אובמה מגיב על קריאה ראשונה בקונגרס לפטר את גייתנר: האחריות הסופית מוטלת עליי

"שר האוצר עושה את כל הצעדים הנכונים עם הקלפים הגרועים שניתנו לו" ; "הבונוסים הם שערורייתיים, אבל כמוהם גם התרבות שהבונוסים היו הסימפטומים שלה: תאוות הבצע החריגה, הצריכה החריגה, נטילת הסיכונים החריגה"

בפגישה מאולתרת עם כתבים על מדשאת הבית הלבן, התיצב הערב (ד') הנשיא ברק אובמה מאחורי שר האוצר, טימותי גייתנר, בתגובה עיל הקריאה הראשונה בקונגרס לפטר את גייתנר על רקע ביצועיו בפרשת הבונוסים ב-AIG.

"האחריות הסופית מונחת עליי", הכריז הנשיא, בתשובה לברד שאלות על התנהלות ממשלו בפרשה ובמיוחד על לח הזמנים של קבלת ההחלטות הממשליות שנוגעות לתשלום הבונוסים.

אובמה הדגיש, כי יש לו "אמון מלא" בגייתנר וטען כי שר האוצר "עושה את כל הצעדים הנכונים עם הקלפים הגרועים שניתנו לו".

אתמול השמיע דובר הבית הלבן הכרזה דומה, עוד לפני שצצו הקריאות לסילוקו של גייתנר מהזירה, והדבר עורר מיד ניחושים, שימיו של שר האוצר בממשל אובמה "ספורים". ההתייצבות הפומבית של אובמה עצמו מאחורי שר האוצר שלו נועדה, אולי, להזים שמועות אלה, אך אין ספק שהיא מציבה את גייתנר באור לא מחמיא של משרת ציבור שזקוק לאישוש של הבוס שלו כדי שיוכל להמשיך ולתפקד.

ציר בית-הנבחרים הרפולביקני קוני מאק, מפלורידה, קרא הבוקר לגייתנר להתפטר, ולממשל אובמה לפטרו, אם גייתנר לא ייפרוש מרצונו.

"החדשות על שערוריית הבונוסים ב-AIG הן מחדל נוסף, החדש ביותר, שמתרחש במשמרת של גייתנר והוא איבד את אמונו של העם האמריקני", אמר מק בהודעה. "במילים פשוטות: הניסיון שלנו עם גייתנר הוא אסון. הוא חייב להתפטר או שיפטרו אותו, למען המדינה.

אתמול הסנטור הפובליקני רית'ארד שלבי שגייתנר נמצא מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות, אך נמנע מלהמשיע קריאה להתפטרותו.

בפגישה עם הכתבים בבית הלבן, אמר עוד אובמה: "אינני רוצה להחניק את הזעם בציבור. זעמם של האנשים מוצדק. אני בעצמי כועס. מה שאני רוצה לעשות הוא להפנות את הזעם הזה לאפיק קונסטרוקטיבי".

הנשיא אמר, כי הוא "בודק כל דרך אפשרית, כמו הקונגרס" במאמץ לסכל את תשלום הבונוסים (שכבר ניתנו) ולמנוע הישנותמקרים אחרים כאלה.

"הבונוסים הם שערורייתים, אבל כמוהם גם התרבות שהבונוסים הם הסימפטומים שלה: תאוות הבצע המוגזמת, הצריכה המוגזמת, נטילת הסיכונים המוגזמת".

הנשיא גילה כי הוא וחברים בצוות היועצים הכלכלי שלו מנהלים דיונים עם הקונגרס על יזמת חקיקה להקמת גוף רגולטורי חדש, במתכונת התאגיד הממשלתי לביטוח פקדונות בבנקים (FDIC), שיקנה לממשל סמכויות רגולטוריות נרחבות יותר על חברות פיננסיות כדוגמת AIG.