הלוואה בין שותפים: בריטיש ישראל מלווה לגד זאבי 40 מיליון שקל בריבית שנתית של 20%

זאבי אמור להחזיר את ההלוואה בתוך חצי שנה, בתוספת 4 מ' ש' ; שעבד כל אחזקותיו ב"גרנד קניון" להבטחת פירעון ההלוואה

מצוקת האשראי במשק מביאה ליצירתן של עסקאות יוצאות דופן: בריטיש ישראל , שבשליטת ליאו נואי, העניקה הלוואה בסך 40 מיליון שקל לחברה פרטית בבעלות גד זאבי. הריבית על ההלוואה - 4 מיליון שקל, שתשולם ביחד עם הקרן לאחר חצי שנה - משקפת ריבית שנתית גבוהה ביותר של 20%.

זאבי, שהוא שותף של בריטיש ישראל ב"גרנד קניון" (29.5%) שבחיפה, נאלץ לשעבד את כל אחזקותיו בקניון לצורך הבטחת פירעון ההלוואה. עם זאת, מקורביו הבהירו כי "אנחנו לא בצרות, אין לנו מצוקת אשראי. זה לא בשביל החזר הלוואות, אלא לצורך פעילות עסקית. אפילו לטייקונים קשה לקחת הלוואות מהבנקים".

זאבי הוא איש עסקים פרטי, כך שהיקף עסקיו ומצבם אינו ידוע. אחזקתו הציבורית העיקרית היא 50% מחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו לישראל. כשנשאל בראיון למוסף "גלובס" בחודש שעבר לגבי מצבו הכלכלי, השיב: "אני נהנה ועובד בכל העולם. לי ולילדיי יש מספיק, ואני לא מחפש דברים נוספים, אלא מתוך אינרציה".

זאבי הואשם בשנת 2002 בקבלת דבר במרמה ובעבירה על חוק איסור הלבנת הון. הפרקליטות טענה אז כי זאבי ואיש העסקים היהודי-רוסי מיכאל צ'רנוי תכננו לרכוש במשותף מניות של חברת בזק, תוך הסתרת חלקו של צ'רנוי, וזאת מחשש שהחשדות נגדו ברוסיה ימנעו קבלת אישור שליטה או הלוואה מהבנקים.

"כשאתה עושה עסק עם מישהו שמוכן לקבל ממך ערבות אישית, במקום שתשעבד 150 מיליון דולר שאיתם אתה יכול לעשות עסק נוסף, ועוד עסק ועוד עסק, ואתה בטוח בטיב העסק שלשמו אתה לוקח את ההלוואה - הרי זה משובח", ענה זאבי באותו ראיון ל"גלובס", כשנשאל מדוע פנה לצ'רנוי אם יכול היה לקבל הלוואה מבנק בארץ.