התנגדות מרה ב-4.35 שקל לדולר

על תופעה נדירה המתרחשת כעת בזירת המט"ח ועל המחיר שיהיה קשה לשקל לשבור

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

בתקופה הנוכחית הזדמן לנו להיות עדים לתופעה נדירה - שינוי בקורלציה שהחזיקה מעמד הרבה זמן ואשר הכתיבה התנהגות של סוחרים רבים מאוד.
אני מתכוון לקורלציה בין שני זוגות מטבע, דולר /אירו (EUR/USD), והדולר/ ליש"ט (GBP/USD).

אקדים ואומר כמה מילים על המושג "קורלציה", כדי שאוכל לפתח את הנושא בהמשך: קורלציה בין נכסים פיננסיים, מייצגת התנהגות זהה או שונה בין נכסים שונים. ניתן ערך 1 לקורלציה, כאשר הנכסים מתנהגים בצורה דומה (עולים או יורדים יחד) ו-0, כאשר לא מתקיימת התאמה ביניהם.

תקופה ארוכה, חולשתו או חוזקו של הדולר האמריקאי התבטאה באופן דומה מאד בשני הזוגות שהזכרתי. כאשר הדולר "נחלש", שניהם עלו וכאשר "התחזק", שניהם ירדו.

צמד הגרפים הבא מצביע על התופעה חדשה

משה שלום 3 בפברואר
 משה שלום 3 בפברואר

  1. כל גרף מייצג אותו תחום זמן (מתחילת ספטמבר 2008 ועד היום) ומחולק ל-4 תקופות זהות.

  2. בולטת ההתנהגות השונה בין שני הזוגות לאחר סיומה של תקופה 1. בצורה מתומצתת, נאמר שהאירו פרץ דשדוש רחב, עלה בחדות, ותיקן את כל העלייה. לעומתו, הסטרלינג די עקבית בירידות.

  3. באחרונה (סיום תקופה 4) התרחשה תופעה הפוכה - הלירה דווקא עלתה כאשר האירו ירד. אין כאן הבעת דעה על טיבו של מטבע זה או אחר, אלא הצבעה על שבירת מוסכמת הקורלציה שהתקיימה ביניהן. על הסוחרים להבין שינוי כזה די מהר כדי להימנע מצעדים לא נכונים הבנויים על קורלציות.

  4. דבר די דומה קרה בימים האחרונים אצלנו, בדולר-שקל. למרות שהדולר "נחלש" בעולם (במדידה שלו על ידי הדולר אינדקס), ראינו התחזקות שלו לעומת השקל.

  5. האם זו הבעת דעה על הכלכלה הישראלית או על מהלכיו של בנק ישראל? אינני יודע, אבל מנקודת מבט טכנית קיבלנו את שבירת הקורלציה, שהתקיימה גם כאן בין התנהגות הדולר בארץ ובחו"ל.

 

זירת השקלים

הבה נבחן את מצבו של הדולר/שקל על ידי גרף יומי, ותיבה פנימית של הגרף השבועי:

משה שלום 3 בפברואר
 משה שלום 3 בפברואר

  1. השינוי המשמעותי מאז הטור בשבוע שעבר שבו ניתחתי לאחרונה את הדולר-שקל, הוא פריצת אזור ה-4 שקל (2 סגול), אשר היווה רמת התנגדות בשיא של גל 3 העולה (נובמבר 2008).
  2. ספרור הגלים הסביר ביותר כרגע, מתבונן על העלייה האחרונה, שבה נפרצה ההתנגדות, כתת-תת-גל 3 של תת-גל 3 של גל 5.
    גל 5 הוא הגל המסיים סדרת מגמה. סדרה זו היא המגמה העולה מאז התחתית הכפולה שסומנה בסביבות מחיר 3.20 שקל לדולר.
  3. המחיר נשלט, כרגע, על ידי תעלה (בכחול) העולה בזוית די חדה. תופעה זו, מציינת מגמה חזקה יחסית, והנחה זו תומכת בהשערה, שלפנינו גל 5, בעל יכולת רבה.

  4. המתנדים נמצאים באזורי קניות יתר (1 סגול), ומצביעים על כך שסביר להניח שלפנינו תיקון טכני קצר, לפני המשך העליות לכיוון היעד הסופי של גל 5.

שורה תחתונה

  1. הדולר-שקל נמצא במגמת עליה מאז התחתית הכפולה של 3.2, וכבר סיים לבצע 4 גלים בסדרה העולה מאז.

 

  1. פריצת אזור 4 השקלים, והעלייה המאוד עקבית מאז הפעם האחרונה שהוא נגע במחיר 3.8, מחזקת את הסבירות שהזוג נמצא בגל 3 מ-3 מ-5 המסיים.

  2. עקב מצב קניות היתר של המתנדים, יש לצפות לתיקון טכני קטן אשר ישמש כבסיס להמשך עליות לקראת היעד של 4.35.

  3. חלון הגרף השבועי מראה עד כמה רמה זו הייתה חשובה, מאז אמצע 2001, ויש לזכור שמספר הפעמים שבה נוגע המטבע במחיר מסוים, מגדילה את חשיבותו.

  4. על כן, יש לצפות שם, באזור 4.30-35, להתנגדות אדירה, אשר תהווה את הסיבה לתיקון הטכני העמוק יותר, לאחר השלמת סדרה של חמשת גלי המגמה, המתרחשים כעת.
  5.  

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר, והוא עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.