נוחי דנקנר רוצה למחוק את אי.די.בי פיתוח מהבורסה: החברה פירסמה הצעת רכש עצמית לכל מניותיה במחיר הגבוה ב-33.4% ממחיר השוק

(עדכון) המסחר במניות החברה ובחברה האם, אי.די.בי אחזקות, לא נפתח הבוקר בהמתנה להודעת החברה ; ההצעה, 36 שקל למניה, תקפה עד ה-12 בפברואר ; אי.די.בי. פיתוח מזנקת ב-11.2% בתגובה להצעת הרכש ; כדי להפוך לחברה פרטית, תצטרך לשלם 247 מיליון שקל לציבור המשקיעים - ואם תתקבל, תרשום אי.די.בי. אחזקות רווח הון של 120 מיליון שקל

נוחי דנקנר מבקש למחוק את IDB פיתוח מהבורסה, מאחר והחברה הגישה הצעת רכש עצמית לרכישת המניות בפרמיה של 33.4%. ההצעה, 36 שקל למניה, תקפה עד ה-12 בפברואר ב-12:00 בצהריים. על מנת שההצעה תצע לפועל, לפחות 95% מבעלי המניות מקרב הציבור שאינם מוגדרים בעלי עניין יצטרכו להסכים לה - כך שעל היתר תיכפה ההצעה. דנקנר הוא בעל השליטה המזוהה ביותר עם הקבוצה.

שער בסיס של IDB פיתוח בטרם פורסמה ההודעה עמד על 26.98 שקל, מאחר ומתחילת השנה ירדה ב-13.3%. המניה נסחרת בבורסה בתל-אביב שם היא נמנית עם מדד ת"א-100, לפי שווי שוק כולל של 1.44 מיליארד שקל. שיעור אחזקות הציבור בחברה מסתכם ב-11.6%, מאחר ו-87.2% מהמניות מוחזקות בידי IDB אחזקות, ובעלי עניין נוספים הם שלי דנקנר (0.7%) ויצחק דנקנר (0.3%).

תג המחיר: 247 מיליון שקל

מכאן, שעל מנת להפוך את IDB פיתוח לחברה פרטית, תצטרך החברה להוציא 246.99 מיליון שקל במזומן. לחברה יתרות מזומנים ושווי מזומנים בסך 11.27 מיליארד שקל, נכון ל-30 בספטמבר אשתקד.

IDB אחזקות היא חברת הגג של קבוצת IDB, וככזו, אחזקתה המרכזית היא IDB פיתוח, באמצעותה מחזיקה החברה בשלל האחזקות בקבוצה. קבוצת IDB נמצאת בשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת.

בין האחזקות הבולטות בקבוצה ניתן למנות חברות השקעות נוספות (דיסקונט השקעות , כלל תעשיות , קונצרן כור תעשיות ) וחברות כמו כלל ביטוח , כלל פיננסים , כלל ביוטכנולוגיה , אלרון , גיוון אימג'ינג , מכתשים אגן , שופרסל , נייר חדרה , סלקום , נטוויז'ן , נכסים ובנין , גב ים , נשר, המלט , משאב ואף 3.4% ממניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס ואחזקות מיעוט ב-GVT ברזיל.

IDB אחזקות צפויה לרשום רווח הון של 120 מיליון שקל אם תבוצע הצעת הרכש, הנובע מהפחתת המוניטין השלילי אותו רשמה בדו"חות קודמים. נתונים אלו נגזרים מדו"חות החברה לרבעון השלישי, לאחר הפחתת דיבידנד שחולק בסך 240 מיליון שקל ותלוי בסופו של דבר בהון העצמי של IDB פיתוח לסוף 2008. אם החברה תאמץ את התקן השלישי של עקרונות הדיווח החשבונאיים הבינלאומיים (IFRS), אזי הפחתת המוניטין תיזקף ישירות להון העצמי.

