כמה שווה מניית אי.די.בי. פיתוח? לפי נשיונל קונסלטנטס מקבוצת בנק לאומי - התשובה היא 48 שקל

במסמך פנימי שהוציאה החברה היא מתייחסת להצעת הרכש במחיר 36 שקל למניה: החברה מציעה למשקיע הפשוט לסרב להצעת הרכש, ולמשקיע המתוחכם למכור את מניות החברה ולהשקיע במינוף ברכישת מניות החברות הבנות ; שער הנעילה של המניה - 36.5שקל ; המנכ"ל: "אפילו נוחי לא חזה את עצמת המשבר"

כמה שווה מניית IDB פיתוח ? לפי נשיונל קונסלטנטס מקבוצת בנק לאומי - התשובה היא 48 שקל, 31.5% מעל שער הנעילה. החברה (נטקונסלט בקיצור המוכרת בשוק גם כ-"NC", בבעלות לאומי ושות' ולאומי חברה למסחר) פרסמה מסמך פנימי עליו חתום המנכ"ל, רו"ח יעקב ג'ורג'י, המבקש להכריע בסוגיה האם להיענות להצעת הרכש העצמית של החברה.

ביום שני הציעה IDB פיתוח לרכוש את יתרת המניות שבידי הציבור תמורת 36 שקל למניה. IDB פיתוח היא החברה הבת של IDB אחזקות, חברת הגג בקבוצה, דרכה היא מחזיקה בשאר החברות הבנות. הסיבה להצעת הרכש היא נפילתה של המניה בעקבות שמועות כי שתי החברות עלולות לספוג הורדת דירוג לסדרות האג"ח שלהן, חרף הכחשה מצד החברה בשבוע שעבר. בקבוצה ניצלו את ההזמנות לאסוף את המניות מהציבור ולמחוק את החברה במחיר נמוך (בהשקעה של 247 מיליון שקל) ובפרמיה של 33.4% מעל מחיר השוק דאז.

ואולם, גופים מוסדיים שונים הביעו מורת רוח מהשער בו ביקשה IDB אחזקות למחוק את IDB פיתוח מהבורסה, בשל היותו נמוך מהותית מהרמה בה נסחרו מניות החברה רק לפני שנה. עם נעילת המסחר היום עומד שערה של המניה על 36.5 שקל - גבוה ב-1.4% מהשער המוצע בהצעת הרכש.

נטקונסלט ממליצה למשקיע הפשוט לסרב להצעת הרכש, ולמשקיע המתוחכם למכור את מניות החברה ולהשקיע במינוף ברכישת מניות החברות הבנות. בחברה מזכירים כי "אפילו נוחי לא חזה את עצמת המשבר", בהתייחסו להצעת רכש קודמת, 7.5% מהון המניות באוגוסט שעבר, תמורת 82 שקל למניה.

מדוע ההמלצה של החברה מתחלקת לשניים? לכאורה, מציינים שם, משתלם לדחות את הצעת הרכש ולהמתין להצעת רכש משופרת "שיתכן ותבוא". עם זאת, ג'ורג'י מציין כי קיימת אנומליה בשוק, הגוזר לסך אחזקותיה הציבוריות של IDB פיתוח שווי נמוך באופן משמעותי משווי הצעת הרכש.

מכאן, שלדבריו ניתן להגיע לתשואה עודפת באמצעות מכירת המניות של החברה ונטילת הלוואה בשיעור 50% לצורך רכישת מניות בחברות הבנות ישירות בבורסה עשויה להניב תשואה עודפת על האחזקה ב-IDB פיתוח ישירות. "חשוב לציין כי שרשרת הדיבידנדים בקבוצה מתחילה מחברות הבנות וניתן ליהנות ממנה ללא אחזקה ישירה ב-IDB פיתוח", נכתב במסמך.

עוד עולה מהמסמך, כי ניתן להגדיל את החשיפה ל"פוטנציאל" ההשקעה של החברה בקרקע בלאס וגאס (המרכאות במקור), באמצעות הגדלת החשיפה למניית נכסים ובנין - גם לה אחזקה שווה לזו של IDB פיתוח במיזם.

אידיבי פתוחאידיבי פתוח