוצים מספקים כאלה או אחרים. בישראל, את הלקוחות מה שבאמת מעניין זה הערוצים שנוצרים בארץ, ולא ערוצים שמגיעים באמצעות סיב לווייני מחו"ל".

* נראה כי יש משהו מתסכל לאנשי התוכן כי בסופו של דבר, כשממנים מנכ"לים לחברות הטלוויזיה או כשצריך לבחור מי יוביל את גופי השידור, בדרך כלל בוחרים באנשי כספים. במאני טיים מעדיפים אנשי סחר וכספים, ולא אנשי תוכן. זה מסתכל אותך?

"לא. yes היא חברה תפעולית כבדה, ורון אילון הוא מינוי מדוייק. אני בטוח שגם יוסי ורשבסקי בערוץ 10 מצוין, וימים יגידו. ומי אמר שמנכ"ל צריך לבוא מתחום התוכן? גם אני לא באתי מתחום התוכן. אין לזה חוקים. ב-NBC ממנים אנשים בכירים מאוד שבאים מתחומי התוכן, ונכשלים. אין פה חוקים. מנכ"ל צריך להיות עם הבנה פיננסית, שיווקית ותפעולית, ובמשך השנים מבינים גם בתוכן".