גייטנר: "עד כמה יקר שהמשבר כבר היה - מאמצינו לייצוב המערכת הפיננסית עלולים לעלות עוד יותר"

שר האוצר האמריקני העריך כי תוכנית ההצלה של המערכת הבנקאית בארה"ב עלולה לעלות יותר מ-700 מיליארד דולר ; כמו כן דרש גייטנר "לשבור" חברות ופרטיים אשר מנסים להתחמק מתשלומי מסים

טימותי גייטנר, שר האוצר האמריקני אמר היום כי תוכנית ההצלה של המערכת הבנקאית בארה"ב עלולה לעלות יותר מ-700 מיליארד דולר, כמו כן דרש גייטנר "לשבור" חברות ופרטיים אשר מנסים להתחמק מתשלומי מיסים.

גייטנר שהעיד הערב בפני ועדה של בית הנבחרים במסגרת דיוני התקציב של ממשל אובמה לשנת 2010, ביקש לעבוד במשותף עם הקונגרס על מנת "לקבוע את הגודל והצורה המתאימים" להמשך תוכנית החילוץ.

"עד כמה יקר שהמשבר כבר היה, מאמצינו לייצוב המערכת הפיננסית עלולים לעלות עוד יותר", אמר גייטנר לועדה והאיץ במחוקקים להתחייב לקיצוץ הגירעון התקציבי מ-1.75 טריליון דולר השנה ל-1.3 טריליון דולר כבר בשנת 2010 וחזר על כוונת הממשל להפחית את הגירעון התקציבי ל-533 מיליארד דולר שהם 3% מהתל"ג עד 2013.

גייטנר אמר למחוקקים כי בכוונת הממשל לחשוף סידרה של החלטות בענייני חוק ואכיפה בחודשים הקרובים וזאת על מנת "לשבור" חברות ופרטיים עשירים אשר עושים שימוש בחשבונות מעבר לים על מנת להמנע מתשלומי מיסים בארה"ב. כמוכן בכוונת הממשל להציע חוקים אשר יפחיתו את יכולת החברות לדחות תשלומי מיסים בגין רווחיהם בחו"ל.

גייטנר אמר כי תוכנית החילוץ שאושרהה לאחרונה תחסוך או תיצור לפחות 3.5 מיליון מקומות עבודה במהלך השנתיים הבאות, ותביא לעלייה של 1% בתל"ג בשנה הקרובה ושל יותר מ-3.2% בשנת 2010. הוא גם הוסיף כי הוא צופה כי שבכלכלה תתאושש מהמשבר עד שנת 2011.

נזכיר כי רק לפני שבוע הגיש הנשיא אובמה לקונגרס הצעת תקציב שהיקפה 3.55 טריליון דולר לשנה הפיסקאלית שתחל ב-1 באוקטובר. הצעה זו במידה ותתקבל תגדיל את ההוצאה הממשלתית ב-32% לעומת השנה הקודמת, וכתוצאה מכך צפוי הגירעון התקציבי של ארה"ב להגיע ל-1.17 טריליון דולר.