בעבר העריכו גורמים בשוק כי בכוונתו של נוחי דנקנר, בעל השליטה ב-IDB, למחוק את חברת הגג IDB אחזקות (ש-55.3% ממנה מוחזקים בידי גנדן החזקות, החברה דרכה מחזיק דנקנר בקבוצה), קונצרן כור תעשיות (62.7% מוחזקים בידי IDB פיתוח במישרין) ובית ההשקעות כלל פיננסים (81.8% בבעלות חברת האחזקות בחברת כלל ביטוח, אף היא חברה בקבוצה). עם זאת, טרם התקבלה כל החלטה בעניין זה, ובינתיים נבחרה דווקא החברה שמתחת, IDB פיתוח, להימחק. ב"גלובס" הוערך כבר לפני קרוב לשנתיים כי הקבוצה הולכת לקראת שיטוח המבנה ההיררכי, באמצעות מחיקת רוב חברות האחזקה הנוכחיות.

שוב הפסקת מסחר

מניות IDB פיתוח מזנקת ב-11.2% בתגובה להצעת הרכש עם תחילת יום המסחר במניה; נכון לאותו מועד, ב-IDB אחזקות, החברה האם, עדיין אין מסחר - לאחר שלפני פרסום ההודעה המסחר בשתי המניות לא נפתח הבוקר בהמתנה לאותה הודעה מהותית.

החברות, כאמור, הודיעו מוקדם יותר לבורסה כי יפרסמו הודעה מהותית. נציין, כי למעשה, יום המסחר במניות הללו לא נפתח ולכן הן היו מצויות בשלב הטרום-פתיחה - כשהשער האחרון שלהן, שער הבסיס, מיוחס לשער הנעילה של אתמול (א').

נציין, כי בשלב הטרום-פתיחה לא הוזרמו אף פקודות לקנייה ולמכירה של מניות IDB אחזקות. במניית IDB פיתוח התקבלה הוראה לעסקה אחת ב-09:35 בשער 26.72 שקלים, המשקף ירידה תיאורטית של 0.96%. העסקה לא בוצעה, כאמור, בשל שלב טרום-הפתיחה, שבמהלכו רק מצטברות הוראות שכאלו, אך אינן מבוצעות בפועל.

ביום חמישי האחרון חלה הפסקת מסחר במניות ובאג"ח של החברות עקב גל שמועות על הורדת דירוג כושר הפירעון לאגרות החוב של החברות - שפרסמו הכחשה בנושא. מניית IDB אחזקות תיקנה אתמול כשעלתה ב-2.64% לאחר הירידה של 11.19% בשערה ביום חמישי. IDB פיתוח ירדה קלות (ב-0.04%) בהמשך לנפילה בשיעור 9.46% ביום חמישי.

היסטוריה של הצעות רכש

הצעת הרכש הנוכחית היא רק האחרונה מיני הצעות רבות של הקבוצה בשנה האחרונה. כך למשל, נזכיר כי IDB פיתוח עצמה הודיעה כבר ביולי אשתקד כי דירקטוריון החברה אישר הצעת רכש עצמית ל-7.5% מהמניות מתוך 19.5% המוחזקות בידי הציבור. ההצעה, בשער של 82 שקל שגילם בזמנו פרמיה של 20.6% על שער הבסיס ביולי אשתקד, פורסם בד בבד עם פרסום אזהרת רווח לחברה. IDB פיתוח הודיעה אז כי תעבור להפסד ברבעון השני בעקבות גידול בהוצאות המימון. ההצעה התקבלה באוגוסט, מאחר והודעת קיבול ניתנה לגבי 11.49% ממניות הציבור.

הצלחה חלקית רשמה בתחילת דצמבר הקודם דיסקונט השקעות. דסק"ש רכשה 7.9% ממניות נכסים ובניין במחיר של 154 שקל למניה. הצעת הרכש המקורית שפורסמה לפני כחודש הייתה לרכישת 11% במחיר של 126 שקל למניה.

דנקנר שקל גם להעביר את את נייר חדרה מיד ליד. בשלהי נובמבר נודע כי דסק"ש בוחנת האפשרות להעביר אחזקותיה לכלל תעשיות. 21.5% מהבעלות על נייר חדרה מוחזקת בידי דיסקונט השקעות ו-38% ממנה בידי כלל תעשיות; החברות מינו מעריך שווי משותף ובוחנות בנפרד את השווי ההוגן של התמורה.

ומה הלאה?

ההנחה היא כי היא הקבוצה עשויה לעמוד בפני מהלך של שיטוח מבנה האחזקות בקבוצה, וכיוון שמחיר מניית IDB פיתוח מגלם דיסקאונט גדול מאוד ולכן היא נבחרה להתחיל מהלך שכזה - ככל אשר קיים. חברת אחזקה נוספת שעשויה להיות הבאה בתור היא הקונצרן כור תעשיות. חברה נוספת היא דיסקונט השקעות, ואולם - עלות הפיכתה לפרטית גבוהה לאין ערוך מזו של IDB פיתוח.

