כלכלני הפועלים ולאומי פאסימיים ביחס לשנה הקרובה אך מציינים כי ישנן מניות אטרקטיביות

מזהירים כי רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות עודנה גבוהה ; בשוק הסולידי, יש לתת עדיפות להשקעה באגרות החוב הממשלתיות על פני אלו הקונצרניות, וזאת על רקע החרפת משבר הנזילות בעולם וההאטה בצמיחה המקומית

בסקירה השבועית שפרסמו כלכלני בנק לאומי הם מוסיפים להיות פסימיים: "בטווח הקצר תושפע התנהגות השוק המקומי מנתוני מאקרו ומיקרו שהשפעת ההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים. התאוששות צפויה רק לקראת הרבעון הרביעי של 2009".

בבנק לאומי מעריכים כי "חברות רבות נסחרות במחירים המשקפים ערך נמוך מערכן הכלכלי" אך מנמעים מלציין מניות ספציפיות. אולם בבנק מזהירים כי רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות עודנה גבוהה. לדבריהם לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח יוכל למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל התנודתיות הרבה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון או לזה שיצטרך לעשות שימוש בכספו בטווח הקצר.

בהתייחסם לשוק המט"ח המקומי מציינים בחטיבת המחקר של בנק לאומי כי "מגמה זו של התחזקות הדולר ממשיכה לאפיין את התנהגותו בתקופה האחרונה, לפיה בעת עלייה במפלס החששות נוטים המשקיעים להתבצר בנכסים חסרי סיכון ובראשם אגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות ". כלכלני לאומי סוברים כי "סיום פוטנציאל הפחתת הריבית במשק האמריקאי יחזק את הדולר. כמו כן, המשך חוסר הוודאות הכלכלית בעולם וחוסר התיאבון לסיכון הנגזר מכך, ימשיכו לתמוך במטבע האמריקאי".

בסקירה שפרסם בנק הפועלים נאמר כי ריבוי האינדיקטורים השליליים בחודשים האחרונים, לצד הנמכת תחזיות הצמיחה ברבעונים הקרובים, צפויים להמשיך ולהעיב על שוקי המניות בעולם בכלל, ובישראל בפרט. בהפועלים סבורים כי רמת הסיכון בשוק המניות המקומי עודנה גבוהה, וכי במהלך החודשים הקרובים נהיה עדים לתנודתיות גבוהה, המבטאת את הסיכון הזה.

גם בבנק הפועלים סבורים כי הירידות בשעריהן של מניות רבות בחודשים האחרונים הביאו את מחיריהן לרמות אטרקטיוויות להשקעה בטווח הארוך, אך זאת רק למשקיעים בעלי אורך נשימה וסבלנות, שיהיו מוכנים לסבול את תנודתיות השערים החריפה בטווח הקצר והבינוני. גם בהפועלים לא נוקבים בשמות המניות אך מציינים את העדפתם למניות דפנסיוויות, ובהן מניות ממגזרי התקשורת, הפרמצבטיקה והאנרגיה, מאחר שהחברות בענפים אלו ממשיכות להציג תוצאות עדיפות ביחס לממוצע בכלל הענפים.

בבנק הפועלים כותבים כי ישנם מספר גורמי מפתח שעשויים לתמוך בעליות קצרות טווח בשוק המניות המקומי, ביניהם אופטימיות בשוקי ההון המובילים בעולם על רקע הציפיה להתקדמות תוכניות החילוץ של ממשל אובמה, המשך הפחתות ריבית בעולם ותהליכי התייעלות שעוברות מרבית החברות. עם זאת, בבנק מאמינים, כי טרם עברנו את נקודות המפנה בשוקי ההון, וכי רב הסיכון על הסיכוי בתקופה הנוכחית.

הכלכלנים בבנק סבורים כי דו"חות החברות לרבעון הרביעי של שנת 2008 יצביעו על המשך פגיעה ברווחיות החברות, וגם פרסום התחזיות ל-2009 על ידי חלק גדול מהחברות עלול לעורר אכזבה, לנוכח הפסימיות שעלולים להפגין מנהלים רבים לשנה הקרובה. "בהינתן תמונת המצב הפרושה לפנינו, נראה כי רווחיות החברות הציבוריות תמשיך להיפגע, דבר שימשיך להעיב על שוק המניות המקומי".

בשוק הסולידי, יש עדיין לתת עדיפות להשקעה באגרות החוב הממשלתיות על פני אלו הקונצרניות וזאת על רקע החרפת משבר הנזילות בעולם וההאטה בצמיחה המקומית הפוגעים בפעילות הסקטור העסקי. אל מול הצפי להעמקת ההאטה במשק המקומי מעריכים כלכלני פועלים שהציפיות האינפלציוניות הנגזרות משוק ההון עלולות לשוב ולרדת ולכן מציינים כי עדיין ישנה עדיפות מסויימת לאפיק השקלי על פני האפיקים הצמודים. בנוסף הם ממליצים ללקוחות הסולידיים להשקיע במק"מ.

בהתייחסם לשוק מטבע החוץ, כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי "השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא צפוי להיות מושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. יחד עם זאת, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות את הקיטון בעודף בחשבון השוטף, המיתון הכלכלי בישראל, צמצום פער הריבית ורכישות המט"ח היומיות של בנק ישראל".