אנליסטים שונים נתחו את שווי הנכסים של הקבוצה, והגיעו להערכות שווי מקוצצת לגבי שווי הקבוצה. מכאן, שעל פי מתווה הצעת הרכש, 36 שקלים למניה מהווים פרמיה הגונת למשקיעים. ואולם, חשוב לזכור כי כי המניה כבר נסחרה ברמות הגבוהות פי כמה מונים ממחיר הצעת הרכש - ועד מאי האחרון נסחרה המניה ברמה הגבוהה מ-100 שקלים, מעבר לעבודה כי לא מזמן נאלצה דיסקונט השקעות לשפר את הצעת הרכש למניות נכסים ובנים, כאמור.

שאלה נוספת העולה מתוך הצעת הרכש היא מה יעלה בגורלן של אגרות החוב של IDB פיתוח. כיום לחברה 6 סדרות של אגרות חוב סחירות (אחת מתוכן למוסדיים בלבד) בערך נקוב של 4.31 מיליארד שקל. הסדרות מאופיינות במח"מ (משך החיים הממוצע עד החזר ההשקעה במלואה מפרעונות קרן וריבית, א"ו) ארוך - סדרה אחת (ט' ) אף צפויה להגיע לפדיון רק ב-2025. הארכת המח"מ הייתה מהלך של החברה בתחילת 2007, אז נצפה המשבר בשווקים. כעת מנצלת הקבוצה את עודפי המזומנים כדי לרכוש אג"חים של החברות בקבוצה.

אם המהלך יושלם, תהפוך IDB פתוח לחברה פרטית אך תמשיך להתנהל בהתאם לאמות מידה המקובלות בחברות ציבוריות. בכוונת החברה להמשיך ולשמר מנגנוני ממשל תאגידי ולרבות מועצת מנהלים, ועדותיה ופעילות מבקרי פנים. החברים החיצוניים במועצת המנהלים (הדח"צים) המכהנים בחברה הביעו את נכונותם להמשיך ולכהן כדירקטורים. החברה תמשיך להיות חברה מדווחת לציבור מתוקף היותה חברה בעלת סדרות אג"ח סחירות. לכן, שייתכן ומנגנונים אלו ימשיכו לייצר שקיפות עבור מחזיקי האג"ח של IDB פיתוח מקרב הציבור.

מכאן שלכאורה העובדות הללו אינן תומכות במחיקה של החברה ממסחר, ואולם יתכן והצעד נעשה במועד ובתזמון הנוכחי בשל מחירי השפל של המניה - התואמים לתקופת השל בשווקים בה השתלט דנקנר על IDB בתחילת העשור.

מהלך כזה עשוי לעורר השערות בקשר לעתידן של חברות נוספות בקבוצה - חברות אחזקה לצד חברות בעלות פעילות ריאלית ממשית. כך למשל, במהלך השנה נפוצו דיווחים שונים לגבי מו"מ למכירת חברת האגרו-כימיה מכתשים-אגן, המוחזקת באמצעות כור. גורמים שונים מעריכים כי החברה אינה "נמצאת על המדף", אלא אם כן תובא בפניהם הצעה לא ניתן לעמוד בפניה.

כאן המקום לתהות האם שינויים אפשרים במבנה האחזקות יביא לגיבוש זרועות שונות על פי תחומי הפעילות של החברות השונות. אנומליה הקיימת היום היא העובדה שבעוד שבית ההשקעות של הקבוצה, כלל פיננסים, "יושב" תחת תחת זרוע הביטוח שלה, האחזקה בקרדיט סוויס היא תחת כור. זאת, בשל עודפי המזומנים שיש לחברה האחרונה.

יתרון אפשרי למצב הנוכחי הוא יכולת המינוף של הקבוצה תחת אילן האחזקות הסבוך הנוכחי שלה. שיטוח במבנה השליטה עשוי לפגום ביכולתה של הקבוצה לגייס אשראי, מבלי להתייחס ליכולת הנוכחית לגייס אשראי בשל המשבר הפיננסי העולמי.